Jump to content

Soppan eller tappad mappning ?


uffeg

Recommended Posts

Har efter mycket om och men bytt batteriet till ett nytt GLOBAL med samma spec som Fords, plus lite extra :)

Nån dag senare skulle vi ta bilen på cruising och jag behövde samtidigt tanka.

Tryckte i 98 oktan, och slangen på pumpen rasslade och hostade ur sig 30 liter.

Väl ute på landsväg skulle jag köra om och stämplade och bilen hostade till nästan som om det var tändningsfel.

Misstänkte direkt BAJS-SOPPA.

Är alldeles för få som tankar 98 oktan idag.

På cruisingen hade bilen svårt med tomgången som ömsom rusade ömsom gick ner jättelågt.

Väl hemma tankade jag i 5 liter E85 tänkte det kanske hjälper om man fått vatten i tanken.

Sen la jag på min senaste mappning igen. Och nu går bilen som den ska.

Två frågor:

Kan mappningen försvinna när man tar bort och sätter dit batteriet ?

Kan soppan va så rutten att det visar sig på detta viset ?

Den håller tomgången och varken rusar eller dippar nu trots att det är än varmare idag än igår.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Sen la jag på min senaste mappning igen. Och nu går bilen som den ska.

Två frågor:

Kan mappningen försvinna när man tar bort och sätter dit batteriet ?

Är "mappning" lika med tuning? Om man tar ur batteriet ur en bil (utan tuning) så försvinner den info som är lagrad med bränsleförbrukning etc ur bilens minne och man rekommenderas då man satt in batteri igen att följa vissa steg för att "lära" bilen vad som är optimalt (står om det någonstans i instr.boken). Har du tuning på bilen så borde den infon ju också ha raderats och då kan nog bilen få ett mysko beteende om den har annat än standardhårdvara påmonterad i kombination med enbart grunddata i bilens minnesbox. Gissar på det snarare än kasst bränsle, om du har tankat i Sverige.

Skönt att den går bra nu iaf.

Link to comment
Share on other sites

Är "mappning" lika med tuning? Om man tar ur batteriet ur en bil (utan tuning) så försvinner den info som är lagrad med bränsleförbrukning etc ur bilens minne och man rekommenderas då man satt in batteri igen att följa vissa steg för att "lära" bilen vad som är optimalt (står om det någonstans i instr.boken). Har du tuning på bilen så borde den infon ju också ha raderats och då kan nog bilen få ett mysko beteende om den har annat än standardhårdvara påmonterad i kombination med enbart grunddata i bilens minnesbox. Gissar på det snarare än kasst bränsle, om du har tankat i Sverige.

Skönt att den går bra nu iaf.

Nä, tunen är kvar. Du har ju alltid en tune i bilen, dvs orginaltunen, och det är den du byter ut till en annan tune med andra parametrar. Annars går det inte alls. Knepig definitionsfråga, en mappningen är en anpassning av parametrar som man sparar i en tune. Eller ?

Link to comment
Share on other sites

Nä, tunen är kvar. Du har ju alltid en tune i bilen, dvs orginaltunen, och det är den du byter ut till en annan tune med andra parametrar. Annars går det inte alls. Knepig definitionsfråga, en mappningen är en anpassning av parametrar som man sparar i en tune. Eller ?

Ja, jo det klart, jag menade att det var var den extra tuningen, utöver fabriksinställningen sas, som om den försvann kunde ställa till det. Antar jag... :/

Link to comment
Share on other sites

jag hade samma fenomen när jag bytade batteri för 2 veckor sen!

bilen var sur och slö första "dagen"

sen dagen efter tyckte jag den kändes som den skulle igen dvs hämtat tbx infon

jag fick också reda på att tunen låg kvar som den skulle men att som vanligt ska bilen hämta tbx infon som det heter

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...