Jump to content

Avgassytem


Heine

Recommended Posts

Hej, behöver förslag på ett system med bra passform och relativt högt ljud till en shelby GT-500 -67. Sitter Hooker Headers på den. Motorn är en 428", stort sett original.

Heine, hatten av för dina otroliga bilar!

Om du ska bygga från headers å bakåt så ska du kanske planera/bygga med H pipe el X pipe? Efter det så är det ju inte mer än en krok över 9¤ så är du i mål :rolleyes:. När det gäller dämpare så finns det en uppsjö (heter det verkligen så??) av dämpare som ryms OCH låter allt efter tycke.. Personligen så gissar jag att 2.5 tums ger det ljud du önskar :D

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Heine, det var inte igår. Kommer så väl ihåg denna 67, GT500 när Ake Oljemark och jag tittade

på den nyss hemkommen från Spanien. Den var lackad svart och de hade kört den med två Seat förgasare

på 67 Shelbys original insug för två 4-ports Holleys. Killen ringde mig innan han köpte den i Spanien.

Bodde i Sverige då så det måste vara med än 25 år sedan. Naturligvis skall du sätta dit original grenrör och

bygga avgassystemet så nära original som möjligt, bara min åsikt, du gör naturligtvis som du vill.

Mvh Bosse Sewallius, CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse, ja det var länge sedan. Köpte den hösten -84. Egentligen ska det ju vara orginal men det är roligt när det låter också. Den var röd när jag köpte och dom hade lackat "MACH 1" på bakluckan. Lackade om den i org. wimbledon white -88.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag hade headders och detta system på min 428scj-70 mkt bra passform, lagomt ljud inte för högt. Pga av läckage mot topparna kör jag nu med gjutjärnsgrenrör och system av orginaltyp, bilen blev mycket tyst, nästan limotyst och inte lika rapp. Jag har systemet liggande ifall det skulle vara intressant, rullat ca 100 mil alla delar finns inklusive kopplingar som passade mot mina headders. Kolla på Set´s hemsida.

Mario

MAGNAFLOW AVGASSYSTEM

67 - 70 Komplett dubbelt rostfrittt avgassystem inkl. X-pipa, ändrör och alla fästen.

Mustangens standard avgassystem är tyst men också mycket restriktivt, d.v.s. Du åker bekvämt men Din motor förlorar ett antal hästkrafter.

Vill Du utnyttja bättre teknik skall Du välja ett dubbelt avgassystem enligt bilden bredvid. Detta rostfria Magnaflow system ger en märkbar förbättring samt en fantisk sång i maskinen. Det tar ännu bättre tillvara på de extra hästkrafter som finns att tillgå genom att ha ett betydligt bättre flöde genom dubbla rör med modern X-överkoppling mellan sidorna för att hantera tryckpulserna.

Systemen är kompletta enligt bilden och det högre priset jämfört med nedanstående system ger också högt mervärde och livslängd.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse, ja det var länge sedan. Köpte den hösten -84. Egentligen ska det ju vara orginal men det är roligt när det låter också. Den var röd när jag köpte och dom hade lackat "MACH 1" på bakluckan. Lackade om den i org. wimbledon white -88.

Den der bilen kommer jag også i håg!!!!!!!!! Pratade med deg på ett Power Meet under tidig 90 talet.

http://www.scottfullerreproductions.com/1967ShelbyGT500.html

Mvh

JohnB

Link to comment
Share on other sites

Hej igen Heine, ägaren innan dig måste ha lackat om bilen från svart till röd.

Kommer ihåg att original Holley förgasarna låg i bakluckan när jag och Ake

tittade på bilen. Inte klokt, ca 30 år sedan. Det var på den tiden man var ung och vacker

och nu är man bara och. Har själv ägt min 67:a Shelby i Sverige sedan 1977.

Mvh Bosse CMC 342.

Link to comment
Share on other sites

Naturligvis skall du sätta dit original grenrör och

bygga avgassystemet så nära original som möjligt, bara min åsikt, du gör naturligtvis som du vill.

Mvh Bosse Sewallius, CMC 342

Rekommenderas varmt också från detta håll.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...