NackaBosse June 9, 2012 Report June 9, 2012 Lite bling-bling är ju alltid kul, så därför har jag skaffat kromade hjulhuslister. Dessa skall skruvas fast med vanlig plåtskruv i den invikta kanten på hjulhuset. Detta är ju inte speciellt bra ur rostsynpunkt, då fukt och skräp kan tränga in i springan mellan hjulhuskanten och listen. Innan jag monterar dessa tänkte jag pensla på tunt rostskyddsmedel på skärmkanterna, montera listerna och sen pensla på ännu en gång där skruvarna gått igenom plåten.Någon som har gjort liknande och har en bättre idé? Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 10, 2012 Report June 10, 2012 Hej.Gör som fabriken, skruva dit med medföljande plastdoppad plåtskruv,på min vagn gar det suttit sådana lister sedan den var ny, rostangreppär av det mindre slaget, nya listerna sitter i samma skruvhål framskärmar;). Jag tror inte det är fel med lite dinitrol ML för att vara på säkra sidan,jag har bara behandlat med lite olja. Citera
NackaBosse June 10, 2012 Author Report June 10, 2012 Det medföljde vanlig plåtskruv, ej plastdoppad. (Made in Taiwan:thumbdown:) Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 10, 2012 Report June 10, 2012 Hej Ok.Använd någon form av rostskydd, dinitrol eller liknade, mina listerär Ford original och där följde det med plast överdrana plåtskruv.Men för säkerhets skull har även jag kladdat på rostskydd, som jagskrev tidigare så har mina framskärmars kanter klarat sig från 1970. Citera
NackaBosse June 11, 2012 Author Report June 11, 2012 Jaha, då var listerna på plats. Det tog hela dan. Passformen var väl inte direkt lysande, made in Taiwan, som sagt, men med lite knixande och lite justering med gummiklubba så gick det hyffsat bra. De medföljande skruvarna hade väldigt litet krysspår, så det var svårt att få kraft utan att dra sönder spåret. Som tur var hade jag liknande liggande i garaget med lite större dimension, som jag använde på några ställen. Därefter sprutades insidan av skärmkanten med Corrostabil. När jag ändå hade hjulen borta fick hela hjulhuset en omgång med rostskyddet. Citera
mhdin June 11, 2012 Report June 11, 2012 Jamen Bosse, lägg upp en bild så får vi se hur det blev. Citera
NackaBosse June 11, 2012 Author Report June 11, 2012 OK, kommer i morgon. Har just sett vår bedrövliga EM-start i fotbollen.Är det fint väder på onsdagkväll kan du få se resultatet "live" på Vegabaren. Citera
NackaBosse June 12, 2012 Author Report June 12, 2012 Här kommer de utlovade bilderna på resultatet. Idag var det sol i Nacka så mussen, jag och sambon tog en tur nedcabbat till Grisslingebadet. Nej, inte för att bada men för lunch på Bistron, på deras altan med utsikt över vattnet. Men just nu hör jag åskan mullra i väster. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 12, 2012 Report June 12, 2012 Där ser man, fasiken vad det klär en gammal Musse, du fixarett litet lyft i taget du, snyggt. Citera
NackaBosse June 13, 2012 Author Report June 13, 2012 Oj, tack för allt beröm!Får väl byta avataren vid tillfälle med en bild där listerna är på. Citera
bjope45 June 13, 2012 Report June 13, 2012 Kul att se bilderna. Blev ju kanon!!Extra kul eftersom jag också beställt sådant bling.. Citera
NackaBosse June 13, 2012 Author Report June 13, 2012 Om du beställt samma som jag, borra med 3mm borr. Börja upptill med ett par hål, skruva fast, passa sen in listen nedåt åt vardera hållet och märk ut och skruva ett hål i taget. Då får du bäst passform upptäckte jag. Ändarna knackas sedan med gummihammare för att följa karossformen och ligga dikt an. Taiwanprylarna är mjuk aluminium, så det går lätt. Citera
bjope45 June 13, 2012 Report June 13, 2012 Stort tack för tipset!Mina är visserligen köpta i US men kommer säkert från Taiwan också....De har rest hit i bakluckan på en Edsel.. ;-0Sent from my iPhone using Tapatalk Citera
Recommended Posts