Jump to content

Featured Replies

comment_116569

Hej.

Det går jätte bra att använda DOT4, men om du ändå byter bromsvättska

så kan du överväga att göra ett byte till silkon:think:.

Nu komer en jäkla massa att kasta skit på mig igen:crazy:, men jag får stå för mitt

uttalande, jag har bytt till silikon i alla minna fd och nuvarande hobby bilar:o.

Fördelen är att vättskan inte skadar lack, gör bromsar lite behagligare och

silikonvättskan tar inte åt sig vatten = ingen rost och håller sig fräch länge:cool:.

överbliven silikonvättska kan användas till gummidetaljer (lister-däcksidor)

mm:cool:.

Enkelt är det också att byta, det är bara att lufta igenom systemet, sen är

det underhållsfritt för det närmsta åren.;)

comment_116570

Håller med Lasse så fort jag hinner. Vill bra tillägga att det är oerhört viktigt att inga fickor med gammal bromsvätska

finns kvar utan det båsta är att plocka isär bromssystemet såsom oken och tömma dem helt. Silikon och den gamla

typen kan inte blandas. Jag har använt silikon sedan Dow Corning kom ut med sin DOT5 bromsvätska i slutet av 70-talet.

Aldrig några problem.

Mvh Bosse CMC 342

comment_116621

Hej.

Rätt det här med att ta isär, men jag har märkt att det räcker

med nograna genomluftningar.

Silikon flaskan är stor och jag brukar råda till att genomlufta

hela flaskan i systemet, för att få ut all annan gammal vättska.

Den genomluftade vättskan bör helst sammlas upp i en

glas burk, när den fått vila ett tag så går det att återanvända

silikonvättskan, allså spara den i en flaska med kork, används

med fördel till bla gummidetaljer, lister mm.:cool:

OBS det är ingen fara om det blir kvar mickro lite gammal

bromsvättska i systemet, det som är det dåliga är att

den gammal bromsvättskan har vatten i sig och kan med

det orsaka rostangrepp av mindre slag i botten på utrymmen

som tex hjulcylinder, huvudcylinder, alltså ställen som har

större mängd bromsvättska än ledningar.:shock:

Som vanligt med mig bla,bla,bla.

comment_116673

Jodå Bosse det är helt rätt.

Silikon flyter på vattenburen bromsvättska, det är därför jag råder

till att köpa luftningsslang som är transparent, typ spolarslang

och en vanlig glasflaska.

När man har sådan slang så ser man den gamla vättskan som

kulor, slangen gör också att man ser när det är ren silikon den

vättskan är oftast ljust lilafärgad.

Den gammla vanliga bromsvättskan brukar vara skitig, ljusbrun eller

mörkare brun beroende på bla rostutfällning:crazy:.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...