Jump to content

4,6 L V8, tips? VS 5.0L


Jooche

Recommended Posts

Har skaffat mig en 5.0 L v8 från -89 och hittat nu en 4.6 L Automat v8 från -93.

Synpunkter, för och nackdelar?

Vad hade ni kört på ?

Vilken motor är lättast/billigast att trimma?

Önskad effekt i framtiden 350-500hk.

Viktförhållanden?

Allmänna tips och trix angående motorerna?

Berätta vad ni tycker och tänker.

Tack på förhand.

/ Jay

Link to comment
Share on other sites

Har skaffat mig en 5.0 L v8 från -89 och hittat nu en 4.6 L Automat v8 från -93.

Synpunkter, för och nackdelar?

Vad hade ni kört på ?

Vilken motor är lättast/billigast att trimma?

Önskad effekt i framtiden 350-500hk.

Viktförhållanden?

Allmänna tips och trix angående motorerna?

Berätta vad ni tycker och tänker.

Tack på förhand.

/ Jay

Ska sitta i?

Link to comment
Share on other sites

Vill man göra det krångligt och dyrt så absolut ska du stoppa i 4.6L maskinen!!!

Både maskinen och lådan är totalt överlägsen tekniskt den äldre 5.0

Men enklast och billigast är ju att sätta i en lika dan motor du redan har.

Problemet med 5.0 drivlinan är automatlådan.

AOD lådan är Fords sämsta låda någonsin fylld med problem i samband med trimning.

Den går sönder direkt när man börja trimma.

Själva motorn är ju en trotjänare och finns inte att säga om den...Billig och enkelt att jobba med.

På 4.6L motorn bör det vara en AODE låda som är elektroniskt styrd och den är MYCKET bättre än tidigare AOD

Men det måste du kolla upp för 1993 är gammalt!!!

Personligen hade jag nog inte jobbat med någon av motorerna.

5.0 är ju jättebra men som sagt lådan skräp

4.6 är skitbra motor och bättre låda men allt är ju väldigt gammalt.

Jag hade letat upp en ännu nyare drivlina med 4.6 tillsammans med 4R70W automatlådan som är Ford bästa någonsin

4R70W har en snabb 1:a med 2.84 i utväxling medans AOD/AODE har 2.40 vilket gör dom tröttare i starten

Eftersom du frågar efter billigast så behåll 5.0 och trimma ingenting!!!

Vill du trimma byt hela lådan först och trimma maskinen sen

Billigt blir det inte i något av fallen!

Link to comment
Share on other sites

Ska sitta i?

En Ford Capri.. Lillebrorsan till Mustangen.

Vill man göra det krångligt och dyrt så absolut ska du stoppa i 4.6L maskinen!!!

Både maskinen och lådan är totalt överlägsen tekniskt den äldre 5.0

Men enklast och billigast är ju att sätta i en lika dan motor du redan har.

Problemet med 5.0 drivlinan är automatlådan.

AOD lådan är Fords sämsta låda någonsin fylld med problem i samband med trimning.

Den går sönder direkt när man börja trimma.

Själva motorn är ju en trotjänare och finns inte att säga om den...Billig och enkelt att jobba med.

På 4.6L motorn bör det vara en AODE låda som är elektroniskt styrd och den är MYCKET bättre än tidigare AOD

Men det måste du kolla upp för 1993 är gammalt!!!

Personligen hade jag nog inte jobbat med någon av motorerna.

5.0 är ju jättebra men som sagt lådan skräp

4.6 är skitbra motor och bättre låda men allt är ju väldigt gammalt.

Jag hade letat upp en ännu nyare drivlina med 4.6 tillsammans med 4R70W automatlådan som är Ford bästa någonsin

4R70W har en snabb 1:a med 2.84 i utväxling medans AOD/AODE har 2.40 vilket gör dom tröttare i starten

Eftersom du frågar efter billigast så behåll 5.0 och trimma ingenting!!!

Vill du trimma byt hela lådan först och trimma maskinen sen

Billigt blir det inte i något av fallen!

Billigt och billigt, V8 kostar pengar att leka med. Tänkte mer på den "billigaste/Bästa" motorn att trimma, för och nackdelar på det också. Vilken som är lättast, vilken som man får ut mest effekt ut för minsta gjord sak osv..

Blir Automat låda till en början för att se så maskin går bra i bilen. Sen blir det Manuell T5.

Link to comment
Share on other sites

Du måste välja motor först

Det är helt olika sprängkåpor som du kanske vet?

Capri lillbrorsa??? eeehh Nej den får verkligen inte förknippas med Mustang!!

5.0 utan tvekan....4.6 är lika bred som big block så den går knappast i

"Typ" lillbrorsan dådå ! haha, måste börja nånstans!

Fått lite mått på 4.6, och har 5cm över på varje sida till innerskärmarna.. och 5.0 är typ 4 cm smalare totalt (längesen jag mätte på 5.0).. ?

Sprängkåporna är helt olika ja, men låter lite smäckrare med 4.6L motorn ;) 5.0 låter lite klumpig..

får tänka lite på vikten också, 4.6 har ju alu toppar! 5.0 är gjutjärns klump!

Har doc en 5.0 ståendes med svänghjul, tryckplatta och lamell, samt sprängkåpa och det låga insuget från mustang. Motorn kommer ur en Econoline Van.

Hittade 4.6 på annons med automat låda för 6k på blocket.. Det låter rätt så rimligt?

