Jump to content

Renovering och modifiering av Fastback-65 och 66


vena

Recommended Posts

Har precis startat renoveringen av en fastback-65 som ska utrustas med en 363:a på ca 500hp.

Fram och bakvagn från TCP.

Bilen är idag helt plåtren efter att den blivit isblästrad hos IS-AB i Göteborg.

Jag kommer ihop med min medbyggare Lennart "nissan" Andersson att byta diverse plåtdetaljer som var sönderrostade.

Dessa delar kommer på fredag från VP-Autoparts.

Nu råkade jag köpa en demonterad 66:a i Finland som var utan motor och drivlina, denna är nu också på isblästring för att därefter gå in på grundning ihop med 65:an hos Frank i Göteborg.

Finns intresse så lägger jag in lite fler bilder. Börjar med dessa idag.

Då detta är första renoveringen så får ni gärna komma med förslag och ideèr.

Första bilden är på bilen innan vi demonterade den.

För att reta dom i byn som skruvar dodge och annat krams så fixade jag en logga på väggen....

Den orange bilen är 66:anpost-6566-144839218683_thumb.jpg

post-6566-14483921868_thumb.jpg

post-6566-144839218571_thumb.jpg

post-6566-144839218576_thumb.jpg

post-6566-14483921858_thumb.jpg

post-6566-144839218585_thumb.jpg

post-6566-144839218612_thumb.jpg

post-6566-144839218636_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 131
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hej, isblästringen kostade 50 000 sek+moms för 2 st bilar, då var dom helt demonterade och satt i jigg. Jag tycker det är väl investerade pengar då jag hoppas bilen blir som ny. Innan jag bestämde mig för att blästra var jag hos en lackerare som sa att man inte skulle göra bilen plåtren, vilken idiot! Vi hittade flertalet rostskador samt mycket spackel som vi riktat istället för att spackla om bilen.

Link to comment
Share on other sites

Fick äntligen alla grejor från TCP, USA gubbarna är underliga, här ber man om topp spec på alla grejor så skickar dom offert på halvdana grejor så man får tjata om att få det bästa dom kan erbjuda och sen kan man själv speca ner kraven. Idag har vi provmonterat bakvagnen och grundat med epoxigrund där vi inte kommer åt imorgon när vi har svetsat in fästena. Lite bilder på huvgångjärn skickar jag också med.post-6566-144839218896_thumb.jpg

post-6566-144839218763_thumb.jpg

post-6566-144839218811_thumb.jpg

post-6566-14483921884_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej vena!

Härlig tråd att följa.:D Lägg ut så många bilder du kan. Det här blir en kul bil.

Sen undrar jag över loggan du har satt på väggen. Var fick du den ifrån?

Ser ut som om den är i plåt, men det kan den väl inte vara? Ser kanon ut

i alla fall. Skulle vilja ha en själv i mitt garage.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej, nu skulle jag behöva hjälp av nån som är bilplåtslagare, jag provade själv som jag brukar men vet ej hur mycket/lite spackel som är acceptabelt vid ett sånt jobb jag gjort nu. jag har kapat ur och bytt höger nedre skärm. Behöver nog spackla 1-2 mm på vissa ställen eller ska jag försöka rikta det? Tennspackel?

@pools: loggan som sitter på väggen är skuren av Level 10 i göteborg, dom har den i sin dator. min är ca 2 m hög och ganska dyr men snygg, retar alltid någon;-) ca 3500 sek+moms

Jag tar gärna emot tips och råd i detta.post-6566-144839220455_thumb.jpg

post-6566-144839220343_thumb.jpg

post-6566-14483922039_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Bulan, jag la kant i kant men problemet var att den sidan var skadad efter en krock så den är lite knugglig. Jag vågar ju inte slipa svetsen för hårt så man går igenom plåten vid sidorna. id golvet blev det nästan helt slätt efter slipning, kanske 2 tiondels millimeter skillnad. Går det att få det 100% utan att spackla efter att man svetsat?

Link to comment
Share on other sites

Hej Bulan, jag la kant i kant men problemet var att den sidan var skadad efter en krock så den är lite knugglig. Jag vågar ju inte slipa svetsen för hårt så man går igenom plåten vid sidorna. id golvet blev det nästan helt slätt efter slipning, kanske 2 tiondels millimeter skillnad. Går det att få det 100% utan att spackla efter att man svetsat?

Det är inte många som fixa det utan att spackla!!!

