Jump to content

Styrservo som låter när man vrider fullt vänster


Patrik Mustang67

Recommended Posts

hej, som sagt så låter mitt styrservo vid max vrid till vänster men ej till höger. Ljudet låter som om däcken skrapar i vilket jag har trott tidigare men upptäckte att det låter samma när man står still. Det verkar också vara mindre svängradie till vänster än till höger. Går det att justera ?:roll:

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning i måndags och fick beröm att den var så fin under.:D

Link to comment
Share on other sites

Dessvärre har jag inget svar på varför styrservon låter, men grattis till besiktningen. Var du på Bilprovningen i Lännersta? Det var jag i maj och hade en kanonkille, som besiktigade. Den gick också igenom med rent protokoll. Fick kommentaren: "Det här är ju nya bilen" när han tittade under. F-n, vad stolt man blir.:D

Jag brukar undvika att ta ut bilen när det regnar, men höstrallyt ville man ju inte missa.

Link to comment
Share on other sites

hej, som sagt så låter mitt styrservo vid max vrid till vänster men ej till höger. Ljudet låter som om däcken skrapar i vilket jag har trott tidigare men upptäckte att det låter samma när man står still. Det verkar också vara mindre svängradie till vänster än till höger. Går det att justera ?:roll:

Bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning i måndags och fick beröm att den var så fin under.:D

Tyvärr har Mustang världshistoriens sämsta servo styrning som mycket gärna krånglar.

"Cyckelpumps" konstruktionen som du sett är ömtålig och komplicerad

Troligen är problemet i den styrventilen som sitter i den "järnklump" som du ser här.

post-2532-144839222545_thumb.jpeg

Enkelt förklarat sitter det i den en ventil som styr oljan till höger eller vänster.

Ventilen slits gärna och oljan "pyser" då emellan varvid oljud och konstigheter uppkommer.

Det går renovera den och köpa delar till hela klumpen om man vill....rätt dyra delar.

Men det kan även vara själva "cyckelpumpen" som är sliten...Den går inte att renovera utan ny måste köpas.

Min personliga erfarenhet är "rör inte skiten" :) Felet tenderar flytta runt och det är dyra delar.

Man gör som man vill givetvis men jag hade bytt till en Borgeson servostyrning som gör bilen modern i känslan.

http://www.cjponyparts.com/borgeson-power-steering-upgrade-kit-289-302-351w-1967/p/PSK18/

Denna sats kostar dig visserligen totalt drygt 10.000kr men då är ALLT nytt och bilen slutar vingla

Hela ormboet under bilen tas då bort helt!

Men är det inget större problem så rör det inte utan kör vidare! :)

Pröva byta olja samt fyll på....Kan ju vara så enkelt ibland

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren. Har faktiskt ett kuggstångskit med servo liggandes som väntar på att monteras in förhoppningsvis i vinter. Skall först byta till skivor med servo först. Tänkte bara om det var något enkelt. Skall kolla oljan.

jag besiktade också i lännersta. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan intyga att Mustang-/Cougar-originalstyrningen är hemsk. Efter någon månads körning började "styrventilen" (control valve) ge upp och jag beslöt mig för att kolla upp modernare alternativ.

Borgeson var ett sådant, men eftersom jag har headers så vågade jag inte chansa på att det skulle passa. Så jag skaffade mig ett kuggstångssystem från Randall's Rack: http://www.randallsrack.com

På cirka fyra (!!) timmar gick jag från glappig slaskstyrning till skön stabilitet. Och inga som helst problem med headers eller kringliggande saker. Kuggstångsstyrning rekommenderas varm!!

post-5042-144839222944_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivar, min kuggstångsstyrning som ännu ej är monterad är också en randall eftersom jag har long tube headders. Lite nyfiken på hur allt funkade för dig. Använder du orginal pump? Och hur fungerade det.? Ökade eller minskade styrradien? Några tips vid installationen?

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivar, min kuggstångsstyrning som ännu ej är monterad är också en randall eftersom jag har long tube headders. Lite nyfiken på hur allt funkade för dig.

Använder du orginal pump?

Och hur fungerade det.?

Ökade eller minskade styrradien?

Några tips vid installationen?

Roligt att ytterligare någon i Sverige har upptäckt Randall's Rack. Finns det fler?

Innan jag bestämde mig för RR, läste jag en massa om övriga fabrikat (Flaming River, Unisteer, m fl). Det verkade som att i princip alla hade haft problem med monteringen - utom med RR-systemet. Unisteers verkade kräva mest efterarbete på infästningar, m m.

Det verkade lite för bra, så jag Googlade järnet, men kunde inte hitta något särskilt negativt om RR:s system. Så jag slog till (dessutom tog jag hem systemet med fartyg, så det blev okej pris i slutänden).

Naturligtvis tänkte jag att någon typ av problem med passning, bultlängd eller liknande skulle uppstå. Men icke.

Monteringen gick oväntat smidigt. Passningen av delarna var hur bra som helst, så bolt-on fick en ny innebörd.

Märkningen på servoslangarna var borta, men med lite funderande och ett samtal till själve Randall löste det hela.

Min servopump (ej original) sitter på passagerarssidan, så servoslangarna är dragna via framsidan av oljetråget genom ett rör.

Jag hade röd styrservoolja (ATF) i originalsystemet, men efter bytet till kuggstång uppstod mystiska mindre vibrationer när jag vred på ratten. Nu har jag nästan bytt till grön styservoolja (helsyntet) och vibrationerna är nästan borta.

Jag skriver "nästan" för jag har bytt olja i omgångar med hjälp av en hävert och ännu har jag inte riktigt fasat ut den röda oljan till 100 procent.

En annan erfarenhet av den gröna styrservooljan: När jag för ett tag sedan kollade familjebilens styrservolja (Chevrolet Transport 2003), så var oljan brun och illaluktande. Helt slut, med andra ord. Vid rattvridningar kände jag vibrationer i ratten som med största sannolikhet kom från servopumpen. Nu har jag grön olja i systemet, och vibrationerna är borta. Kanske hade resultatet blivit samma med röd olja, men den gröna tycks vara bättre i största allmänhet.

Över till Cougarns styrradie.

Jag inte tänkt så mycket på styrradien, för jag är mycket nöjd med att ha en stabil allmänstyrning. Men styrradien lär ha minskat något, för så brukar det vara med dessa eftermonterade kuggstångssystem. Jag har dock inte lidit av det, för kuggstångsstyrningen som helhet är mycket bättre än originalets sladdriga länkning. Tycker jag, ska jag tillägga.

När har du tänkt byta till RR-systemet?

Hör av dig om du vill titta på hur RR-systemet sitter på min bil. Jag bor på Södermalm och har mekgarage på Henriksdalsberget.

Link to comment
Share on other sites

Hej Ivar, Kul att höra. Det finns alltid lite tips. Jag tittar gärna på din installation när det börjar närma sig för min. Byggde min Cobra uppe på Henkan så dit hittar jag. Försökte hitta hur man skickar privata meddelande men fixade ej detta. Om du kan det, så skulle jag uppskatta hur vi kommer i kontakt.

Själv bar jag hem kuggstången då jag ibland reser till USA i jobbet.:D

Link to comment
Share on other sites

,

. Försökte hitta hur man skickar privata meddelande men fixade ej detta. Om du kan det, så skulle jag uppskatta hur vi kommer i kontakt.

Själv bar jag hem kuggstången då jag ibland reser till USA i jobbet.:D

Hej Patrik!

Vänsterklicka på Ivar, så ser du hur du skickar pm.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...