Jump to content

Vilken huvucylinder är lämplig?


Recommended Posts

Har just fått hem ett power brake conversion kit från NPD. Har trummor idag, byter till skivor och ville ha ett servo också.

Förväntar mig förstås att det ska komma hem ett servo med den stora huvudcylindern (framgent kallad MC)som är för enkrets med skivor - men icke.

Det sitter en liten MC på (visuellt likadan som till enkrets med trummor) med en gjutning 1" på själva cylindern.

NPD och tillverkaren ABS Power brakes, inc. hävdar att jag fått ett "funktionellt" system för skivor, man har använt den lilla cylindern sedan ca ett år i dessa system.

Jag vet inte riktigt vad som gör att man i original bytte MC till en större vid montering av skivor - mer vätska som flyttas och därför större reservoir??

Vilken påverkan har cylindern borrdiameter? Denna har 1 tum (samma som 64½ med manuella bromsar där servo cylindern var på 7/8 tum)

Känns som ett fall för Per eller Janne ;-)

tack på förhand,

Claes

post-507-14483923144_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

hej, jag brukar handla på NPD som är mycket bra på det mesta men hoppade deras skivbromskit (som jag tyckte ej var komplett) och köpte detta från MP brakes där det ingår 2-krets huvudclinder + servo. vad som också behöver bytas är bromspedalen. Föreslår att du går in på MP brakes hemsida (googla) så får du lite mer matnyttig info. ?

Link to comment
Share on other sites

Tack Patrik,

detta är ett conversion kit och man behöver tydligen inte byta pedalen - kanske behövs om man sätter dit twåkrets, då blir det ju -67 prylar - ser per´daler i dessa kit.

JAg har vad jag har (NPD tänker inte göra ngt mer) och ville bara övertyga mig om att det funkar - är inte på det klara med hur borr diametern på MC påverkar...de gamla MC jag har, har alla 1 tum dia för manuella bromsar och 7/8" för servo - nu får jag en 1 tum med servot - vad får det för effekt om någon.

//Classe

Link to comment
Share on other sites

Mängden vätska som behövs för att pressa ut kolvarna i oken är given. Med olika diameterar på huvudcylindern blir det olika lång pedalväg för att få fram den mängden vätska som behövs.

En större huvudcylinder = kortare slag, Hårdtrampad

Mindre huvudcylinder = längre slag, Lättrampad

För att ta extremerna: En alldeles för stor huvudcylinder ger en väldigt kort pedalväg, svårt att dosera.

En alldeles för liten huvudcylinder kan "bottna" utan att bromsarna låser.

Samtidigt är det en balans mellan fram och bak, alldeles tokigt förhållande kan göra att bakbromsarna låser före frambromsarna, eller att du inte kan låsa bromsarna alls.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Reservoiren är till för att mata på med mer vätska när belägg sliter. När klossarna slits, flytter "nollläget" av kolverna sig utåt, och tomrummet bakom de ska fyllas. Alla 8 kolvar i ett par original 65-66 4 kolvsok är t.ex. ungefär 100 kvadratcentimeter, så det går åt 10 cc vätska per mm slitage på klossarna. Hur står reservoiren på din MC är går ju att räkna ut, så då kan man får en uppfattning om den räcker.

Eftersom bromsvätskan åldras förmodligen snabbare än vad klossarna slits på våra veteranbilar är det nog ingen stor bekymmer för oss, men så kan en tillverkare naturligtvis inte räkna och måste därför utgår från det värsta scenariot.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...