Jump to content

Featured Replies

comment_118365

Efter att ha bytt insug och förgasare, vore det kul att få motorn injusterad optimalt. Så vitt jag förstår är det då rullande landsväg, som gäller. Bilen går bra, men jag har en känsla i bakhuvet att den kunde gå bättre. Kanske t.o.m. få ned bränsleförbrukningen lite. Alltså, justera tändning, mixtra med munstycken i förgasaren, mäta kompression m.m. Någon, som kan ge tips på en kunnig person i Stockholmstrakten.

Vad jag har för grejor framgår av min signatur.

/Bosse

comment_118366
Efter att ha bytt insug och förgasare, vore det kul att få motorn injusterad optimalt. Så vitt jag förstår är det då rullande landsväg, som gäller. Bilen går bra, men jag har en känsla i bakhuvet att den kunde gå bättre. Kanske t.o.m. få ned bränsleförbrukningen lite. Alltså, justera tändning, mixtra med munstycken i förgasaren, mäta kompression m.m. Någon, som kan ge tips på en kunnig person i Stockholmstrakten.

Vad jag har för grejor framgår av min signatur.

/Bosse

Det är otroligt hur mycket en rätt bestyckad förgasare kan ge kontra en som är felbestyckad. På min hittade han 40 hp bara med att byta munstycken m m. Sen är det ju inte bra att varva för mycket... :rolleyes:

  • 3 weeks later...
  • Author
comment_119600

Har just hämtat Mustangen. Efter att ha kontrollerat cylinderbalansen, som var OK, mättes en hel del grejor vid olika varvtal. Det som stod fel var tändningen. På tok för högt. Förgasaren lämnades utan åtgärd, då den var rätt bestyckad. Nu går den jämt och fint på tomgång och jag behöver inte choka lika mycket vid kallstart. Svarar direkt på gaspådrag och skjuter iväg, som en kanon. Nu var det det inte hästkrafter jag var ute efter, därför mättes inte det. Ville bara ha en bil, som går optimalt inom varvtalsområdet 650 - 3.000 varv. Och det verkar jag ha fått. Bifogar mätprotokollet jag fick, som mättes vid tre olika varvtal, 650, 1500 och 3000 varv (c:a).

Motortest.pdf

Ändrade %s av %s (%s)
stavfel

  • Author
comment_119830

Har nu kört lite mer med bilen, och den går som en dröm. Kan verkligen rekommendera denna motorverkstad. Choken kan jag jag trycka in nästan direkt efter kallstart. Har bilen stått några timmar behövs ingen choke alls vid återstart. Tomgången ligger på c:a 650 rpm och går hur jämt som helst.

Jag är supernöjd.

Kostnad för denna kontroll: 2.500 kr

Väl värda pengar tycker jag.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...