October 26, 201212 yr comment_121660 Har skaffat mig en 5.0 L v8 från -89 och hittat nu en 4.6 L Automat v8 från -93. Synpunkter, för och nackdelar? Vad hade ni kört på ? Vilken motor är lättast/billigast att trimma?Önskad effekt i framtiden 350-500hk.Viktförhållanden? Allmänna tips och trix angående motorerna? Berätta vad ni tycker och tänker. Tack på förhand./ Jay
October 26, 201212 yr comment_121662 Har skaffat mig en 5.0 L v8 från -89 och hittat nu en 4.6 L Automat v8 från -93. Synpunkter, för och nackdelar? Vad hade ni kört på ? Vilken motor är lättast/billigast att trimma?Önskad effekt i framtiden 350-500hk.Viktförhållanden? Allmänna tips och trix angående motorerna? Berätta vad ni tycker och tänker. Tack på förhand./ JaySka sitta i?
October 26, 201212 yr comment_121663 Vill man göra det krångligt och dyrt så absolut ska du stoppa i 4.6L maskinen!!!Både maskinen och lådan är totalt överlägsen tekniskt den äldre 5.0Men enklast och billigast är ju att sätta i en lika dan motor du redan har.Problemet med 5.0 drivlinan är automatlådan.AOD lådan är Fords sämsta låda någonsin fylld med problem i samband med trimning.Den går sönder direkt när man börja trimma.Själva motorn är ju en trotjänare och finns inte att säga om den...Billig och enkelt att jobba med.På 4.6L motorn bör det vara en AODE låda som är elektroniskt styrd och den är MYCKET bättre än tidigare AODMen det måste du kolla upp för 1993 är gammalt!!!Personligen hade jag nog inte jobbat med någon av motorerna.5.0 är ju jättebra men som sagt lådan skräp4.6 är skitbra motor och bättre låda men allt är ju väldigt gammalt.Jag hade letat upp en ännu nyare drivlina med 4.6 tillsammans med 4R70W automatlådan som är Ford bästa någonsin4R70W har en snabb 1:a med 2.84 i utväxling medans AOD/AODE har 2.40 vilket gör dom tröttare i startenEftersom du frågar efter billigast så behåll 5.0 och trimma ingenting!!!Vill du trimma byt hela lådan först och trimma maskinen senBilligt blir det inte i något av fallen!
October 26, 201212 yr Author comment_121665 Ska sitta i?En Ford Capri.. Lillebrorsan till Mustangen.Vill man göra det krångligt och dyrt så absolut ska du stoppa i 4.6L maskinen!!!Både maskinen och lådan är totalt överlägsen tekniskt den äldre 5.0Men enklast och billigast är ju att sätta i en lika dan motor du redan har.Problemet med 5.0 drivlinan är automatlådan.AOD lådan är Fords sämsta låda någonsin fylld med problem i samband med trimning.Den går sönder direkt när man börja trimma.Själva motorn är ju en trotjänare och finns inte att säga om den...Billig och enkelt att jobba med.På 4.6L motorn bör det vara en AODE låda som är elektroniskt styrd och den är MYCKET bättre än tidigare AODMen det måste du kolla upp för 1993 är gammalt!!!Personligen hade jag nog inte jobbat med någon av motorerna.5.0 är ju jättebra men som sagt lådan skräp4.6 är skitbra motor och bättre låda men allt är ju väldigt gammalt.Jag hade letat upp en ännu nyare drivlina med 4.6 tillsammans med 4R70W automatlådan som är Ford bästa någonsin4R70W har en snabb 1:a med 2.84 i utväxling medans AOD/AODE har 2.40 vilket gör dom tröttare i startenEftersom du frågar efter billigast så behåll 5.0 och trimma ingenting!!!Vill du trimma byt hela lådan först och trimma maskinen senBilligt blir det inte i något av fallen!Billigt och billigt, V8 kostar pengar att leka med. Tänkte mer på den "billigaste/Bästa" motorn att trimma, för och nackdelar på det också. Vilken som är lättast, vilken som man får ut mest effekt ut för minsta gjord sak osv..Blir Automat låda till en början för att se så maskin går bra i bilen. Sen blir det Manuell T5.
