Jump to content

När en kam går ner sig. Kontroll lyftare


JockeH

Recommended Posts

Hej!

Har haft problem att få min renoverade 351C att gå som den ska i två säsonger. Har varit och fipplat på det mesta, men inte lyckas få den 100%. En teori jag haft i bakhuvudet ett tag är om det kan vara så att kammen gått ner sig under inkörning. Hade samtliga fjädrar i topparna när jag körde in kammen och det rekommenderas ju inte.

Inga tendenser syns när motorn är igång, alla ventiler trycks lika djupt med ögonmått. Har försökt mäta med indikatorklocka på lyftare samt stötstänger men det är väldigt svårt att få bra mätvärden som jag vågar lita på.

Jag rev bort insuget och plockade ur och sorterade lyftarna, samtliga lyftare är ok med en svag konvex yta mot varandra.

Hur är det, brukar kam och lyftare följas åt när en kam börjar ge med sig, eller är det omöjligt att se något endast på lyftarna? Det vore ju skönt om man slapp plocka ur kamaxeln för att mäta på den.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag hade i en flaska ZDDP-tillsats i oljan och körde in den enligt regelboken f.ö.

Nu vet jag ju inte än om kammen gått ner sig eller ej, antar att det blir att plocka ut den och mäta.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har haft problem att få min renoverade 351C att gå som den ska i två säsonger. Har varit och fipplat på det mesta, men inte lyckas få den 100%. En teori jag haft i bakhuvudet ett tag är om det kan vara så att kammen gått ner sig under inkörning. Hade samtliga fjädrar i topparna när jag körde in kammen och det rekommenderas ju inte.

Inga tendenser syns när motorn är igång, alla ventiler trycks lika djupt med ögonmått. Har försökt mäta med indikatorklocka på lyftare samt stötstänger men det är väldigt svårt att få bra mätvärden som jag vågar lita på.

Jag rev bort insuget och plockade ur och sorterade lyftarna, samtliga lyftare är ok med en svag konvex yta mot varandra.

Hur är det, brukar kam och lyftare följas åt när en kam börjar ge med sig, eller är det omöjligt att se något endast på lyftarna? Det vore ju skönt om man slapp plocka ur kamaxeln för att mäta på den.

jag fick också problem med motorn. Lyfte på insuget och sen på lyftarna. Lyftaren på 5:ans avgas var nerslipad ganska kraftig, när jag tog loss kammen så var nocken på 5.ans avgas nerslipad också. Enligt experterna så går det fort med ett kamras om en lyftare havererar så gick det för mig. Orsaken till haveriet vet jag ej. Körde in kammen till 100% enl Edelbrocks instruktioner, det var väl bara oturen som spökade för mig. Har nu bytt kam och lyftare så nu funkar allt klockrent. Det var ganska lätt att åtgärda, du river på en f.m och plockar ihop igen över en dag, injusteringar och inkörning nästa dag.

Link to comment
Share on other sites

Kan ju alltid ta ett kompprov på motorn för att se om det står rätt till.... Likaså som du tidigare skrev att mäta upp lyft på alla ventiler så det stämmer någorlunda. Skulle en nock vara nerkörd så bör du se det på hur lyftaren ser ut i botten, med de var ju som sagt fina.

Det händer givetvis även om det är sällsynt att en kam är felslipad även om det görs i moderna "exakta" maskiner så det är alltid värt att kolla upp vid misstanke.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

För att hoppa in på tråden när det blir aktuellt med injusteringen av ventilerna, vad tror ni om detta förfarande.

Justera alla ventiler på två varv

Om vi utgår ifrån att kolv nr 1 står TTDC, rotera vevaxeln ett helt varv exakt. Precis som vi gör i filmen.

- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 2, 5, 6, 7

- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 3, 4, 6, 8

När du är klar med de åtta första ventilerna, rotera vevaxeln ett helt varv igen så att kolv nr 1 kommer tillbaka till TTDC.

- Justera avgasventilerna för cylindrarna: 1, 3, 4, 8

- Justera insugsventilerna för cylindrarna: 1, 2, 5, 7

Klart!

Inslaget kommer från Mecka Själv filmerna

OBS! Justeringen ovan gäller endast Chevys V8:or och motorer med samma tändföljd och cylindernumrering.

Finns det någon motsvarig variant för Ford 302:a med tändföljd 1-5-4-2- 6-3-7-8.

Är det någon som själv har köpt filmerna från Mecka Själv och i så fall hur användbara är dom.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Mecka Själv-dvd:n och tycker det är en bra film för att få en överblick och svar på frågetecken man kan ha som rookie.

Vad gäller justering/installation av ventilspelet så brukar schema för detta finnas om du har renoveringsbok för din motor. I mitt fall så använde jag Tom Monroes "How to rebuild Ford V8" där en 351C renoveras, i slutet av boken så finns ett schema för 351C tändföljd och hur du justerar smidigast med få rotationer.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...