Jump to content

Recommended Posts

Hej!

Mustangklubben har träff i Umeå på lördag. Umeå Van Service har varje

vår en träff för US-bilar. I år har dom gratis dynotest. Tänkte att jag skulle

kolla min bil på dynon.

Frågan är: Ska man ha motorn, låda och bakaxel ordentligt varmkörd, eller

räcker det med att man bara starar upp och varmkör lite lagom? Jag menar,

om motorn och hela motorutrymmet är varmt, så får ju motorn en massa

varm luft i insuget. Med motorn bara startad och värmd till arbetstemp

borde väl va bättre? Men då är ju inte låda och bakaxel varma. Så vad är bäst?

Mvh.

P-O

Hej!

Mustangklubben har träff i Umeå på lördag. Umeå Van Service har varje

vår en träff för US-bilar. I år har dom gratis dynotest. Tänkte att jag skulle

kolla min bil på dynon.

Frågan är: Ska man ha motorn, låda och bakaxel ordentligt varmkörd, eller

räcker det med att man bara starar upp och varmkör lite lagom? Jag menar,

om motorn och hela motorutrymmet är varmt, så får ju motorn en massa

varm luft i insuget. Med motorn bara startad och värmd till arbetstemp

borde väl va bättre? Men då är ju inte låda och bakaxel varma. Så vad är bäst?

Mvh.

P-O

Dom har väl externa fläktar framför bilen som blåser friskt. Så ha du bilen riktigt varm och fin innan du går på rullarna.

Tack för svaret Peter!

Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälften

kvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antar

jag. Riktigt spännande ska det bli.

Mvh.

P-O

Tack för svaret Peter!

Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälften

kvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antar

jag. Riktigt spännande ska det bli.

Mvh.

P-O

Jag väntar med spänning. Vad har du för maskin? 351? eller är det 390 som det gäller =)

Det blev ingen dynotest för mej idag, jag backade ur. Varför? Jo, därför att jag

blev feg. Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, om

han inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%

koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kan

bli vid ett sånt här test. Han visste inte 100 vad han hade i sin, och eftersom

jag inte har den minsta koll vad jag har i min, så testade jag inte. Det kan helt

enkelt kosta mer än det smakar att göra ett sånt här test. Går nåt sönder, blir

det dyrt. Mycket dyrt.

Jag har helt enkelt inte den tid eller dom resurser som krävs för att få motorn

i skick till årets stora träff i Arjeplog. Den träffen betyder mer än att få veta

hur många hk. jag har på bakhjulen. Fegis? Nej, realist!

Men dagens högsta resultat på dynon blev en Mustang!!! En Shelby -07.

507 hk, enligt specen. 472 på bakhjulen!!! Dagens höjdpunkt, alla kategorier.

Grattis Gunnar, du har mest att köra med i hela Västerbotten. Eftersom du slog

ut alla andra Mussar och Camaros, har du rekordet nu!

Mvh.

P-O

Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, om

han inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%

koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kan

bli vid ett sånt här test.

Vaddå övervarvning? Man släpper väl gasen när man vill?

Jag tycker din polares förklaring låter som ett svepskäl till att han inte vågar ta reda på vad hans 351:a verkligen levererar, 400 teoretiska hästar kanske inte var så många i verkligheten...

Jag har varit med om ett fall där motorn gick sönder i bromsbänken men det var lika bra det, den hade ändå inte pallat att köras på bana. Nu fick ägaren bygga en motor som klarade bänkkörningen istället och som därefter vann hela Roadsports C i sportvagnsmästerskapet.

Vaddå övervarvning? Man släpper väl gasen när man vill?

Ja, det är normen. Man letar ju kilowatt och vrid i befintligt varvområde.

Bygger man för max 7000 rpm, ser man till att motorn inte går över det. En fungerande varvklocka är ju standardutrustning i varje broms.

Tack för svaret Peter!