Link to comment
Share on other sites

4.6 är rejält mycket biffigare tack vare sin aluminiumkonstruktion

5.0 med alutoppar är garanterat även lättare så den skulle passa bäst i din "bil"

Kolla här skillnaderna

Vikt 4.6L: 250kg

Vikt 5.0: 200kg eller mindre

Som du ser är de rätt lika nere i oljetråget men vid topparna är det betydande skillnad.

Nu har du 4.6L SOCH och bilden visar nog 4.6L DOCH som är aningen fetare över ventilkåporna

Svarta linjer är 4.6L (Modular)

Röda linjer är 302/351

Gröna linje Ford Big Block FE

post-2532-144839226825_thumb.jpg

Men Capri har ju en annan konstruktion på fjädertornen så även 4.6L går nog i utan problem

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Capri lillbrorsa??? eeehh Nej den får verkligen inte förknippas med Mustang!!

Jo, ho! Caprin var ju Europas svar på Mustang. Kolla linjerna bara, finns inget tvivel.

Hade själv en 73:a, grön, väldigt grön, pistage. Tyvärr bara 4:an under huven.

Var redan då förälskad i linjerna. Och ville ha en Mustang! Men det var ju det

närmaste man kunde komma, nygift och bulle i ugnen. Senare med barnvagnsinsatsen

i baksätet och underredet i skuffen var det FULLT i bilen! Familjen Olsson var tre.

Sen ballade man ju ur totalt! Volvo 144, -69.:(

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Letar man lite på nätet får man fram att 4.6 motorn är 68 cm bred, 5.0 är 55 cm bred.

Okej, tack!

4.6 är rejält mycket biffigare tack vare sin aluminiumkonstruktion

5.0 med alutoppar är garanterat även lättare så den skulle passa bäst i din "bil"

Kolla här skillnaderna

Vikt 4.6L: 250kg

Vikt 5.0: 200kg eller mindre

Som du ser är de rätt lika nere i oljetråget men vid topparna är det betydande skillnad.

Nu har du 4.6L SOCH och bilden visar nog 4.6L DOCH som är aningen fetare över ventilkåporna

Svarta linjer är 4.6L (Modular)

Röda linjer är 302/351

Gröna linje Ford Big Block FE

[ATTACH=CONFIG]22644[/ATTACH]

Men Capri har ju en annan konstruktion på fjädertornen så även 4.6L går nog i utan problem

Ja, har 85 mellan innerskärmarna på smalaste ställe (fjädertornen). men frågan är ju vilken motor man skall kasta i..

Jo, ho! Caprin var ju Europas svar på Mustang. Kolla linjerna bara, finns inget tvivel.

Hade själv en 73:a, grön, väldigt grön, pistage. Tyvärr bara 4:an under huven.

Var redan då förälskad i linjerna. Och ville ha en Mustang! Men det var ju det

närmaste man kunde komma, nygift och bulle i ugnen. Senare med barnvagnsinsatsen

i baksätet och underredet i skuffen var det FULLT i bilen! Familjen Olsson var tre.

Sen ballade man ju ur totalt! Volvo 144, -69.:(

Mvh.

P-O

Capri funkar tillsvidare!

Link to comment
Share on other sites

En Ford Capri.. Lillebrorsan till Mustangen.

Billigt och billigt, V8 kostar pengar att leka med. Tänkte mer på den "billigaste/Bästa" motorn att trimma, för och nackdelar på det också. Vilken som är lättast, vilken som man får ut mest effekt ut för minsta gjord sak osv..

Blir Automat låda till en början för att se så maskin går bra i bilen. Sen blir det Manuell T5.

Sen finns ju Capri med "orginal" V8 ;-)

http://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_ford_capri_perana.htm

http://perana.org/gallery.asp?gallery=caprigallery

Og många converteringer!;

http://www.retrotech.co.nz/Projects/302-engine.php

Bara at titta her; http://www.google.no/search?q=capri+v8&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&aq=f&oq=capri+v8&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=capri+v8&hl=no&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&prmd=imvns&ei=o22MUMLrLYfOtAa2jICwCA&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=5aa7e562816a4733&bpcl=35466521&biw=1280&bih=933

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?

Link to comment
Share on other sites

Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?

Det går men den går sönder direkt.

C4 på bilar med 6-a är helt unik invärtes men exakt lika på utsida.

Främre kopplingstrumma är annorlunda och det är omöjligt att bearbeta om den för att den ska rymma fler lameller som krävs för V8. Den måste byts alltså.

Dessutom måste ju servot plus transmissions kåpan bytas

Lönar sig inte utan billigare köpa en annan.

Men nu fanns det en AOD vad jag fatta? Föresten måste du kolla om den får plats eller vara beredd på att bredda kardantunneln

På mustanger är det hårfint...AOD är fetare än C6

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut! frågan är ju vilken motor jag skall ha..

Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?

Finnes C4 låda, skall konvertera till T5 manuell senare.

Det går men den går sönder direkt.

C4 på bilar med 6-a är helt unik invärtes men exakt lika på utsida.

Främre kopplingstrumma är annorlunda och det är omöjligt att bearbeta om den för att den ska rymma fler lameller som krävs för V8. Den måste byts alltså.

Dessutom måste ju servot plus transmissions kåpan bytas

Lönar sig inte utan billigare köpa en annan.

Men nu fanns det en AOD vad jag fatta? Föresten måste du kolla om den får plats eller vara beredd på att bredda kardantunneln

På mustanger är det hårfint...AOD är fetare än C6

Siktat in mig på T5 låda. Det blir det direkt om jag skall köra med 5.0, skall jag åka 4.6 börjar jag med automat som jag får med.

Och kardantunneln får nog breddas..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...