pools June 7, 2012 Report June 7, 2012 Hej!Mustangklubben har träff i Umeå på lördag. Umeå Van Service har varjevår en träff för US-bilar. I år har dom gratis dynotest. Tänkte att jag skullekolla min bil på dynon.Frågan är: Ska man ha motorn, låda och bakaxel ordentligt varmkörd, ellerräcker det med att man bara starar upp och varmkör lite lagom? Jag menar,om motorn och hela motorutrymmet är varmt, så får ju motorn en massavarm luft i insuget. Med motorn bara startad och värmd till arbetstempborde väl va bättre? Men då är ju inte låda och bakaxel varma. Så vad är bäst?Mvh.P-O Citera
PeterF June 7, 2012 Report June 7, 2012 Hej!Mustangklubben har träff i Umeå på lördag. Umeå Van Service har varjevår en träff för US-bilar. I år har dom gratis dynotest. Tänkte att jag skullekolla min bil på dynon.Frågan är: Ska man ha motorn, låda och bakaxel ordentligt varmkörd, ellerräcker det med att man bara starar upp och varmkör lite lagom? Jag menar,om motorn och hela motorutrymmet är varmt, så får ju motorn en massavarm luft i insuget. Med motorn bara startad och värmd till arbetstempborde väl va bättre? Men då är ju inte låda och bakaxel varma. Så vad är bäst?Mvh.P-ODom har väl externa fläktar framför bilen som blåser friskt. Så ha du bilen riktigt varm och fin innan du går på rullarna. Citera
pools June 8, 2012 Author Report June 8, 2012 Tack för svaret Peter!Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälftenkvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antarjag. Riktigt spännande ska det bli.Mvh.P-O Citera
Macke June 8, 2012 Report June 8, 2012 Är oxå sugen!!!Tyvärr är jag rätt övertygad om att det kommer nått i mellan... vore skoj att mata ur 351an! Citera
PeterF June 8, 2012 Report June 8, 2012 Tack för svaret Peter!Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälftenkvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antarjag. Riktigt spännande ska det bli.Mvh.P-OJag väntar med spänning. Vad har du för maskin? 351? eller är det 390 som det gäller =) Citera
pools June 9, 2012 Author Report June 9, 2012 Det blev ingen dynotest för mej idag, jag backade ur. Varför? Jo, därför att jagblev feg. Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, omhan inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kanbli vid ett sånt här test. Han visste inte 100 vad han hade i sin, och eftersomjag inte har den minsta koll vad jag har i min, så testade jag inte. Det kan heltenkelt kosta mer än det smakar att göra ett sånt här test. Går nåt sönder, blirdet dyrt. Mycket dyrt.Jag har helt enkelt inte den tid eller dom resurser som krävs för att få motorni skick till årets stora träff i Arjeplog. Den träffen betyder mer än att få vetahur många hk. jag har på bakhjulen. Fegis? Nej, realist!Men dagens högsta resultat på dynon blev en Mustang!!! En Shelby -07.507 hk, enligt specen. 472 på bakhjulen!!! Dagens höjdpunkt, alla kategorier.Grattis Gunnar, du har mest att köra med i hela Västerbotten. Eftersom du slogut alla andra Mussar och Camaros, har du rekordet nu!Mvh.P-O Citera
JanneJ June 10, 2012 Report June 10, 2012 Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, omhan inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kanbli vid ett sånt här test. Vaddå övervarvning? Man släpper väl gasen när man vill?Jag tycker din polares förklaring låter som ett svepskäl till att han inte vågar ta reda på vad hans 351:a verkligen levererar, 400 teoretiska hästar kanske inte var så många i verkligheten...Jag har varit med om ett fall där motorn gick sönder i bromsbänken men det var lika bra det, den hade ändå inte pallat att köras på bana. Nu fick ägaren bygga en motor som klarade bänkkörningen istället och som därefter vann hela Roadsports C i sportvagnsmästerskapet. Citera
