laxkungen Posted June 13, 2012 Report Share Posted June 13, 2012 Skall byta bromsvätska i min 66:a och undrar om det är ok att använda DOT 4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 13, 2012 Report Share Posted June 13, 2012 Hej.Det går jätte bra att använda DOT4, men om du ändå byter bromsvättskaså kan du överväga att göra ett byte till silkon:think:.Nu komer en jäkla massa att kasta skit på mig igen:crazy:, men jag får stå för mittuttalande, jag har bytt till silikon i alla minna fd och nuvarande hobby bilar:o.Fördelen är att vättskan inte skadar lack, gör bromsar lite behagligare ochsilikonvättskan tar inte åt sig vatten = ingen rost och håller sig fräch länge:cool:.överbliven silikonvättska kan användas till gummidetaljer (lister-däcksidor)mm:cool:.Enkelt är det också att byta, det är bara att lufta igenom systemet, sen ärdet underhållsfritt för det närmsta åren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted June 14, 2012 Report Share Posted June 14, 2012 Håller med Lasse så fort jag hinner. Vill bra tillägga att det är oerhört viktigt att inga fickor med gammal bromsvätskafinns kvar utan det båsta är att plocka isär bromssystemet såsom oken och tömma dem helt. Silikon och den gamlatypen kan inte blandas. Jag har använt silikon sedan Dow Corning kom ut med sin DOT5 bromsvätska i slutet av 70-talet.Aldrig några problem.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 14, 2012 Report Share Posted June 14, 2012 Hej.Rätt det här med att ta isär, men jag har märkt att det räckermed nograna genomluftningar.Silikon flaskan är stor och jag brukar råda till att genomluftahela flaskan i systemet, för att få ut all annan gammal vättska.Den genomluftade vättskan bör helst sammlas upp i englas burk, när den fått vila ett tag så går det att återanvändasilikonvättskan, allså spara den i en flaska med kork, användsmed fördel till bla gummidetaljer, lister mm.OBS det är ingen fara om det blir kvar mickro lite gammal bromsvättska i systemet, det som är det dåliga är attden gammal bromsvättskan har vatten i sig och kan meddet orsaka rostangrepp av mindre slag i botten på utrymmensom tex hjulcylinder, huvudcylinder, alltså ställen som harstörre mängd bromsvättska än ledningar.Som vanligt med mig bla,bla,bla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bosewallius Posted June 14, 2012 Report Share Posted June 14, 2012 Javisst Lasse men jag tänkte mest på att den ena flyter på den andra. Om du tar lite vanlig DOT3 eller 4 och häller i lite silikonbromsvätska flyter den ena upp och lägger sig på den andra. Kommer inte ihåg vilken tyvärr.Mvh Bosse CMC 342 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 16, 2012 Report Share Posted June 16, 2012 Jodå Bosse det är helt rätt.Silikon flyter på vattenburen bromsvättska, det är därför jag rådertill att köpa luftningsslang som är transparent, typ spolarslangoch en vanlig glasflaska.När man har sådan slang så ser man den gamla vättskan somkulor, slangen gör också att man ser när det är ren silikon den vättskan är oftast ljust lilafärgad.Den gammla vanliga bromsvättskan brukar vara skitig, ljusbrun ellermörkare brun beroende på bla rostutfällning:crazy:. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.