Jump to content

Pertronix Ignitor slutade delvis fungera - vilka ställen att ansluta stabil 12 V ???


Recommended Posts

Hej

Jag har plötsligt fått problem med min Pertronix Ignitor. Under körning så dog plötsligt två cylindrar :-I

Har nu läst en del på forumet om ämnet och även talat med Jälpsamme Janne :-) på tel som gett mig flera goda råd som jag är mkt tacksam över :-D

GAMMAL JANNE-POSTNING:

I installationsanvisningen till ignitor står det klart att om du har någon form av resistor i serie med tändspolen så koppla ignitorn på en riktig 12 v.

På min bil har jag ett relä som Per B beskrev, som kopplar en riktig 12 v direkt från batteriet till tändspolen. Reläet drar av den gamla spänningen till tändspolen från tändningsnyckeln.

Min bil startar på ett ½ varv efter bytet till ignitor!

Jag har nu följande fråga om att dra en ny kabel med stabil 12 Volt.

ALTERNATIV - FRÅGOR:

1) Antingen kan jag alltså dra en ny + 12 V kabel direkt från batteriet och switcha den med ett relä som ovan beskrivet. Då måste jag även jorda detta relät med ytterligare en kabel OCH ansluta den gamla + tändspolekabeln för att styra relät på/av. Sedan från relät drar jag avslutningsvis switchad + 12 V kabel till tändspolen och ansluter även där Ignitorn.

2) Eller så kan jag tydligen ta switchad + 12 V från startrelät - läste jag här på forumet, men VAR? Isåfall slipper jag ju att switcha med ett nytt relä och div. kablar som beskrivet ovan. Stämmer det att det finns switchad + 12 V vid startreläets anslutningar? Det gäller en -66:a.

3) Finns det ngt annat ställe i MOTORRUMMET med switchad + 12 V? Det gäller en -66:a.

SÄKRING - FRÅGA:

Oavsett vilket alternativ jag väljer ovan, så tänkte jag det är lämpligt med en säkring på den nya kabeln. Räcker det med en 1 Amp?

Tack & mvh Christian

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

...bäst är att ta en helt ny kabel utan motstånd, du kan hämta ström från tändläget på startrelä, en av dom tunna kablarna, gul tror jag skall den vara, lätt att kolla :?

Det är detta ovan betr. startrelät jag klurar på - stämmer det OCH är det rent funktionsmässigt ett OK alternativ?

Mvh CS

Nu när jag har en ny bruksanvisning i min hand, så står det att; har man ’motståndskabel’ till tändspolen som vi har i våra Mustanger, så skall man INTE koppla om den eller koppla bort den, utan kabeln skall sitta som innan (på tändspolen).

Alltså behövs ingen separat full 12 V matning till tändspolen.

Däremot – om jag tolkar elschemat rätt (fig. 3), så skall den röda kabeln till Ignitor-givaren i fördelaren, ha full 12 V matning.

Se bifogad PDF-fil (4 sidor) med text och elschema!

Kommentarer?

Mvh COCS

pertronix ignitor.pdf

Annars kan göra en egen Koppla ett relä som styrs av kabeln som nu går till tändspolen. så att den öppnar för ström från batteriet och skickar vidare till tändspolen..

då har du minst 12volt till spolen hela tiden, blir väl ca 13,6 volt som generatorn bör ge när den laddar..

kan inte föklara bättre,

men jag hadde slängt ignitor skitet i soptunnan då det bara skapar problem, en orginal motor går hur bra som helst med orginaldelar i fördelaren,

Hej

Jag har ignitor 2 och flamethrower hög effekts spole. Vet att högeffekts spole rekommenderas av Petronix. Mitt har funkat bra hittills... 12 volt rekommenderas oxå, vet dock inte om jag har det har ej mätt upp. Satt ignitor 1 i bilen när jag köpte den. Men då jag bytte motor hamna 2:an i. Får se hur länge det funkar..

Lycka till med ditt ignitor

/ Johan

Har ej fått ordning på det ännu.

Har justerat avståndet på Ignitorn till 0,5 mm och kopplat separat 12 V direkt på Ignitorn. Nu går motorn lite 'bättre', men det saknas fortfarande gnista till 2 cylindrar (1 & 7).

Har fått info av Janne att även Flame-Thrower tändspolen måste ha full 12 V, så det skall jag testa ikväll och se vad som händer.

Jag har blivit rådd att till den nya kabeln använda en säkring på ca 15 Amp.

Hej igen..

Jag antar att du redan provat några andra klassiska fel... som provat bytit tändkablar, lr tändstift...

tändkabeln går att mäta upp, stift byta lr prova byta med en fungerande cylinder..

mvh Johan

Hej och tack för tips!

Jag har stroboskop och även tändkontrollampa.

