Jump to content

Snart Hemma....


Conny T

Recommended Posts

Sitter just nu på ett hotell i södra Tyskland och har idag överfört pengar för en 2011 Mustang GT.

Skrev tidigare att jag var på jakt efter en 2012 års sexcylindrig maskin. Nu blev det istället en åtta.....

kunde inte låta bli när jag hörde V8 dra igång. I morgon får jag exportplåtarna och sedan har jag ca 120 mils färd

hem igen, fattar knappt att det är sant. Nu blir det jag och min dam som firar med gott käk och en eller två öl ikväll.

Färgen är ljus silver med ljus skinninredning. Hade gärna valt en annan färg med jag har gjort en kanonaffär så silver

får duga. Ni kanske har tips på hur man får en silverfärgad bil lite coolare. Dock inga racing stripes. skriver mer när jag kommer hem. Fri hastighet på långa sträckor här nere.........

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Nu är jag hemma igen har sovit mesta delen av dagen. Drar storyn i korta drag. Tanken var att få tag på en 2012 sexcylindrig bil och efter mycket spanande

både här hemma och i Tyskland föll valet på Tyskland därför utbudet var större. Ni vet, som hantverkare med egen firma är tid något som sällan finns alla jobb drar ut på tiden och fritid är omöjlig att planera, dock fick jag i år till två veckor ska ha en vecka till, och i tisdags tog jag och sambon färjan över till Rostock för att köpa bil!

Rostock blev det självklara valet då överfarten samt destinationen är minst tråkig. Väl framme i Rostocks färjeläge fick vi tag på en Taxi som körde oss till en bil uthyrare som dessvärre inte hade någon bil ledig PANIK, upp med Ipaden och mobilen lite ringande ny taxi till Sixt och där fick vi tag på en Ford Fiesta.

Tror jag körde ca sextio mil på kanonvägar innan klockan var elva på kvällen och in på ett motell för vila. Dagen därpå hade vi ca 15 mil kvar till Lahr

där Autoland ligger. På deras tomt fanns lätt ca 60 - 70 USA bilar b.l.a Camaros Dodge Truck och ca 20 Mustanger. På deras hemsida hade jag förälskat mig

i en Yellow Blaze 12:a sexcylindrig på hemsidan fanns den som ostripad men dagen innan hade den fått stripes. Firman säljer bilar till både Tyskar Sweitsare

(heter dom så?) Italienare med flera och tydligen är dom galna i stripes. Tyvärr var denna bil inte premium utrustad vilket jag ville ha så jag kikade runt

och till slut hittade jag och nästan bestämde mig för en vit 2011 i kanonskick. Sen for f-n i mig och jag frågade vad som fanns i GT modeller. Säljaren flinade och sade, jag hämtar nycklar så ska du få se, och jag såg och jag hörde och plötsligt fanns inte sexcylindriga motorer mer i min värld, en

provtur och jag var såld. Jag gick igenom Carfax vi skrev köpehandlingar och dagen efter så var det dags för banken. När jag skulle logga in och samtidigt

ha kontakt med min bank per telefon visade sig att jag inte hade den skrivna inloggningskoden. Kundtjänst tjejen kunde absolut inget göra trots att jag kunde verifiera

exakta insättningar m.m. erbjöd henne att maila över ny kod, eller jag kunde faxa mitt pass men icke, visst trodde hon jag var jag men rutinerna tillät inte detta, inte utan klartecken från chefen som satt i möte. Det hör till saken att pengarna var tvungna att gå från mitt konto på torsdagen för att i bästa fall

vara på säljarens konto dagen efter, chefen skulle sitta i möte i ca en timme. Jag skämmdes och sade till säljaren att banken strular men att jag återkommer, det kändes som att hela resan började urarta, vi tog en runda med hyrbilen och mådde dåligt när plötsligt chefen ringer och säger: Jag ska hjälpa dig att göra en utlandsbetalning och vi får snabba oss pengarna ska gå från Sverige inom tjugo minuter om dom ska iväg idag. Jäklar vilken fart jag fick på Fiestan,

Sambon pratade med banken och lite senare stod jag på bilfirmans kontor han fick ett snack med min bank dam och allt löste sig. Killen som äger Autoland

är en trevlig prick, han rekommenderade oss att koppla av, finns ingen anledning att hänga läpp på hotellet dra iväg till Euro park som är Europas största nöjenpark och en garanterad upplevelse för alla tyckte han, och så gjorde vi och det var en upplevelse. Klockan två dagen efter var allt klart och bilen hade femdagars exportplåtar och resan mot Sverige kunde börja, vi hade tänkt stanna i Tyskland en natt till för lite shopping och relax, tyvärr hittade vi inget ledigt hotellrum i någon större stad så det slutade med att jag körde i arton timmar non stop med avbrott för fika och käk.

Visst var jag trött på slutet men det är skillnad att köra i Tyskland dagtid och nattetid, tyvärr var vägen hem riktigt dålig tänk tvättbräda så förstår du. Upplevelsen av bilen får jag ta i vid möte jag har men ska jag summera i ett ord blir det BRUTAL....den motorn verkar ha urkrafter, i vilket register man än ligger i finns det ännu mer kraft och vilja till acceleration, genomsnittsfart ca 130 förbrukning under en liter, sanslöst hur har dom gjort? På måndag bokar jag tid för registreringbesiktning i Sverige, bilen är redan EU konverterad men bilprovningen har sitt att säga till om här hemma, får se hur det går med den biten. Nu blev storyn inte så kort men jag kunde inte låta bli att berätta....Till sist måste man bara tacka följande personer:

Killarna o tjejerna på AutoLand Lahr i Tyskland.

Ulrika chefen på banken som litade och hjälpte till med överföring av pengarna.

Anette min sambo som lät mig dra på upp till 240 knyck innan hon började gnälla....(rejält..)

Det Grekiska folket, hade dom inte ljugit så djävligt om sin ekonomi hade jag aldrig haft råd med en 2011 Ford Mustang GT. (Vet inte slutpriset än då det avgörs vid överföringen)

Höll på att glömma Anders Borg som hållit vår svenska krona stabil o stark, sagt utan politisk färgning

Conny T

Link to comment
Share on other sites

Grattis till nya bilen! Härligt att du/ni haft möjligheten att testa den på Autobahn...! :cool: Tack för din berättelse, alltid intressant att höra hur det kan gå till att köpa bil med allt vad det innebär av strul resp glädje och hur det funkar i andra länder.

Hoppas att det går bra med regbesiktningen och att ni får njuta ordentligt av mussen nu; sätt gärna in en bild vid tillfälle förresten :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...