Jump to content

lackad i usa


Recommended Posts

hej hej!

Jag var och kollade på en bil i förrgår som föll mig verkligen i smaken.

Nu är det så att min kompis som var med och tittade påpekade lacken något fruktansvärt och när jag kollade närmre så såg jag det med.. Det såg först ut som rostbubblor överallt men tittade man närmre så var det som kratrar.. Det har ju förmodligen varit massa stenskott på den innan och så har de bara lackat över med ny färg kan jag tänka mig..

Bilen är lackad i staterna för ca 3 år sedan innan den kom till sverige och man har ju hört talas om hur de lackar där men nu undrar jag om man borde kunna andas ut.. Om det nu varit rost på den innan den lackades borde det då inte ha trängt igenom lacken vid det här laget då? Bilen har gått i kalifornien sedan ny och är helt rostfri undertill och där man kan se för övrigt.

Tacksam för svar

Mvh mackan

Link to comment
Share on other sites

Jag är ingen expert på lack, men tror mig ha läst att om man inte har perfekta förhållanden när man lackar såsom luftfuktighet, temperatur m.m. kan man få lacken att se ut och kännas som en apelsin på ytan. Finns säkert någon här som kan utveckla detta närmare.

Link to comment
Share on other sites

Tror nog att de kan lacka bilar i Usa också ;-) men som här så får man vad man betalar för...

Du skriver inte var kratrarna finns, men beroende på var de är på bilen så kan man ju tänka sig olika saker - tex - om de är på sandplåten eller framtill på bilen så kan det ju vara stenskott. Om de däremot finns runt rutorna så kan det ju vara kratrar och/eller s.k "fiskögon" som kommer sig av att man använt silicon för att täta läckor. Detta är otroligt svårt att få bort och siliconet kan då ha transporteras runt på bilen mha slipklotsar etc... kräver oftast plåtrent för att bli bra.

Du får ju också bedöma omfattningen - kan det gå att dellacka partiet/erna som är skadade, eller krävs en hellack för bra resultat?

mvh

CLasse

Ändrade %s av %s (%s)
spelling
Link to comment
Share on other sites

Det är inte riktigt någon apelsinskalslack utan det är som små tidigare lacksläpp lite varatanns på bilen som man bara lackat över.. Då jag letar efter en mustang 65a med 289 och c4 låda som ska vara rostfri så känns det inte så petigt med lacken.. Kan ju säkert lacka om den framigenom om det skulle störa mig allt för mycket :P

Jag är mer nyfiken på hur lång tid det tar för tidigare rost att ta sig igenom lack så man inte står med en bil där lacken släpper runt hela bilen samtidigt ;)

Link to comment
Share on other sites

Tidigare rost tar sig igenom i form av sk. bubblor o. hänger helt o. hållet på fukt.

Så har bilen varit förvarad torrt o. aldrig rullat i regn kan det ta låååång tid.

Men som du beskriver lacksläpp är det nog bara så att dom inte har slipat ordentligt o. sen lagt en sk. försäljningslack.

Mao. den ska bara se bra ut för stunden.

Link to comment
Share on other sites

tackar för svaren :)

vad tycker ni? jag har hittat en musse som har det jag letar efter fast lacken är sisådär... priset blir 122" för en rostfri kalifornien bil med 289, C4, styrservo, ny inredning.. den har bara rullat här i sverige i 2½ år..

ska jag slå till?.. magen säger ja iaf :P

Link to comment
Share on other sites

En omlackering kan kosta mellan 0-40 000:- beroende på hur noga man är, och hur

rak plåten är. Jag har en kompis som nyligen lackade om sin Volvo 164. Det kostade

40k. Men den är HELT perfekt. Står man vid sidan om bilen och det blänker i lacken

är plåten helt PERFEKT. Han hittade bilen i en lada för 7 år sedan. Då var den inte

vacker! Nu är den vacker! Det är en 69:a.

Mvh.

P-O

post-201-144839213911_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

En omlackering kan kosta mellan 0-40 000:- beroende på hur noga man är, och hur

rak plåten är. Jag har en kompis som nyligen lackade om sin Volvo 164. Det kostade

40k. Men den är HELT perfekt. Står man vid sidan om bilen och det blänker i lacken

är plåten helt PERFEKT. Han hittade bilen i en lada för 7 år sedan. Då var den inte

vacker! Nu är den vacker! Det är en 69:a.

Mvh.

P-O

Har alltid varit svag för gamla Volvo , den var väldigt vacker P-O.:P

Link to comment
Share on other sites

Nostalgiskt kul med det gamla reg-numret. (Får man åka med den skylten?)

Appropå gamla regnummer, min far hade en gång en Chevrolet BelAir av 1955 års modell. Vet inte varför det regnumret fastnat i mitt huvud men det var i alla fall AA99565. Vore kul att få reda på om den fått ett nytt nummer för att kunna se om den fått nytt liv av någon entusiast. Nån som vet hur man kollar det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...