Månsson July 17, 2012 Report July 17, 2012 Skulle montera en HEI fördelare med inbyggd tändspole på min mustang. Tyckte i och för sig att den var ganska stor men borde passa. Fick dock problem med att den tog i insuget. Tyckte detta var lite kosntigt och började undersöka vad det var för insug som satt på bilen. Insuget är ett Edelbrock F4B Al-insug som enligt källor på internet (efter lite googlande) skulle vara en kopia på ett ford insug. Är det någon har som vet mer om denna typ av insug? Tex bra dåligt? Varvtalsområde? Går i tankar att uppdatera till ett nyare men det kan vara dumt om man har ett välfungerande retro insug.Hittade en bild på internet som jag bifogade./Hans Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 17, 2012 Report July 17, 2012 Hej.Rätt om insug, men jag har inte hört att fördelaren skulle ta i,på vilket sätt tar den i, det enda som jag kan tänka är attdu fått fel, eller att den inte monteras rätt:confused:.Det jag menar är att placering av tändkablar är fel för attfördelaren inte sitter rätt i motorn, detta kan göra att låsbyglartill fördelarlock hamnar på sådan plats som gör att det integår att montera, dessa tar i något:?:. Citera
Månsson July 17, 2012 Author Report July 17, 2012 Hej Lars,Om du tittar på bilden som är bifogad på insuget (se ovan) är insugningskanalen svängd på motsatt håll vad det är på moderna Edelbrockinsug.Detta gör HEI-fördelarens lock / botten har så stor omkrets att den tar i insuget med ca 10 mm så att man inte kan få ner den i sitt nedersta läge i blocket.HEI fördelaren är en billig Kina modell köpt av AH performance. Se länk.http://www.corvettespecialisten.com/high-performance#ecwid:category=812953&mode=category&offset=0&sort=normalNu finns två alternativ:Skaffa en annan HEI utan inbyggd spole eller skaffa nytt insug.Om jag ska byta insug vore det kul att veta vilken insugstyp man ska välja. Funderar på ett Weand Stealth, fast å andra sidan är det rätt kul med ett retroinsug som bygger på att vara en original ford kopia.Tar gärna lite input. Hoppas att jag beskrev tydligare./Hans Citera
Anders Lindström July 17, 2012 Report July 17, 2012 (redigerad) Hej Lars!Jag har nyss bytt motor och på ersättningsmotorn sitter ett torkerinsug (singelplane?)på motorn jag ersatte satt ett Edelbrock performer (dualplane?) insug (svalorna i lagårn har tydligen sk.. på insuget där det låg så fridfullt på sin hylla...)Som slipats/fräst av för att fördelaren skulle rymmas. Har läst på fordracingparts attbearbetning fordras med denna fördelare. Hoppas detta ger dig någon ledning Ändrade %s av %s (%s) påkommet senare...ish Citera
Månsson July 17, 2012 Author Report July 17, 2012 HejTack för info.Kanske bättre och byta insug istället för att börja slipa i det.Någon som vet något om vad Edelbrock F4B motsvarar i dagens moderna insug?Funderar på Edelbrock Performer RPM eller Weand Stealth./Hans Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 18, 2012 Report July 18, 2012 Hej.Kanonsvar igen på forumet, det här gillar jag, vi behöver faktiskthjälpen som många har i garaget eller på annan plats, tackLindström:thumbup:.Själv har jag varit väldigt nöjd med Performer RPM, jag kanbara tala för mig, kört med kombinationen Holley 600 ochRPM, bästa kombo är nog att även montera Edelbrock fugge. Citera
bosewallius July 18, 2012 Report July 18, 2012 Edelbrock F4B är mer eller mindre detsamma som det COBRA insug Shelby använde. Användes i mitten på 60 talet i Sunbeam Tiger och dess LAT (Los Angeles Tiger) option.De ovala hålen kan dock tyda på att detta insug är en nytillverkning. Mvh Bosse CMC 342 Citera
Månsson July 18, 2012 Author Report July 18, 2012 Tack grabbar för svaren.Då är jag kanske inte helt fel på det när jag tänker byta mot Performer RPM eller ett Weiand Stealth. Borde ligga på samma varvtalsområde.Bilden ovan var hittad på nätet. Mitt insug är av en gammal gjutning inhandlat begnat i slutet av 80-talet. (åren går..)Tack igen./Hans Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.