Jag har justerat Ignitorn i steg mellan 0,25 och 0,80 mm. Det skall vara 0,76 mm, men där går motorn inte alls, den tänder inte ens. Vid 0,25 går motorn, men inte OK. Nu har jag avståndet 0,50, vilket borde fungera.

Dessutom har jag;

justerat kontakthylsorna tillhörande tändspolekabeln

bytt rotor

bytt fördelarlock

bytt tändstiften

justerat tändkablarnas kontakthylsa vid fördelarlocket

bytt tändkablarna

bett en bön...

När jag justerade Ignitor-avståndet från 0,8 till 0,5 så startade motorn men gick nu ej på 1, 3 & 7.

Jag flyttade magnetringen på rotoraxeln ett kvarts varv motsols, och då ändrade sig felet till att cylinder 1 kom igång, men 3 andra cylindrar döda.

Köpt ett nytt Ignitor-kit och bytt ut magnetringen på rotoraxeln, men inte själva Ignitorn. Nu går motorn bättre (konstigt?), men saknar cylinder 1 & 7.

Provkopplat Ignitorn direkt till 12 V på batteriet och då gick motorn ännu lite bättre, men saknar fortfarande cylinder 1 & 7.

Jag har mätt spänningen till tändspolen och den är under drift 8,2 till 8,8 Volt så som det skall vara, men som sagt:

CITAT:

Har fått info av Janne att även Flame-Thrower tändspolen måste ha direktkopplad full 12 V eller mer, så det skall jag testa ikväll och se vad som händer.

Slut citat.

Fler tips är välkomna :-)

Finns massor med inlägg om Ignitor höll själv på med skiten för två år sen. Antingen funkar det eller inte verkar vara 50/50 så kan bara hålla med Mats cmc-49. Släng skiten!:(

Tjena och tack för kommentarer!

Jag har ikväll kopplat in så att även Flame-Thrower tändspolen har direktansluten 12 V. Det blev tyvärr ingen skillnad.

Nu är jag jävligt less på denna Pertronix-enheten som sitter i min bil. Varför ändra en 100 år gammal bra konstruktion?

Jag tycker jag har gjort väldigt många olika saker för att hitta felet, men inget resultat. Den tidigare ägaren har inte kvar original brytarspets m.m. så jag får väl kanske köpa ett nytt kit...

Vet ngn här om det är normalt att en tändspole redan efter 2-3 minuter på tomgång blir så varm (ca 55-60 grader) att man inte kan ta i den? Det blir nämligen min Flame-Thrower tändspole och jag tycker det verkar onormalt, men vet ej om dessa normalt blir så varma. Kan det vara fel på den - hur mäta/kolla?

Mvh CS

Det finns spolar med två olika resistanser.

1.5ohm och 3ohm

Mät med ohm mätare över spolens poler.

Koppla bort kablarna först.

Det ska vara 1.5ohm för V8

För övrigt stämmer ställer jag mig i kön för att klaga på Pertronix.

Bara skräp så släng bort både spole och tändmodul...Hade det själv för många år sedan och rasa efter 1år

Mer otillförlitligt än brytare!

Investera i en ny fördelare

Läste igenom lite snabbt bara, bytte du bara ringen? Varför inte byta allt om du köpte en ny? Eller missförstod jag. Min ignitor har suttit i bilen i flera år, funkat trotts div felkopplingar och en spole från 70talet.

Hej,

Jag har Ignitor 1 och original -70 tändspole. Fungerar bra och har gjort det i ca500mil.

Men jag har fått ställa avståndet på nästan inget. (Har inte mätt). För att bilen ska tända bra på alla.

Jag tror att magnet och givare inte hamnar på samma höjd, därför blir avståndet längre.

God morgon och tack för era kommentarer. Se mina svar nedan!

Det finns spolar med två olika resistanser. 1.5ohm och 3ohm.

Mät med ohm mätare över spolens poler. Koppla bort kablarna först. Det ska vara 1.5ohm för V8.

För övrigt stämmer ställer jag mig i kön för att klaga på Pertronix. Bara skräp så släng bort både spole och tändmodul...Hade det själv för många år sedan och rasa efter 1år. Mer otillförlitligt än brytare!

Investera i en ny fördelare

SVAR / Kommentar:

Det står på min tändspole 1,5 Ohm. Jag skall mäta den (med kablarna borttagna). Ett av argumenten för elektronisk tändning är att man slipper byta / justera brytaren, men hur ofta gör man det, löjligt argument. Hela fördelarenheten är ny, så det är inget glapp i den.

Läste igenom lite snabbt bara, bytte du bara ringen? Varför inte byta allt om du köpte en ny? Eller missförstod jag. Min ignitor har suttit i bilen i flera år, funkat trotts div felkopplingar och en spole från 70talet.

