ducati August 29, 2012 Report Share August 29, 2012 Bilen är en 67:aPå min bil rör sig ampere mätaren ca 0.5mm åt höger när jag varvar upp bilen. Aldrig åt discharge hålletjag har mätt motståndet mellan den gula och röda kabeln och fick ca 1ohm, dvs mätaren är inte bränd.Dock så är det nog lite felkopplat, eller snarare förbikopplat vid startreläetBåde den röda och gula kabeln sitter där, som jag har förstått det så ska den gula sitta kopplad på nån typ av anslutningspunkt lite längre ned, och amperemätaren mäter spänningsfallet över den kabeln som går mellan startreläet och anslutningspunkten. Jag har ingen sån anslutningspunkt utan nån har kopplat om lite el. Det är alltså den kabeln som är gulmarkerad,37,på bilden som jag inte har. Eftersom den mäter spännningsfall så borde det vara viktigt vilken längd och dimension den ska ha, eller?? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 August 30, 2012 Report Share August 30, 2012 Hej.Det är rätt kopplat, rörelsen i din ampmätare uppför sig normalt, mycketsmå rörelser på nål, alternativ till ovisshet gällande laddning är attmäta laddningström direkt på batteriets poler. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan August 30, 2012 Report Share August 30, 2012 Hej.Det är rätt kopplat, rörelsen i din ampmätare uppför sig normalt, mycketsmå rörelser på nål, alternativ till ovisshet gällande laddning är attmäta laddningström direkt på batteriets poler.Jag är inte helt säker på att det är rätt kopplat faktiskt. På min 68'a fungerar det så här (kanske kan skilja mot en 67'a), den röda och gula kabeln sitter på var sin ände av en kanske 2dm lång kabel och mäter spänningsfallet över den. Spänningen över den kabelsnutten är proportionell mot strömförbrukningen. Sitter både den gula och röda kopplade tillsammans, som det ser ut på bilden, kan det inte bli någon skillnad i spänning. Se den här tråden, på slutet finns bild och skiss hur det ser ut hos mig:http://mustangclubsweden.org/showthread.php/16617-Långsam-renoveringMin nål rör sig märkbart bara jag dimmar ner innerbelysningen.Var försiktig om du får för dig att testa instrumentet genom att lägga spänning direkt över, det är egentligen en strömmätare och tål troligen inte mer än nån halv ampere, sen blir det rök. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
NackaBosse August 30, 2012 Report Share August 30, 2012 På min bil ser det ut så här: Precis efter start, när startmotorn fått jobba ett tag innan motorn startar efter några dar i garaget går amperemätaren ganska mycket på plus, men sjunker tillbaka ganska snabbt, kanske efter 15-20 sekunder. När jag sen slår på halvljuset rycker visarnålen till lite. Vid sedan normal körning står min visare exakt på nollstrecket. Vid uppmätt körning på rullande landsväg har jag en laddspänning på 14 volt eller lite över, beroende på varvtal. Min generator är på 61 amp, mot originalets på 55 amp.Om jag fattat det hela rätt, så skall mätaren uppföra sig så, med ett friskt batteri och OK spänningsregulator. Ju fler spänningskrävande prylar man kopplar in, skall ju spänningsregulatorn kompensera för, och stå på "noll". När man sen fläskar på med grejor, som överstiger generatorns kapacitet, då går amp-mätaren ned på minus. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ducati August 31, 2012 Author Report Share August 31, 2012 Jag är inte helt säker på att det är rätt kopplat faktiskt. På min 68'a fungerar det så här (kanske kan skilja mot en 67'a), den röda och gula kabeln sitter på var sin ände av en kanske 2dm lång kabel och mäter spänningsfallet över den. Spänningen över den kabelsnutten är proportionell mot strömförbrukningen. Sitter både den gula och röda kopplade tillsammans, som det ser ut på bilden, kan det inte bli någon skillnad i spänning. Se den här tråden, på slutet finns bild och skiss hur det ser ut hos mig:http://mustangclubsweden.org/showthread.php/16617-Långsam-renoveringMin nål rör sig märkbart bara jag dimmar ner innerbelysningen.Var försiktig om du får för dig att testa instrumentet genom att lägga spänning direkt över, det är egentligen en strömmätare och tål troligen inte mer än nån halv ampere, sen blir det rök.jo, det var efter jag läste din tråd som jag började inse att min var felkopplad.Nu har jag satt en 2.5 kvadrats kabel som är ca 10cm mellan startreläet och gula sladden, med all belysning på, helljus dimljus, stereo så rörde sig nålen knappt 1mm åt dischargehållet. Tändningen var på men motorn avstängd. Jag skulle gärna sett att den rörde sig lite mer...Vad är det för dimension på din 2dm långa kabel? Det är svårt att mäta ohm när det är så låga värden för enl min multimeter var det ingen skillnad i resistans på 2.5kvadrats kablen om den var 1dm eller 1m....Det var 0.4ohm inkl mätsladdarna hela tiden Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
ducati September 1, 2012 Author Report Share September 1, 2012 nu har jag provat att koppla en mindre och längre sladd mellan amperemätaren och får ett ordentligt utslag på mätaren om jag slår på lamporna, det är nästan att den går i botten med all el påslagen och motorn av, så jag ska nog korta ned kabeln lite. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools September 1, 2012 Report Share September 1, 2012 Vänta nu ducati! Du kan inte experimentera med kablar i olika länder. Du måstese till att du har alla kablar som det ska vara enligt schemat. Nu vet jag inte hurdet ser ut, eftersom jag har en 68:a. Men det kan inte vara nån större skillnad.Kolla schemat och gör rätt. Annars kommer du aldrig att få rätt utslag på mätaren.Nu har ju inte det nån större betydelse i alla fall. I en bil, som min egen, utanampmätare, har man en lampa som visar om generatorn laddar eller inte. On/off,så att säga. Laddar generatorn, så är lampan släckt, laddar den inte, eller lite,så tänds lampan. Mer behöver man inte veta egentligen. Och ampmätaren ståroftast i nolläge utom när man drar startmotorn, eller har en onormalt hög belastning.Den visar ju nästan aldrig på +. Utom när batteriet är riktigt urladdat. Men då fårdu nog inte igång motorn i alla fall.Mvh.P-O Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rudhan September 2, 2012 Report Share September 2, 2012 nu har jag provat att koppla en mindre och längre sladd mellan amperemätaren och får ett ordentligt utslag på mätaren om jag slår på lamporna, det är nästan att den går i botten med all el påslagen och motorn av, så jag ska nog korta ned kabeln lite.Längden på kabeln är inte alls kritisk, den skulle vara det om instrumentet hade graderingar och behöver vara noga kalibrerat, men så är det inte i min 68'a, där är det bara några streck över och under nollan. Däremot om utslaget blir nära max kanske du ska korta den lite, som du säger, du riskerar att bränna instrumentet annars.Pools, lampan som du har visar egentligen bara om generatorn ger spänning, inte hur laddningen mår. Jag hade ett fel i somras där laddreläet glappade och inte reglerade, det laddade med full sprätt hela tiden, med resultat att batteriet kokade. Hade jag haft en fungerande strömmätare då hade jag sett att det var något knas, den hade stått max till höger hela tiden. Men hade jag haft en lampa hade den varit släckt.Strömmätaren visar inget utslag för att startmotorn går, den klarar inte den strömmen. Min mätare visar utslag en liten stund efter jag startat motorn, medan generatorn laddar upp batteriet igen, speciellt om jag fått mala lite. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.