bulan November 4, 2012 Report November 4, 2012 Någon som vet var jag hittar de 10st kopparbrickor som tätar runt pinnbultarna till bakaxel-klumpen. Hittar bara "nästan" rätt men vill ha de riktiga 3/8.Mvh. Mats Citera
bulan November 5, 2012 Author Report November 5, 2012 Jag ska kolla detta men deras hemsida tycker jag är skit så jag får ringa någon butik som säljer deras prylar. Tack!Mvh. Mats Citera
mhdin November 5, 2012 Report November 5, 2012 Jag letade såna oxå förut blev tipsad om att använda svart permatex i stället.Blev kanonbra. Citera
bulan November 5, 2012 Author Report November 5, 2012 Ja, jag kanske testar det också. Blev bara förvånad att det var svårt att hitta när de används både på Ford 8 och Ford 9 axlar och på många olika årsmodeller. Tack för tipset!Mvh. Mats Citera
Per Berglund November 5, 2012 Report November 5, 2012 Jag har aldrig sett dessa kopparbrickor och jag har rivit flera original axlar och de har inte haft några. Känns mest som det är något man tar till om det blir problem med läckage. Citera
bulan November 5, 2012 Author Report November 5, 2012 Okey, då provar jag utan. Trodde att det var standard att alltid byta. Förra gången hade jag ett kit med muttrar från NPD och då ingick kopparbrickor så jag antog att det var ett "måste". Tack för tipsen!http://www.npdlink.com/store/products/mustang_mounting_kit_axle_center_section_concours-149235-429.htmlMvh.Mats Citera
mhdin November 6, 2012 Report November 6, 2012 Jag hade kopparbrickor innan jag bytte utväxling, det var han som jag köpte nya av som förordade permatex.Kopparbrickorna var bara skit sa han, man drar lätt sönder dom och skapar risk för läckage istället för att täta. Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Kopparbrickorna var bara skit sa han, man drar lätt sönder dom och skapar risk för läckage istället för att täta.Ja min första tanke var faktiskt samma när jag läste detta.Koppar är ju väldigt låg hållfasthet och muttern mosar lätt sönder den.Bra för tätning typ oljetråg och sånt.Men för bakaxeln känns det knepigt men egentligen behöver dessa "låsmuttrar" inte dras så hårt.Detta är det fina med Fords konstruktion att klumpens infästning egentligen inte behöver toleranser eller moment. Citera
bulan November 6, 2012 Author Report November 6, 2012 Okey! Byter ni muttrar varje ny montering? Dessa har ju en "låsfunktion" som ev. försämras något vid varje demontering. Bytte förra gången både här och på de 4 på varje sida ute vid axlarna.Mvh. Mats Citera
Per Berglund November 6, 2012 Report November 6, 2012 Nej jag byter inte."Stållåsmuttrarna" går att återanvända.Däremot använd inte "Nylonlåsmutter" Citera
bulan November 6, 2012 Author Report November 6, 2012 Bra, då behåller jag dom för de är bara använda en gång tidigare och det kändes onödigt att byta ut dom. Tack igen!Mvh. Mats Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.