Jump to content

Mach1 rullande projekt


Anders Lindström

Recommended Posts

  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Äntligen är motorn dynokörd!

Den som väntar på nått gott.väntar ofta för länge (?) ;)

Med bensin gav den 541 hp och 535 lb ft (725 Nm) och med e85 gav den 551 hp och 545 lb ft ( 738 Nm) Jag är nöjd med det resultatet .:thumbup:

Med högre kompression (10.5 : 1 har jag nu) och med kam anpassad för insprut (och e85) så tror jag att skillnaden mellan bensin och e85 varit större. Jag funderar på en turbo i framtiden....

/Anders ;)

Kul att den äntligen blev bromsad, fina siffror oxå:)

Link to comment
Share on other sites

Det kommer att bli rätt dyrt med däck när du kommer igång, Anders jag kan se hornen på dig :twisted:/Leif

Du har goda ögon, Leif!

Jag undrade en stund varför jag fick bulor i pannan.... ;)

Kul att den äntligen blev bromsad, fina siffror oxå:)

Tack Mogge!

Jag är jättenöjd med siffrorna! Var övertygad o att US bromsningar , med klimat å lufttryck m m, skulle vara något för optimistiska här i kalla sverige :cool:. Kanske XFI sprutet ger lite mer än en förgasare?

Jag siktar på bracket (hur svårt kan de vara att åka 402 meter rakt fram.. ;) )

Skämt åtsido så vore det kul med en körbar gatbil kring 10 sek å där tror jag inte att jag är med denna setup så det blir att fila mer (eller turbomata.. ;) )

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
Nu börjar det likna nåt, lessnat på cykeldäcken.:confused:

Vad är det för mått på dom?

Jo nu är det slut cyklat Micke :P .

Man blir lite lurad av bilden då slipdammet från garagegolvet (suck.....) gör att 245orna ser ut som 205or.

De som ska på är 275 50 15 Hoosier mönstrade dragradial som kanske kan funka?? Har ingen erfarenhet av vare sig drag radial eller en riktigt vridmomentsvillig motor så jag provar mig fram :thumbup:

Fann dom lätt begagnade (en repa) på Nitroz. Satt då på en vass 454 el camino som inte tyckte dom "hockade" 100 % så han köpte rena slicks istället.

Du som provat breeeda däck har du nån aning om Hoosierna kan funka, Micke??

Ha en flygande "flygardag"!

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blir sällan som man tänkt sig.... Jag skulle göra klart garaget med färg på golv och inredning för att kunna hålla ordning INNAN jag började byta motor på Mach1an..:crazy:

post-7033-144839305988_thumb.jpg

Så blev det inte... Sommaren är här å garaget är inte klart och jag VILL byta motorn i bilen så vad göra? Jo... monterade billyften och har nu dragit igång motorbytet mitt i min byggarbetsplats...suck...jag lär mig aldrig! :rolleyes:

Som skruvarmotivation satte jag på dragradialerna ..

post-7033-144839306006_thumb.jpg

Nu har jag bara 7 cm smalare däck än mhdin (Micke ) ;)

Link to comment
Share on other sites

Haha! Underbart :)

En sann entusiast som mekar i något som andra tror är kaos ;) Lägg upp en filmsnutt när du startar motorn.

Det ska jag göra Stefan ;) .

Men det torde ta en stund innan start. Få in motorn går nog relativt snabbt men sen är det FPT headdersanpassning (Stan trodde dom ev måste custas), nya bränsleledningar med pump, filter, regulator m m, montera ECUn för sprutet i kupen å dra hela kabelhärvan genom torpedväggen å få på O2 sensor + de andra givarna...

Skönt att jag VET att motorn går med sprutet så jag behöver inte gruva mig för det i allafall :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Trösta dig med att jag skulle lägga in golvvärme i mitt lilla kyffe för 10 år sen men det är inte gjort än, va fasen ni pratar ju däck som är som en lagårdsdörr, tänk på att mängden gummi minskar på höjden när ni breddar för mycket, ni är ju snart nere på fälgarna:silent: /Leif

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju gå upp till 295/50/15 och de ryms bara ännu under bilen utan att bygga om hjulhusen. då kommer du ännu lite närmare Mickes däck :)

Grymt fint, Backman!

71-73s hjulhus e rätt stora, fälgarna jag har breddar inte optimalt men det får bli vinterprojekt att ordna. I sommar får jag åka med det jag har (om jag får ihop bilen..) ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...