ThomasFB June 10, 2012 Report June 10, 2012 Vaddå övervarvning? Man släpper väl gasen när man vill? Ja, det är normen. Man letar ju kilowatt och vrid i befintligt varvområde.Bygger man för max 7000 rpm, ser man till att motorn inte går över det. En fungerande varvklocka är ju standardutrustning i varje broms. Citera
Per Berglund June 10, 2012 Report June 10, 2012 Tack för svaret Peter!Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälftenkvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antarjag. Riktigt spännande ska det bli.Mvh.P-OPå Top Gear testade ju dom detta på en 390cui250hk hittade manSpola fram till ca 4.10min Citera
PeterF June 10, 2012 Report June 10, 2012 Det blev ingen dynotest för mej idag, jag backade ur. Varför? Jo, därför att jagblev feg. Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, omhan inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kanbli vid ett sånt här test. Han visste inte 100 vad han hade i sin, och eftersomjag inte har den minsta koll vad jag har i min, så testade jag inte. Det kan heltenkelt kosta mer än det smakar att göra ett sånt här test. Går nåt sönder, blirdet dyrt. Mycket dyrt.Jag har helt enkelt inte den tid eller dom resurser som krävs för att få motorni skick till årets stora träff i Arjeplog. Den träffen betyder mer än att få vetahur många hk. jag har på bakhjulen. Fegis? Nej, realist!Men dagens högsta resultat på dynon blev en Mustang!!! En Shelby -07.507 hk, enligt specen. 472 på bakhjulen!!! Dagens höjdpunkt, alla kategorier.Grattis Gunnar, du har mest att köra med i hela Västerbotten. Eftersom du slogut alla andra Mussar och Camaros, har du rekordet nu!Mvh.P-ODet va synd det Pools, hade varit intressant att se ändå =)Som Janne säger så tror jag din polare va rädd för att du skulle få mer effekt än hans uppskattade. Finns inga direkta faror med ett dynotest om dom som hanterar rullarna och havre pedalen vet vad dom pysslar me. Gasen släpper man ju när man vill, Vill du bara varva 5000rpm så håller det sig där, dock så kan det ju bli sämre effektsiffror. Har sett och varit med på flertalet bänkningar/mappningar och aldrig har det inträffat ngn olycka. Men jag förstår din skepsis när man får höra att det kan gå åt pipan om man inte är säker på hur det går till.mvh Peter Citera
Macke June 10, 2012 Report June 10, 2012 Var där o kikade oxå (dock i rosa tights och vita benvärmare!), efter att ha sett en bromsning så vete tusan om man vill utsätta gamla Bettan för det? Vore skoj att veta men som sagt, den går ju som den går! Citera
Per Berglund June 10, 2012 Report June 10, 2012 (redigerad) Visst det är ju en viss risk med bromsning.Eftersom effekt mäts på hur fort man kan flytta en kraft under en viss tid så blir max påfrestning på maskineriet.Det går liksom inte ta det lugnt.Belastningen är ju onormal dessutom...Som att i en uppförsbacke ge full gas hela tiden.En originalmotor är inga problem men allt måste ändå vara friskt.Att begränsa mät intervallet lättar rätt mycket på trycket men varför ska man då bromsa motorn.Jag gjort det i bänk och det är tillräckligt nervöst på original komponenter i maskin! Ändrade %s av %s (%s) Citera
pools June 10, 2012 Author Report June 10, 2012 Var där o kikade oxå (dock i rosa tights och vita benvärmare!), efter att ha sett en bromsning så vete tusan om man vill utsätta gamla Bettan för det? Vore skoj att veta men som sagt, den går ju som den går!Va??? Vare du som hadde dom? Vi skrattade alla åt den dåren som gick förbi i rosa.Jag sa att jag genast skulle skaffa mej den utstyrseln, men jag har ångrat mej nu.Varför stannade du inte och hälsade? Vi kunde ju alla ha tagit ett kort. Du var juen av dagens höjdare ju!Mvh.P-O Citera
Macke June 10, 2012 Report June 10, 2012 Jo, jag skulle ut å åka lite corvette, så han inte stanna tyvärr! Är hårt med svensexor....Men jag ska på wheels iaf så vi får träffas då i stället, ska ta och parkera bland mustangerna i år. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.