Jag återkommer med resultatet. 325 hk SAE original. Om man har drygt hälften

kvar på bakhjulen får man väl va nöjd. Mellan 150 och 200. Närmare 150, antar

jag. Riktigt spännande ska det bli.

Mvh.

P-O

På Top Gear testade ju dom detta på en 390cui

250hk hittade man

Spola fram till ca 4.10min

Det blev ingen dynotest för mej idag, jag backade ur. Varför? Jo, därför att jag

blev feg. Jag frågade nämligen en kompis, som har en riktigt potent 351:a, om

han inte skulle bromsa sin också. Aldrig i livet, sa han. Varför? Har man inte 100%

koll på sin motor, ska man inte utsätta den för den övervarvning som det kan

bli vid ett sånt här test. Han visste inte 100 vad han hade i sin, och eftersom

jag inte har den minsta koll vad jag har i min, så testade jag inte. Det kan helt

enkelt kosta mer än det smakar att göra ett sånt här test. Går nåt sönder, blir

det dyrt. Mycket dyrt.

Jag har helt enkelt inte den tid eller dom resurser som krävs för att få motorn

i skick till årets stora träff i Arjeplog. Den träffen betyder mer än att få veta

hur många hk. jag har på bakhjulen. Fegis? Nej, realist!

Men dagens högsta resultat på dynon blev en Mustang!!! En Shelby -07.

507 hk, enligt specen. 472 på bakhjulen!!! Dagens höjdpunkt, alla kategorier.

Grattis Gunnar, du har mest att köra med i hela Västerbotten. Eftersom du slog

ut alla andra Mussar och Camaros, har du rekordet nu!

Mvh.

P-O

Det va synd det Pools, hade varit intressant att se ändå =)

Som Janne säger så tror jag din polare va rädd för att du skulle få mer effekt än hans uppskattade. Finns inga direkta faror med ett dynotest om dom som hanterar rullarna och havre pedalen vet vad dom pysslar me.

Gasen släpper man ju när man vill, Vill du bara varva 5000rpm så håller det sig där, dock så kan det ju bli sämre effektsiffror. Har sett och varit med på flertalet bänkningar/mappningar och aldrig har det inträffat ngn olycka.

Men jag förstår din skepsis när man får höra att det kan gå åt pipan om man inte är säker på hur det går till.

mvh Peter

Var där o kikade oxå (dock i rosa tights och vita benvärmare!), efter att ha sett en bromsning så vete tusan om man vill utsätta gamla Bettan för det? Vore skoj att veta men som sagt, den går ju som den går!

(redigerad)

Visst det är ju en viss risk med bromsning.

Eftersom effekt mäts på hur fort man kan flytta en kraft under en viss tid så blir max påfrestning på maskineriet.

Det går liksom inte ta det lugnt.

Belastningen är ju onormal dessutom...Som att i en uppförsbacke ge full gas hela tiden.

En originalmotor är inga problem men allt måste ändå vara friskt.

Att begränsa mät intervallet lättar rätt mycket på trycket men varför ska man då bromsa motorn.

Jag gjort det i bänk och det är tillräckligt nervöst på original komponenter i maskin! :)

Ändrade %s av %s (%s)
Var där o kikade oxå (dock i rosa tights och vita benvärmare!), efter att ha sett en bromsning så vete tusan om man vill utsätta gamla Bettan för det? Vore skoj att veta men som sagt, den går ju som den går!
Va??? Vare du som hadde dom? Vi skrattade alla åt den dåren som gick förbi i rosa.

Jag sa att jag genast skulle skaffa mej den utstyrseln, men jag har ångrat mej nu.

Varför stannade du inte och hälsade? Vi kunde ju alla ha tagit ett kort. Du var ju

en av dagens höjdare ju!

Mvh.

P-O

Jo, jag skulle ut å åka lite corvette, så han inte stanna tyvärr! Är hårt med svensexor....

Men jag ska på wheels iaf så vi får träffas då i stället, ska ta och parkera bland mustangerna i år.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...