Jump to content

Varför har Ford valt en 5W-20 olja till V8:an MY2005 -> ?


Ronis

Recommended Posts

Tror lite som jag vill på era kloka tankar ( ja, nu sticker jag ut hakan). Vad jag vet så har Ford valt detta för att det är en billig olja, det finns en anledning till att oljebytena är var 800:ade mil (5000 miles). Ett oljebyte i USA kostar 20 $ inklusive filter och då får du en kopp kaffe medan du väntar.

Motorn är inte så sofistikerad i Mustangen. En vanlig högprestanda vardagsbil har ju 3000 mil mellan oljebytena, då med helsyntet och betydligt högre viskositet. Visst bilen kanske rullar 5-800 mil per år vilket innebär ett oljebyte per år. Då kan man väl hålla sig till Fords rekommendationer, sparar en massa pengar och så slipper man bli orolig.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Motorn höll och bilen gick billigt till Arjeplog med Castrol Magnatec Proffesional 5W20 Helsyntet. Fortsätter

nog köra denna olja och byter 1ggr/år. Kommer nog inte upp i så många mil över 500...

mvh/ Ronis

Link to comment
Share on other sites

Hydraul lyftarna fungerar inte som dom ska om man använder annan olja en 5w-20 olja sen vilket fabrikat man använder sig av är en smaksak, det ska hellst vara helsyntet, fords olja är mycket biligare och den fungerar bra,jag vet dom som kör den i tävlings motorer och det funkar.

Mvh Magnus

Link to comment
Share on other sites

Ett sidospår bara... En Fordåterförsäljare i Uppsala vägrar använda 5W-20 olja vid service av Mustanger. De hävdar att 5W-30 går lika bra. Jag var inte lika övertygad så jag bad dom sluta skicka deras jävla reklam till mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...