Jump to content

FMX internal rear band adjustment


Recommended Posts

Hej! Jag har fått ett fenomen i min FMX, den hoppar i princip över 2:an när läge D ligger i vid uppväxling. Man upplever en liten tvekan mellan 1:an och 3:an, så det är möjligt att 2:an går i en kort stund, men inget märkbart. Vid start från stillastående i läge 2 växlar den som förr i tiden och väljer även 3:an på ett bra sätt när man lägger i D. Kickdown fungerar även OK från 3 till 2. Funderar om inställningen på bakre band kan påverka denna funktion. I Fords manual nämner man en distans, spacer tool T69P-78193-A, som skall användas vid invändig justering av bakre band. Vet någon hur tjock denna distans är eller har en sådan för uppmätning? Att justera invändigt rekommenderas av Ford, om inte all justeringsväg har använts. Dessutom är åtkomligheten för den utvändiga justeringen mycket begränsad i en Mustang.

Link to comment
Share on other sites

Det är främre band du använder en distans till

Detta band går endast justera från insidan och inte på något annat sätt

Ett 6mm plattjärn är perfekt verktyg!

Sätt det mellan servot som ska justeras och justerskruven så här

post-2532-144839226856_thumb.jpg

När du satt plattjärnet i mellanrummet så ska du dra åt justerskruven för hand med skruvmejsel.

Fast men inte stenhårt.

Ta sedan bort plattjärnet och dra åt skruven ytterliggare 3/4 varv.

Spänn åt låsmuttern

Klart!!

Link to comment
Share on other sites

Hej! Även bakre band skall justeras med hjälp av en distans enligt manualen, det nämnda Ford-numret. Eftersom manualen jag har är en ganska taskig kopia kan jag inte se hur verktyget ser ut, men det skall till någon del bestå av en distans som placeras mellan arm och servo. Att justera utvändigt är dömt att misslyckas i en Mustang, så därför är det invändigt som gäller. Det är tunt med tips om denna justering, det jag hittat är att spänna in skruven stumt och därefter lossa 7 varv. Detta känns lite osäkert, att ha ett riktigt mått på distansen är det rätta. Min fråga är också om mitt problem kan orsakas av ett feljusterat bakre band.

Link to comment
Share on other sites

Inga problem att justera bakre band. (men man bör ha tålamod)

Släpp växellåds fästet.

Modifiera en insexnyckel

Har gjort detta massor av ggr

Bakre band behöver du inte bry dig om egentligen eftersom det aldrig slits eller töjs.

Det är endast för backväxel samt manuell 1.

Har aldrig bytt någon någonsin och jag har nog plockat igenom ett 20-tal FMX lådor

Tror du har sett fel eller tittar på fel växellåda i manualen.

Bakre band har inga justeringsmöjligheter alls invändigt.

Du ser servot för det bakre band inringat här

Som du ser finns det inget att skruva på och allt fast monterat

post-2532-144839227249_thumb.jpg

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hej! I min låda, och i den jag har som reserv, sitter det en justerskruv i armen för det bakre servot. Eftersom det bara påverkar back och 1:an lär detta inte orsaka mina problem. Tror du att ett feljusterat främre band kan ge det problem som jag har med en obefintlig/kort 2:a i läge D?

Link to comment
Share on other sites

Ja FMX eller Borg Warner har haft en massa skepnader men har själv inte sett den varianten.

Det är alldeles för många orsaker som leder till det felet du beskriver men främre bands samt främre koppling används till tvåan

Vanligt fel på FMX är att främre band går av! Kolla... Är det av har du problem för det finns inga nya utan man får köpa ett band från annan årsmodell och ett adapterkit...

Är bandet ok samt justeringen så är hydrauliken nästa.

Tryckfall eller skit som blockerar så om du ändå ska spänna främre band så plocka först bort hela främre servot för rengöring.

Lika bra kolla upp!

Ta isär servot och kolla tätringar och rengör eventuellt skit

Jag har en bunt tätningar ifall du behöver.

Så här kan det se ut

post-2532-144839227268_thumb.jpg

Själva servo kolven på FMX är en akileshäl också.

Ford gjorde det 2-delat bara för det skulle ge sköna växlingar.

Men samtidigt är det fler tätningar som kan gå läck.

post-2532-144839227279_thumb.jpg

Så dessa tätningar kan lätt gå sönder om lådan är dåligt servad.

På bilden ser du en eftermarknads "One Piece" servo under det inringade original servot.

Det ska man använda när man har mycket kraft i maskineriet.

Låter lite negativt detta men du ska veta att FMX är det överlägset hållbaraste Ford lådan.

En riktig slitvarg!

Funkar inte justering, rengöring av servo så har du nog större problem.

Steg 3 innan renovering är att gå igenom alla ventilpaket.

Det tänker jag INTE skriva om här!! ;)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag skall gå in och kolla justeringen av främre bandet för att säkerställa att det inte finns något fel här. Tror inte att bandet gått av eftersom jag har 2:a vid manuell växling. Problemet uppstod efter byte av tätningar vid reglageaxlar när kontrollsystemet var nere och banden justerades efter tillgängliga uppgifter. Dina synpunkter uppskattas eftersom FMX är lite av en outsider när det gäller tillgängliga delar och erfarenheter!

Link to comment
Share on other sites

FMX konstruktionen blev för dyr för Ford och de satsade allt på C4 och C6 men båda dom lådorna har större nackdelar än FMX.

Ford tog därför upp större delar av innanmätet igen när man utvecklade nya AOD 4-växlade lådan.

Första försöket med AOD blev kass ur hållbarhet synpunkt men efterföljarna AODE och 4R70W blev kanon

Så många FMX komponenter levde kvar i exakt samma utförande till 2004!!

På bild ser man släktdragen FMX-AOD/AODE...Struten är lika och vissa pluggar sitter nästan på identiska platser

post-2532-144839227289_thumb.jpg

post-2532-144839227295_thumb.png

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...