Jump to content

90% broms bak !!!


Recommended Posts

Hejsan

På min bil en Mustang gt 390 67 så jävlas mina bromsar ganska mycket !! Motorn är utbytt mot en trimmad 289 ?? Men det har nog ingen betydelse här.

Dom bromsar nästan bara bak, Kan inte få dom att låsa sig fram inte ens på blöt asfalt. det sitter skivor fram å trummor bak. har renoverat oken fram för ett par år sedan så dom bör vara ok (hehe) nu fick jag till det .... har kollat igenom bromscylindern och all är mycket rent och helt där, Kollade även i en bok som jag har så att alla ringar sitter åt rätt håll. luftade även cylindern i skruvstädet ordentligt. Har köpt en Willwood bromsreduserare och satt den på bakre ledningen men resultatet uteblev.Jag har inte så mycket vaccum i motorn ca 10-12 på tomgång .. Pratade med Andrew på SET Engenering och han föreslog att man kunde sätta dit en till bromsbooster av ett 7tums rör med gavlar så du får mer vaccum att ta av. så jag tog två st brandsläckare å kapade av en 1/4 av toppen och tiggade ihop dessa delar så fick jag ett tryckkärl med anslutningar i båda ändar. Kopplade in dessa mellan insugen å org bromsbostern! Blev inte bättre nu heller.

Vad ska jag göra för att få bra bromsar fram.

mvh Micke åkesson

Lasarettsvägen 78

82131 Bollnäs

070-3002421

Link to comment
Share on other sites

Bromsarna får inte mer vacuum av en behållare.

Den räddar bara situationen då man har marginellt dålig vacuum men inte så lågt som 10-12''

Bromsservot behöver mer vacuum och jag har haft liknande problem som löstes med elektrisk vacuumpump

http://www.summitracing.com/parts/CLP-12VVCP/?rtype=10

Men jag rekommederar att du hellre byter kamaxel för att få mer vacuum.

Servot funkar bara med minst 16'' vacuum

Om det nu är vacuumet som är problem!

Hur känns pedalen? Rätt så hård kanske?

Link to comment
Share on other sites

Byt plats på rören vid huvudcylindern så att det som går bakåt istället matar frambromsarna som ett test.

vacuumet har ingen betydelse i fördelningen fram-bak, det är bara huvudcylindern som bestämmer det.

Är du säker på det sitter rätt huvudcylinder?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Pedalen känns hård om man gasar på hårt och bromsar in hårt med hög hastighet. Men det är kanon om man åker å smyger.Om jag startar bilen och kör ut från gården som har ca 50 meter grusgång och om jag tvärnitar där så låser sig bakhjulen.

Det är ju livsfarligt att göra en panikbroms om bakhjulen bromsar så hårt som dom gör. vill ju inte bromsa upp ett bredställ med en bil hehe

Mvh Micke

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...