October 26, 201212 yr comment_121666 Du måste välja motor förstDet är helt olika sprängkåpor som du kanske vet?Capri lillbrorsa??? eeehh Nej den får verkligen inte förknippas med Mustang!!5.0 utan tvekan....4.6 är lika bred som big block så den går knappast i
October 26, 201212 yr Author comment_121680 Du måste välja motor förstDet är helt olika sprängkåpor som du kanske vet?Capri lillbrorsa??? eeehh Nej den får verkligen inte förknippas med Mustang!!5.0 utan tvekan....4.6 är lika bred som big block så den går knappast i"Typ" lillbrorsan dådå ! haha, måste börja nånstans! Fått lite mått på 4.6, och har 5cm över på varje sida till innerskärmarna.. och 5.0 är typ 4 cm smalare totalt (längesen jag mätte på 5.0).. ? Sprängkåporna är helt olika ja, men låter lite smäckrare med 4.6L motorn 5.0 låter lite klumpig.. får tänka lite på vikten också, 4.6 har ju alu toppar! 5.0 är gjutjärns klump!Har doc en 5.0 ståendes med svänghjul, tryckplatta och lamell, samt sprängkåpa och det låga insuget från mustang. Motorn kommer ur en Econoline Van.Hittade 4.6 på annons med automat låda för 6k på blocket.. Det låter rätt så rimligt?
October 27, 201212 yr comment_121681 Letar man lite på nätet får man fram att 4.6 motorn är 68 cm bred, 5.0 är 55 cm bred.
October 27, 201212 yr comment_121688 4.6 är rejält mycket biffigare tack vare sin aluminiumkonstruktion5.0 med alutoppar är garanterat även lättare så den skulle passa bäst i din "bil"Kolla här skillnadernaVikt 4.6L: 250kgVikt 5.0: 200kg eller mindreSom du ser är de rätt lika nere i oljetråget men vid topparna är det betydande skillnad.Nu har du 4.6L SOCH och bilden visar nog 4.6L DOCH som är aningen fetare över ventilkåpornaSvarta linjer är 4.6L (Modular)Röda linjer är 302/351Gröna linje Ford Big Block FEMen Capri har ju en annan konstruktion på fjädertornen så även 4.6L går nog i utan problem Ändrade %s av %s (%s)
October 27, 201212 yr comment_121736 Capri lillbrorsa??? eeehh Nej den får verkligen inte förknippas med Mustang!!Jo, ho! Caprin var ju Europas svar på Mustang. Kolla linjerna bara, finns inget tvivel.Hade själv en 73:a, grön, väldigt grön, pistage. Tyvärr bara 4:an under huven.Var redan då förälskad i linjerna. Och ville ha en Mustang! Men det var ju detnärmaste man kunde komma, nygift och bulle i ugnen. Senare med barnvagnsinsatseni baksätet och underredet i skuffen var det FULLT i bilen! Familjen Olsson var tre.Sen ballade man ju ur totalt! Volvo 144, -69.Mvh.P-O
October 27, 201212 yr Author comment_121742 Letar man lite på nätet får man fram att 4.6 motorn är 68 cm bred, 5.0 är 55 cm bred.Okej, tack!4.6 är rejält mycket biffigare tack vare sin aluminiumkonstruktion5.0 med alutoppar är garanterat även lättare så den skulle passa bäst i din "bil"Kolla här skillnadernaVikt 4.6L: 250kgVikt 5.0: 200kg eller mindreSom du ser är de rätt lika nere i oljetråget men vid topparna är det betydande skillnad.Nu har du 4.6L SOCH och bilden visar nog 4.6L DOCH som är aningen fetare över ventilkåpornaSvarta linjer är 4.6L (Modular)Röda linjer är 302/351Gröna linje Ford Big Block FE[ATTACH=CONFIG]22644[/ATTACH]Men Capri har ju en annan konstruktion på fjädertornen så även 4.6L går nog i utan problemJa, har 85 mellan innerskärmarna på smalaste ställe (fjädertornen). men frågan är ju vilken motor man skall kasta i.. Jo, ho! Caprin var ju Europas svar på Mustang. Kolla linjerna bara, finns inget tvivel.Hade själv en 73:a, grön, väldigt grön, pistage. Tyvärr bara 4:an under huven.Var redan då förälskad i linjerna. Och ville ha en Mustang! Men det var ju detnärmaste man kunde komma, nygift och bulle i ugnen. Senare med barnvagnsinsatseni baksätet och underredet i skuffen var det FULLT i bilen! Familjen Olsson var tre.Sen ballade man ju ur totalt! Volvo 144, -69.Mvh.P-OCapri funkar tillsvidare!
