Jump to content

'88-'93 eller '94-'01 för väg & bana.


ThomasFB

Recommended Posts

Har en 5.0 och därtillhörande drivlina som jag kunde tillföra till ett team-projekt. Vad som saknas är resten...

Efterlyser därför lite för- och motargument för årsmodellerna i rubriken.

Vilken modell lämpar sej bättre för ett road & track -projekt?

Har tittat på en fox och en '94:a och en '00:a, utan att komma till klarhet.

En hyfsad GT 5.0 kostar ju inte skjortan precis, speciellt då man inte behöver titta till tekniken.

Gen. 4 förefaller ha lite förmånligare fördelning av massa, ungefär 56/44, mot gen. 3,

som enligt uppgift har 59/41...(hujedamej :shock: , då t.o.m. vår familjebil har 50/50).

Är det egenligen nån annan större skillnad mellan gen.3 och gen 4 modellerna, förutsatt båda är original 5.0?

Link to comment
Share on other sites

Skruvade på en 87-88 Fox förra helgen vilken är totalt utrensad från allt onödigt invändigt, inklusive all ljuddämpmatta i golvet. Original 5.0 med gjutjärnstoppar och fortfarande en del onödigt som skulle kunna rensas bort. Denna bil var nyligen viktad till 53/47 i viktförhållnade... låg på kilot lika mellan höger/vänster. Batteriet i skuffen dock.

Totalvikten strax över 1300kg.

Känns som det är rätt okej för en Fox :P

Link to comment
Share on other sites

Jag kan lägga till en frågeställning: vikten?

Nyare bilar tenderar att lägga på sig mer och mer vikt vilket inte är bra.

Om ökad vridstyvhet är resultatet av den (moderat) ökade vikten, skulle inte jag fälla avgörandet enbart på basen av massan.

Man rensar ju ut en hel del "onödigt" stuff ur ekipaget ändå. Förstärkning av en slapp kaross höjer också vikten, så ekvationen är antagligen lika med noll.

Man kommer ganska lätt ner till ett vikt/effektförhållande på 3-3.25:1 med en H.O+manual.

Visserligen kan det uppstå problem med vikten på vanliga landsvägsdäck, men kanske bilen kan bindas med gasen genom böjarna?

Man borde kanske sikta på minimal understyrning, om pilotens körstil medger?

Jag skulle mera titta på CG och cW för resp. modeller. Antagligen är väl en gen. 4 bättre ur denna synvinkel, eller?

Hur det sen ligger till med chassigeometrin är en annan sak att beakta.

Mer frågor än svar, kanske man bygger utgående från 3 gen Camaro i stället. :)

Link to comment
Share on other sites

Oavsett ifall ni väljer att gå på FOX eller SN-95 så krävs det förstärkningar i botten för att få dem att fungera som man vill. Maximum Motorsports har väghållningskit som sägs fungera, så detta material kan ni lägga på vikten oavsett vilken typ ni än väljer.

Beroende på vilken nivå ni väljer att ligga på/hur mycket modifieringar som är i budget/plan, så är tex bromsarna på FOX direkt undermåliga för all typ av inspirerad körning.

Vill ni bygga en busbil med 5.0-drivlina, kolla då in den här:

http://www.monstermiata.com/

Jag hade själv långtgående planer på en sån här, men annant kom i mellan.

Dock kan ni nog glömma att få den igenom bilprovningsfiltret...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...