Jump to content

Tvekar vid pådrag


Rudhan

Recommended Posts

Har nyss bytt brytarspetsen till Ignitor och Flamethrower-spole. Spolen är kopplad via ett relä direkt på +12V, alltså utan förkopplingsmotstånd. Jag fick justera tändpunkten efter bytet, ställde den på samma värde som innan, 6 grader före, med vacuumet bortkopplat. Tomgången blev lite jämnare men problemet som uppstått är att motorn ibland tvekar vid gaspådrag. Om jag saktar in mot en korsning och sen försiktigt ger gas, tvekar den nån sekund, innan den bestämmer för att börja jobba igen. Så gjorde den inte tidigare.

Någon som har en idé vad som kan ha hänt och vad jag ska göra åt det?

Tackar!

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Har nyss bytt brytarspetsen till Ignitor och Flamethrower-spole. Spolen är kopplad via ett relä direkt på +12V, alltså utan förkopplingsmotstånd. Jag fick justera tändpunkten efter bytet, ställde den på samma värde som innan, 6 grader före, med vacuumet bortkopplat. Tomgången blev lite jämnare men problemet som uppstått är att motorn ibland tvekar vid gaspådrag. Om jag saktar in mot en korsning och sen försiktigt ger gas, tvekar den nån sekund, innan den bestämmer för att börja jobba igen. Så gjorde den inte tidigare.

Någon som har en idé vad som kan ha hänt och vad jag ska göra åt det?

Tackar!

/Tomas

Min gjorde så när den fick för mycket soppa. Fast det räckte då att backa tändningen lite mera. 10-12 grader före.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Macke och PeterF, jag testar att ställa tändningen några grader tidigare så snart det slutat regna. :(

Kan man få det fenomenet av att ha bättre / kraftigare gnista?

Link to comment
Share on other sites

Tackar Macke och PeterF, jag testar att ställa tändningen några grader tidigare så snart det slutat regna. :(

Kan man få det fenomenet av att ha bättre / kraftigare gnista?

Nej men Ignitor funkar antingen som kyss mig nånstans där inte solen lyser eller bra.:D

Använd sökfunktionen har diskuterats många gånger.

Link to comment
Share on other sites

Tackar Macke och PeterF, jag testar att ställa tändningen några grader tidigare så snart det slutat regna. :(

Kan man få det fenomenet av att ha bättre / kraftigare gnista?

Vet faktiskt inte. Men i mitt fall så kompenserade jag nog för mycket bränsle med effektivare förbränning. eller man kanske ska säga rätt tändning.

Link to comment
Share on other sites

Om du har Pertronix brytarlös tändning, så skulle jag kollat om magnetringen på rotoraxeln ligger på samma höjd som Ignitorn.

Jag hade liknande problem som du och det var även delvis det problemet som jag skrev här ovan.

Se min postade tråd om du vill ha exakt info.

PS. Även Ignitorn skall enl. Pertronix ha direktkopplad 12 Volt, hur har du Ignitorn kopplad nu?

Link to comment
Share on other sites

Om du har Pertronix brytarlös tändning, så skulle jag kollat om magnetringen på rotoraxeln ligger på samma höjd som Ignitorn.

Jag hade liknande problem som du och det var även delvis det problemet som jag skrev här ovan.

Se min postade tråd om du vill ha exakt info.

PS. Även Ignitorn skall enl. Pertronix ha direktkopplad 12 Volt, hur har du Ignitorn kopplad nu?

Tackar COCS, har läst din tråd med info från Pertronix, mycket läsvärt. Ignitorn sitter kopplad direkt på spolen, alltså tolv volt, utan förkopplingsmotståndet. Min magnetring var 2-3 mm lägre än Ignitorn så jag gjorde en liten plastbricka och la emellan, så kom dom på precis samma höjd. Klantigt nog satte jag på fördelarlocket en aning snett så det gick så där, provkör en annan dag...

post-6468-144839215776_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ojjdå :-o

Jag höjde min magnetring ganska exakt 2 mm.

VIKTIGT - före jag satte tillbaks locket: Mätte jag avståndet från övre kanten på rotorns yttre del ned till kanten på fördelaren (där locket sitter mot) och därefter kontrollmätte jag motsvarande avstånd i fördelarlocket - för att vara säker på att rotorn inte skulle ta i fördelarlockets övre del (metallstiften). Vet ej om det som hänt dig har med det att göra eller om det är som du skrev - att du satt locket snett.

Jag använde en O-ring för att höja magnetringen.

Och så fick jag byta till en annan rotor, för den jag hade greppade inte bra. Tänkte du på om rotorn satt fast OK?

Hoppas du hittar en bra rotor och sitter nu magnetringen på rätt nivå, så kan det troligtvis ta bort ditt problem.

PS. Om rotorn positionerar för högt p.g.a. av höjningen av magnetringen, så är det bara att fila av rotorn lite grand i underkant, vilket är lätt gjort eftersom den är av plast. Dock var det inget jag behövde göra.

Link to comment
Share on other sites

Dåså sitter det en ny rotor på plats, jag fick såga och slipa av 3mm för att den skulle bli lika hög som originalet. Och nu går motorn precis så bra som jag önskar, tur och retur Järfälla - Vallentuna idag och inte tvekan en enda gång. Tack så mycket för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...