October 27, 201212 yr comment_121746 En Ford Capri.. Lillebrorsan till Mustangen.Billigt och billigt, V8 kostar pengar att leka med. Tänkte mer på den "billigaste/Bästa" motorn att trimma, för och nackdelar på det också. Vilken som är lättast, vilken som man får ut mest effekt ut för minsta gjord sak osv..Blir Automat låda till en början för att se så maskin går bra i bilen. Sen blir det Manuell T5.Sen finns ju Capri med "orginal" V8 ;-)http://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_ford_capri_perana.htmhttp://perana.org/gallery.asp?gallery=caprigalleryOg många converteringer!;http://www.retrotech.co.nz/Projects/302-engine.phpBara at titta her; http://www.google.no/search?q=capri+v8&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&aq=f&oq=capri+v8&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=capri+v8&hl=no&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&prmd=imvns&ei=o22MUMLrLYfOtAa2jICwCA&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=5aa7e562816a4733&bpcl=35466521&biw=1280&bih=933MvhJohnB
October 29, 201212 yr comment_121795 Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?
October 29, 201212 yr comment_121797 Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?Det går men den går sönder direkt.C4 på bilar med 6-a är helt unik invärtes men exakt lika på utsida.Främre kopplingstrumma är annorlunda och det är omöjligt att bearbeta om den för att den ska rymma fler lameller som krävs för V8. Den måste byts alltså.Dessutom måste ju servot plus transmissions kåpan bytasLönar sig inte utan billigare köpa en annan.Men nu fanns det en AOD vad jag fatta? Föresten måste du kolla om den får plats eller vara beredd på att bredda kardantunnelnPå mustanger är det hårfint...AOD är fetare än C6
October 30, 201212 yr Author comment_121806 Sen finns ju Capri med "orginal" V8 ;-)http://www.uniquecarsandparts.com.au/car_info_ford_capri_perana.htmhttp://perana.org/gallery.asp?gallery=caprigalleryOg många converteringer!;http://www.retrotech.co.nz/Projects/302-engine.phpBara at titta her; http://www.google.no/search?q=capri+v8&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&aq=f&oq=capri+v8&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8#q=capri+v8&hl=no&rlz=1C1LDJZ_enNO499NO499&prmd=imvns&ei=o22MUMLrLYfOtAa2jICwCA&start=0&sa=N&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=5aa7e562816a4733&bpcl=35466521&biw=1280&bih=933MvhJohnBSer fint ut! frågan är ju vilken motor jag skall ha..Satt det inte nån typ av C4 bakom V6an när det var automat? Alltså borde en 5.0 eller 5.8 med efterföljande lagom preppad C4 blir rätt okej i den bilen eller?Finnes C4 låda, skall konvertera till T5 manuell senare.Det går men den går sönder direkt.C4 på bilar med 6-a är helt unik invärtes men exakt lika på utsida.Främre kopplingstrumma är annorlunda och det är omöjligt att bearbeta om den för att den ska rymma fler lameller som krävs för V8. Den måste byts alltså.Dessutom måste ju servot plus transmissions kåpan bytasLönar sig inte utan billigare köpa en annan.Men nu fanns det en AOD vad jag fatta? Föresten måste du kolla om den får plats eller vara beredd på att bredda kardantunnelnPå mustanger är det hårfint...AOD är fetare än C6Siktat in mig på T5 låda. Det blir det direkt om jag skall köra med 5.0, skall jag åka 4.6 börjar jag med automat som jag får med. Och kardantunneln får nog breddas..
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.