SVAR / Kommentar:

Det stämmer att jag bara bytt ringen. Detta eftersom att när jag flyttade ringen ett kvarts varv, så flyttade sig de ej fungerande cylindrarna till att bli andra ej fungerande cylindrar och de cylindrar som tidigare ej gick, fungerade igen, så därför misstänkte jag ringen och bytte den. Men jag skall nog prova byta även Ignitorn till en ny.

Hej,

Jag har Ignitor 1 och original -70 tändspole. Fungerar bra och har gjort det i ca 500mil. Men jag har fått ställa avståndet på nästan inget. (Har inte mätt). För att bilen ska tända bra på alla. Jag tror att magnet och givare inte hamnar på samma höjd, därför blir avståndet längre.

SVAR / Kommentar:

Från början hade jag ett Ignitor-avstånd på ca 0,25 mm och då gick motorn OK (tror jag, ganska säker), men efter ca 45 mils körning försvann gnistan helt till 2 cylindrar, vilket märktes tydligt. Om gnistan var dålig redan innan, vet jag alltså ej. Jag kan inte ställa närmare än 0,25 (anser jag) och det måttet det skall vara är 0,76 och nu har jag 0,5 så det borde fungera.

Fråga till dig JohanT5: Har du kopplat Ignitorns röda pluskabel till en egen +12 V kabel eller är din Ignitor ansluten på den gamla tändspolens + pol? Frågan är mkt intressant, eftersom det är en skillnad på spänning om 12-13 V resp. ca 8,5 V.

Kommande åtgärder för mig är:

1) Koppla loss Flame-Thrower tändspolens kablar och mäta om det är 1,5 Ohm (för att veta).

2) Oavsett om det är 1,5 Ohm i punkt 1, byter jag till en ny vanlig tändspole som jag köpt på Biltema (för att prova duger väl den).

3) Om inte ovan hjälper: Byte av själva Ignitorn och anslutning av den röda + kabeln direkt till batteriet (med säkring).

Vet ngn här om det är normalt att en tändspole redan efter 2-3 minuter på tomgång blir så varm (ca 55-60 grader) att man inte kan ta i den? Det blir nämligen min Flame-Thrower tändspole och jag tycker det verkar onormalt, men vet ej om dessa normalt blir så varma?

Mvh Christian

Tjena. Tändspolen ska bli lite ljummen när den belastas, Men den temp din spole uppnår på så kort tid är inte normalt. Jag hade börjat med att byta den.

Har själv varit med om tändspolar som blir varma och slutar leverera som dom ska så resonemanget som många kör med (antingen funkar spolen, eller inte funkar) håller inte till 100%.

Jag har tändspolen kopplat som original. Med resistorkabel.

Ignitor röd kabel får 12V.

Appropå varm tändspole så blir min het när jag står i kö och då börjar bilen misstända lite.

Ifall det är tänspolen eller bräsleproblem har jag inte hunnit prova.

Jag har tändspolen kopplat som original. Med resistorkabel. Ignitor röd kabel får 12V.

Tjena Peter & Johan, tack för svar!

Johan

Ursäkta att jag frågar igen, men detta är viktigt för mig att veta. Skall jag tolka ditt svar som att du alltså har en separat +12 V kabel till din röda Ignitor-kabel och att du alltså INTE lagt den kabeln på själva tändspolens + anslutning? (för den ger nämligen bara 8,5 V).

Tack & mvh Christian

Hej

ALTERNATIV - FRÅGOR:

2) Eller så kan jag tydligen ta switchad + 12 V från startrelät - läste jag här på forumet, men VAR? Isåfall slipper jag ju att switcha med ett nytt relä och div. kablar som beskrivet ovan. Stämmer det att det finns switchad + 12 V vid startreläets anslutningar? Det gäller en -66:a.

Hej

Switchteknik är att en transistor slås på och av med hög frekvens och genererar en fyrkantsvåg. Fast jag tror du menar annat. :)

Traditionellt har du ca 8 v som matar tändspolen men i startögonblicket ges den (parallellt) en 12V från startreläets sekundärsida (en tunn rackare) dvs den sida som går till startmotorn. Detta för att ge mer gnista. När du släpper starten, tar de ca 8 v över från tändlåset.

Fast fungerade systemet flera dagar och sedan plötsligt slutade fungera på 2 cyl.?

Lycka till

Hej och tack för lektionen.

Med det jag skrev om 'switch' så menade jag att jag ville ha rätt på en +12 V anslutning någonstans i motorrummet som ger +12 V när tändningen är på och inget alls när tändningen är av. Då slipper jag att fixa med ett eget relä och extra kablar för att förse Ignitorn med +12 V.

Det här Pertronix-systemet har fungerat sedan mitten av April i år. När jag förra söndagen körde en längre sträcka om drygt 45 mil, så uppstod problemet på motorvägen - som tur var strax före det jag var hemma. Det har inte krånglat innan och bilen har körts ca 80 mil med det monterat.