Lite ten spackel så är den som ny

Link to comment
Share on other sites

Hej igen! Bra att du lade kant i kant. Jag tar det från början trots att du redan startat lite. Skär bort all dålig plåt, hellre lite för mycket än för lite. Blir då lättare med efterarbetet och bättre resultat. Var noga när man formar till den nya biten och se till att du får en skarv på ca. 1mm. mellan gamla plåten och nya biten. Blir bättre genombränning då och risken att ytan blir för stor och att du sedan måste krympa plåten minskar. Punktsvetsa fast den nya plåten noga så att ytorna kommer helt på samma nivå. Man kan tex. använda en magnet eller bara känna med fingret.

Är man noga här sparar man också mycket efterarbete. Var också noga med passformen innan man helsvetsar den nya plåten. I detta skede har man kanske möjlighet att provmontera hela delen. När du är nöjd, helsvetsa försiktigt några få cm. åt gången så att det inte blir alltför varmt. Kyl gärna med tryckluft emellemåt. Se till att fogen är helt tät. Du kan kolla detta tex. genom att lysa med en ficklampa på baksidan och släcka ner i lokalen. Slipa ner svetsfogen försiktigt ( precis som du redan kommenterade). Jättebra att du inte slipade den för hårt då man lätt tunnar ut plåten bedvid för mycket. Ofta alstrar man också för mycket värme vid slipning och inte bara vid svetsning och då kan plåten lätt slå sig. Nu har vi kommet till där du är nu. Efter ett sådant ingrepp måste du spackla med något även om man försökt göra jobbet med fogen så bra som möjligt. Ofta är området precis utanför fogen lite låg. Detta kommer ofta av värmen vid svetsningen. Jag skulle välja tennspackling om du känner att du har tid och lust. Anledningen är framförallt all det blir starkare och att du får ett bättre rostskydd. svetsade områden är ju mycket rostbenägna så oavsett vilken spacklings-form du väljer ska du vara mycket noga med rostskydd på fram- och baksida, helst redan direkt efter svetsning speciellt om delarna förvaras i lokal men låg temp. och hög luftfuktighet. Säg till om du väljer tennspackling så kan jag återkomma till detta senare. Det är inte så komplicerat om man är sugen och har tid. Bra jobbat!!!

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej, åter kanon, tennspackel har jag provat och det funkar fint. vad slipar du tennspackel med? Om man spacklar med vanligt spackel kan man då epoxigrunda innan? Enligt Hagmans som gör grunden så funkar det. När jag tennspacklat så har jag gjort som et står på burken med flussmedel som ska bränna in, men någon sa att man ska ha på fluss och sen tvätta av det och därefter tennspackla. vilket är rätt?

Link to comment
Share on other sites

Hej! Första frågan är lite klurig för jag blev upplärd att spackla endast på plåtren yta som är helt torr, rumstemp. och som är väl rengjord med silikon-borttagare och sedan primer/filler men jag tror nog man kan lita på Hagmans om dom säger att spackel fäster på epoxin.

Angående flussmedel måste du ha ett som är anpassat till just karosseri-tenn som brukar ha en blandning bly/tenn på ca. 70-30%.

Du värmer försiktigt över ett område (behöver absolut inte vara hela arbetsområdet på en gång) och när flussmedlet blir blankt och "flyter ut" torkar du av ytan med en fuktad trasa. Det var säkert detta du hade hört talas om. Man torkar alltså av en lite brunaktig yta som är oxider mm. och du får då en spegelblank yta att spackla på. Sedan lägger du på tenn med träspackel. Du kan använda motorolja som "släppmedel"

så att inte tenn fastnar på träspackeln. Viktigt att värma lugnt och försiktigt och hålla värmaren i rörelse hela tiden, alltså inget hetsvärmande på en plats, då rinner tennet bort. Tennet ska ha creme-konsistens när du spacklar. När du är klar slipar du med karosserifil/pansarfil. och sist med grovt slippapper eftersom även filarna lämnar grova repor i tennet. Använd inga slipmaskiner. Efter jobbet SKA man tvätta av hela arbetsområdet med en blandning av vatten och bakpulver för att neutralisera syrorna som är kvar. Annars rostar det i området oavsett om du haft primer, filler eller epoxigrund över.

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Link to comment
Share on other sites

Tack för infon, nu har jag kapat ut bakom baksätet och tillverkat en liten plåt som jag håller på att svetsa in. Passade på att grunda det som svetsades igår och tog även bort den rostskyddsfärg som var med på ekonomiplåten, vågar inte lita på att den sitter som den ska.

Imorgon färdigsvetsas den lilla tillverkade biten och efter lunch ska torpedväggarna bytas. Förhoppningsvis kan jag grunda hela under innan helgen. Måste dock åka till Polen på en liten tjänsteresa torsdag till fredag.Vad använder man i svetsfogarna innan man färdiglackar? Såg att nån la dit nån smörja med pensel. Underredet ska epoximålas om nån undrar.

post-6566-144839221596_thumb.jpg

post-6566-14483922157_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...