Fahlgren June 28, 2004 Report Share June 28, 2004 Nu börjar jag på allvar fundera på hur besvärligt det kan vara att knuffa i en 2.8 EFI i den gamla sparken(-74 MII Mach 1). Jag är fundersam på ett par punkter och hoppas att någon kan ge svar på detta:1. Vad är bästa sättet att få de nya grenrören och gamla avgasrören att komma överens?2. Passar gamla kopplingen och lådan på den nya motorn?3. El el el... Hur eländigt är det att få det nya elsystemet att fungera i någorlunda harmoni? Start, tändning, laddning etc. Gruvar mig mycket för detta MVH/Andreas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto June 29, 2004 Report Share June 29, 2004 HejUtan att ha gjort just detta på en Mustang II...1. Skarva ihop downpipes från Sierra/Scorpio/Granada med Mussens avgassystem är nog enklast.2. Ja (om du har sexa nu)3. Inte alls så bökigt faktiskt. Klarar du att koppla in en stereo med förstärkare/slutsteg, så fixar du elen...Provar att bifoga en fil som kanske ger lite info om just el...Det mesta av kabelhärvan från Sierra/Scorpio återanvänder du./Gustaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fahlgren June 29, 2004 Author Report Share June 29, 2004 Tack Gustaf!Alltid en klippa... Oljekostnaden bara denna sommar uppväger nog priset för en bättre beg. motor Vet inte alls hur grenröret på granada/skorpa ser ut men du tror att det stämmer någorlunda både i dimension och var det pekar ner i motorrummet? Jag saknar tyvärr bra verktyg för mer avancerade bockningar. (Märkligt att man alltid saknar verktyg hur mycket man än köper...) Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto June 30, 2004 Report Share June 30, 2004 HejsanJo, jag tror att det pekar tillräckligt rätt. Annars kan du leta rätt på grenrör från Capri eller Taunus med 2.0/2.3/2.6/2.8-liters sexa, de kan passa bättre./Gustaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fahlgren June 30, 2004 Author Report Share June 30, 2004 Tack ännu en gång! Listan börjar klarna på vad som skall göras...Kanske är det en dum fråga men eftersom de flesta 2.8or som finns där ute har suttit med automatlåda undrar jag om det blir problem med fel svänghjul m.m. när den skall sitta med min gamla trogna manuella låda? Med andra ord: måste/bör det inskaffas en 2.8 som suttit med manuell låda? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto July 1, 2004 Report Share July 1, 2004 HejDet är inga problem att konvertera från automat till manuell, flytta bara svänghjulet från din motor och montera stödlager i vevaxeln. Allra helst vill du ha databox från en bil med manuell låda, men det funkar med en box från en automatbil också./Gustaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fahlgren July 6, 2004 Author Report Share July 6, 2004 Jaha, då får jag väl tacka igen. Jag märker väl antagligen vad du menar med stödlagret när jag kommer så långt. Mycket tack för ett utförligt och bra svar på mina många frågor!MVH/Andreas Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fahlgren March 16, 2005 Author Report Share March 16, 2005 Så hade jag till sist en anpassad härva (förhoppningsvis) och motorn börjar sakta ta form. Har tidigare tagit för givet att det inte ska bli några problem med besiktningen. Tyvärr överskrids ju 20% gränsen vad gäller effektökningen. Däremot har jag sett en -74 som lyckats få in en 302 på regbeviset utan modifiering av bromsar eller annat och den har ju ca 170hk beroende på år m.m. (Nån som vet vad Ford har satt för gränser?) Det går väl visserligen att ljuga ihop nåt om att det sitter kvar gamla lågkomp kolvar men det bli ju en chansning. Det är ju rätt uppenbart att det inte är originalmotor iaf. Nån som kan ge mig nåt lugnande svar? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto April 7, 2005 Report Share April 7, 2005 Jag har inga uppgifter på om Ford har angivit några effektgränser för Mustang (knappast troligt). Antingen bygger du o till V8-spec och hoppas på en "snäll" besiktningsman, eller så går du den långa vägen via ombyggt fordon (kräver byta av bromsar runt om, växellåda och bakaxel).En annan variant är ju att hoppas på att ingen bryr sig vid kontrollbesiktning. Jag tror du har rätt stor chans att klara dig faktiskt, det är ju inga våldsamma effekter.../Gustaf Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fahlgren April 28, 2005 Author Report Share April 28, 2005 Eftersom det verkar vara fler som är intresserade av motorbyte så kan jag uppdatera lite om vilka problem jag stött på hittills. Återkommer med det elektriska. Blir spännande att se om den nya härvan fungerar. 1. Oljetråget samt pickupen till oljepumpen måste plockas från gamla 2.8an till nya. Tråget ser likadant ut fast bakvänt men passar rakt på.2. Avgasrören pekar inte på långa vägar rätt så det blir lite snickrande med flexslang osv. Det nya grenröret sitter för brett och tar i batterihyllan så det blir fram med rondell och bubbaklubba. Får se om batteriet behöver omlokaliseras. 3. Bultmönstret är annorlunda på nya vattenpumpens remskiva så fläkten får fästas med adapterplatta.4. Elektrisk bränslepump med allt vad det innebär. Egentligen bara att ena slangändan är mycket grövre än den befintliga. I övrigt är det inga problem Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.