PS. Den dagen felet inträffade, så var det mulet och ca 20 grader ute. Jag körde snällt och ca 70-100 km/h. Det finns inget alls som jag pellat på under resans gång, utan det bara blev så här...

Mvh CS

Hej och tack för lektionen.

Med det jag skrev om 'switch' så menade jag att jag ville ha rätt på en +12 V anslutning någonstans i motorrummet som ger +12 V när tändningen är på och inget alls när tändningen är av. Då slipper jag att fixa med ett eget relä och extra kablar för att förse Ignitorn med +12 V.

Det här Pertronix-systemet har fungerat sedan mitten av April i år. När jag förra söndagen körde en längre sträcka om drygt 45 mil, så uppstod problemet på motorvägen - som tur var strax före det jag var hemma. Det har inte krånglat innan och bilen har körts ca 80 mil med det monterat.

PS. Den dagen felet inträffade, så var det mulet och ca 20 grader ute. Jag körde snällt och ca 70-100 km/h. Det finns inget alls som jag pellat på under resans gång, utan det bara blev så här...

Mvh CS

Ja elfel kan dyka på dom mest konstiga sätt. Jag gjorde om hela mitt tändsystem. Kablar kors och tvärs. jag har Msd box, mallory fördelare och msd blaster spole. tycker det funkar helt ok.

det nya jag kopplade upp slutade med att jag tog 9volt sladden från tändningen som styrström till ett dubbelrelä. Och i samma veva så fick jag fin 12v från relät också till elchoken. Som även den gick på 9volt innan.

/Peter

Ohm-mätte min Flame-Thrower tändspole som det står 1,5 Ohm på.

Mäter jag mellan + & - tecknet på spolens ovansida med alla kablar borttagna, så blir resultatet 1,7 Ohm och det skall väl vara OK.

Mäter jag på samma vis på min nya BILTEMA tändspole (art. 53-400), så får jag 3,6 Ohm, men den är väl av en annan typ.

Inget funkar...

Mvh CS

Hej

Har du provat att kört med stiften urtagna men kvar på tändkabeln? för att se om det inte kommer gnista? tänkte så att det inte är så att du har nån ventil som hängt sig, lr bränd... men det borde du höra...

Jag hade problem att få 8:ans cylinder att gå i våras då jag byte till min ny renoverade maskin... Var då oxå inne på att det var mitt ignitorn 2 som krångla, men hade ju gnista när jag kolla det.. så var så lätt som en insugsläcka vid vakum anslutning....:D.

Lycka till

mvh Johan

Hej

Johan:

Jag har inte provat att kolla gnista med stiften urtagna, men det kan jag ju göra. Det jag däremot provat är att flytta Ignitorns magnetring ett kvarts varv och då gick cylindrar som inte gick innan och istället blev andra cylindrar döda. Efter det, så satte jag dit en ny magnetring, men det blev bara till skillnad att felet ännu en gång ändrade sig till andra cylindrar. Jag har dessutom kollat gnistan med stroboskoplampa och gnistprovare och dessa instrument säger att där är ingen gnista. Vilken vakuum-anslutning hade du insugsläcka?

SEDAN 'ROADE' JAG MIG IGÅR E.M. MED ATT MAILA PERTRONIX I USA OM DETTA, SE NEDAN!

-------- Original Message --------

Subject: General Website Feedback/Question

To: contact@pertronix.com

Jul 13, 2012

********** CONTACT INFORMATION **********

Christian Sjoberg

Phone: 0046313221912

Email: christianXXX

Product: Where to buy a product

********** COMMENTS **********

Hello,

I have Ignitor-kit installed in my 1966 Ford Mustang, but the Ignitor electric distance sensor is not working OK anymore (broken), so I am missing 3 cylinders. I have tried many different distance adjustments, but don't solve the malfunction. This unit is only 3 months old.

I would like to purchase the Ignitor electric distance sensor and not the complete Ignitor-kit, because it is very expensive and I don’t need the other parts.

Can I purchase the Ignitor electric distance sensor from you? I can pay in advance.

Best Regards, Christian Sjoberg

SVAR:

From: Marvin Grebow [mailto:marving@pertronix.com]

Sent: den 14 juli 2012 00:08

To: Sjöberg Christian

Subject: RE: General Website Feedback/Question

Christian,

I need to know if this be the 6 cylinder or 8 cylinder engines to give you the correct part number?

I would bet the problem is the magnet sleeve alignment. You need to be sure the top of the magnet sleeve is level with the top of the Ignitor module. The sleeve should be seating lower and you should just need to put a small spacer under the ring to make it level. This should hopefully fix the problem.

Marvin Grebow Jr

PerTronix Inc.

Techincal Department

909-273-6006

VAD TROR NI OM DETTA?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...