Jump to content

Varför har Ford valt en 5W-20 olja till V8:an MY2005 -> ?

Recommended Posts

Tror lite som jag vill på era kloka tankar ( ja, nu sticker jag ut hakan). Vad jag vet så har Ford valt detta för att det är en billig olja, det finns en anledning till att oljebytena är var 800:ade mil (5000 miles). Ett oljebyte i USA kostar 20 $ inklusive filter och då får du en kopp kaffe medan du väntar.

Motorn är inte så sofistikerad i Mustangen. En vanlig högprestanda vardagsbil har ju 3000 mil mellan oljebytena, då med helsyntet och betydligt högre viskositet. Visst bilen kanske rullar 5-800 mil per år vilket innebär ett oljebyte per år. Då kan man väl hålla sig till Fords rekommendationer, sparar en massa pengar och så slipper man bli orolig.

Hej !

Motorn höll och bilen gick billigt till Arjeplog med Castrol Magnatec Proffesional 5W20 Helsyntet. Fortsätter

nog köra denna olja och byter 1ggr/år. Kommer nog inte upp i så många mil över 500...

mvh/ Ronis

Hydraul lyftarna fungerar inte som dom ska om man använder annan olja en 5w-20 olja sen vilket fabrikat man använder sig av är en smaksak, det ska hellst vara helsyntet, fords olja är mycket biligare och den fungerar bra,jag vet dom som kör den i tävlings motorer och det funkar.

Mvh Magnus

Ett sidospår bara... En Fordåterförsäljare i Uppsala vägrar använda 5W-20 olja vid service av Mustanger. De hävdar att 5W-30 går lika bra. Jag var inte lika övertygad så jag bad dom sluta skicka deras jävla reklam till mig. :)