NightMaaN June 27, 2004 Report June 27, 2004 fundrar på att stoppa i en manuell våda bakom min 400m i mussen frågan är vadför låda man ska plocka i vart man ska hitta den och vad den ska klara av.... och kruxet.... femväxlat och jag d v s student ska ha råd.... =)någon som har ett tipps? Citera
Gäst June 27, 2004 Report June 27, 2004 Ok! Som student finns ingen chans med andra ord! Vänta till du har jobb för transmissioner är nästan dyrare än motorer.Får du ihop delar för 15.000kr så har du lyckats bra.Till 400M har du nog bara fullsize och Pickup att titta på eftersom 400M har stora bultdelningen som 429/460 motorerna har tyvärr.Jag kan inte så mycket om manuella lådor men detta vet jag och det kanske finns en T5 låda med 429/460 kopplingskåpa.Jag vet inte om en T5 låda håller för 400M motorn är en väldigt vridstark motor. Alltså mitt tips är att leta efter Ford Bronco, Van och Pickup Citera
NightMaaN June 28, 2004 Author Report June 28, 2004 mmm 400-motorn är vridstark om min är mer..... jag tittade lite på och plocka i en m5-låda lr liknande... är juh inte så svårt att fixa en adapter... men vad tror ni om att byta från ford som tillverkare typ?ps pengar finns men inte hur mkt som helst.. :wink: Citera
Gäst June 28, 2004 Report June 28, 2004 Ja det spelar väll ingen roll vilken låda du tar isåfall om du kan tänka dig vad som helst och tycker det är så enkelt.Kugghjul som kugghjul Bara du har kunskapen och ork så är det bara att sätta igång.Något jag lärt mig praktiskt genom alla år är att hålla mig till enkelhet.Att krångla till det utan anledning är något man ofta får äta upp längre fram.Tex hur kul skulle det vara om du är tvungen att byta ett kugghjul i din M5 låda för 6000kr Håll dig till grejer som är enkla,robusta och billiga att serva. Citera
Roger June 28, 2004 Report June 28, 2004 Vad användes det för lådor på Boss 429orna om det är så att bultmönstret är det stora.Intresant att veta då glädjen med livet är att man lär sej något nytt varje dag Citera
Gäst June 28, 2004 Report June 28, 2004 Vet inte riktigt men säkerligen en skottsäker Toploaderhttp://www.toploader4speed.com/links.htmlEn låda som håller för det mesta men kanske inte den bekvämaste lådan.Enklaste idag är nog en "flång" ny Tremec lådaLättväxlad,relativt billig,stark och framförallt 6-växlad. Citera
Tommyax July 27, 2004 Report July 27, 2004 Här är ett snyggt bygge, kostar säkert en massa flis, men en Richmond R.O.D 6 speed har han plockat i sin 66:a! Mvh Tommy HT-66:a. Citera
Tommyax July 27, 2004 Report July 27, 2004 Oj glömde länken: http://www.2mfffabshop.com/cargp001.htm Sorry! Citera
bossrules July 31, 2004 Report July 31, 2004 Slängde in en Tremec 3550 i min Boss 302 (351Cl motor). Var nästan bolt on fick göra en spacer mellan låda och sprängkåpa på ca: 18 mm samt svetsa om växellådsbalken. Citera
ESO553 August 1, 2004 Report August 1, 2004 Funderar på om detta företaget i USA kan vara någotOm det nu passar och fungerar?http://www.ddperformance.com/Kent Citera
lasse *gta* November 4, 2004 Report November 4, 2004 tjena. nu är väl jag inne på helt fel märke men skriver ändå.har en trans am som jag bytt låda i från t5an till en t56 låda.de du kan göra är att byta till richmonds 5 eller 6 växlade lådaproblemet ligger i priset.här i sverige får du räkna med ca 50-75 tusen för att få hem en richmondlåda via en firma.de positiva är dock att dessa lådor är starka som f*n.sen har du tremec (f.d. borg warner ) dom har även en nyare stark 5 petad låda men då kan du lika gärna köpa dig en t56a.dessa sitter i nyare camaro/trans am/corvetter och mustanger.inte nog med att de är billigare, de är också lättare att få tag på beg.har sett dom säljas beg. i sverige för ca 18000.men köp inte en gammal T5a då dessa är klena, trans amen och camaron som hade denna låda levererades endast med lilla 305an just p.g.a. att lådan inte klara mer.men för att göra en kort sumering. räkna på att du får lägga ut ca 18-25000 minst om du ska byta låda.MVH / Lasse Citera
christer_s December 30, 2004 Report December 30, 2004 Hej Jag har ett billigt alternativ till en 5 växlad låda. En 4-växlad aluminium rug med överväxel på 4:an vilket motsvarar 5:an på en T5:a. Funkar kanon om man har bra vrid i motorn och inte lider av större steg mellan växlarna jämfört med en T5:aChrister 021/22338 eller 021/328039 Citera
göran cmc 302 December 30, 2004 Report December 30, 2004 När ni pratar om T5 lådor så kanske det är på sin plats att säga att det finns mer än 25 olika varianter av T5 lådor som kan användas på en gammal MustangTidiga lådor hade sina svagheter smat låg vridkapacitet = 210 lbsSenaste T5 lådan klarar 340 lbs vilket räcker mer än väl för de flesta Mustanger - dock inte för drag racing med motorer över 450 hkrSjälv har jag den senaste T5 lådan, HD 340 lbs.Sitter bakom en strokad 302 med kompressor ( ca 450 hkr ) och fungerar alldeles utmärk, även vid ganska häftig bankörning.Så.... T5 lådan är i de flesta fall helt OK och billig - för all "normal" hantering. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.