Anders Lindström Posted January 3, 2013 Report Share Posted January 3, 2013 Hej å god fortsättning!Jag kommer att behöva ett grövre bränsleuttag ur tanken för att kunna mata insprutningspumpen och undrar hur jag enklast/säkrast gör det?På tanken sitter redan en "ut" och en "retur" ledning och jag tror att retur ledningen kommer att räcka till som den är medans "ut" ledningen behöver vara grövre då bränslepumpen ska leverera ca 43-44 psi tryck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
68-ht Posted January 3, 2013 Report Share Posted January 3, 2013 Hej och god fortsättning!Frågan är hur mycket hästar du ska plocka ut.Vad är det för tank och material? Vilken utgång ska det vara? An eller slang?Kolla summitracing bulkhead fittings. http://www.summitracing.com/parts/sum-220282b/overview/Det är flödet som är intressant inte trycket. Runt 3 bar är ju original på många småbilar.Med vänlig hälsning, Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
68-ht Posted January 3, 2013 Report Share Posted January 3, 2013 Hittade detta, hoppas att det hjälper lite:)Here are some guidlines for EFI setups. The numbers don't apply for carb'd cars running fuel pressures of 4-10 psi or so, which require larger lines for the same HP figures.-6 (3/8") fuel line is good for 500-550 HP or so on the outlet side of the pump, but you want -8 (1/2") for the suction side-8 (1/2") fuel line is good for around 900-1000 HP on the outlet side of the pump, but you want -10 (5/8") for the suction sidePeople often go to -10 sooner as a precautionary measure. Just don't get into overkill too much or you'll overtax your pump and overheat the fuel. For instance...your 500 hp car almost definitely does not need -10 line on the pressure side. If you were powering the car with 100% methanol it would be another story.Yes people have made over 500 hp with lines smaller than -6. It's just as I mentioned regarding the pumps. You can push the limits or you can take some extra time and money and build a margin of safety into your system. Remember different setups require different amounts of fuel to produce a given HP figure. I recommend switching to -6 for margin of safety if you're around 500 hp, and I'd go to -8 above 650 HP or so. After that I'd switch to -10 around 950 hp.Med vänlig hälsning, Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted January 3, 2013 Author Report Share Posted January 3, 2013 Hej och god fortsättning!Frågan är hur mycket hästar du ska plocka ut.Vad är det för tank och material? Vilken utgång ska det vara? An eller slang?Kolla summitracing bulkhead fittings.http://www.summitracing.com/parts/sum-220282b/overview/Det är flödet som är intressant inte trycket. Runt 3 bar är ju original på många småbilar.Med vänlig hälsning, MickeTackar för svaren Micke! Jag har tänkt att använda orginaltanken i MACH 1an och har inte riktigt kollat vilken utgång det ska vara men An känns väl gedignare. Bränslepumpen + alla filter och reducerventil är just nu hos Pär på Enginekit racing så jag kommer inte åt att mäta uttagen än men pumpen var grov å uttagen rejäla i a f . Effektmässigt ska motor ligga kring 535 hp @ 5 600 rpm med förgasare, men det är USA hp med annat barometertryck os v (?) men den borde väl landa på 500 hp med insprutning skulle jag tro. Läser man i din bifogade text verkar det ju vettigt att gå på grövre ledningar då överkapacitet inte är samma problem som underkapacitet kan bli. Jag har en tanke på e85 åxå så då ska det ju igenom ~30% mer bränslevolym så det är lika bra att ta till i överkant . Om jag ska svetsa in ett uttag bör jag då montera lös tanken tro? Alternativt finns det kanske "nya" orginaltankar (kanske vore bra att byta i vilket fall..) ?REDIGERAT: Ser nu att summits "bulk head fittings" verkar skruvas ihop inte svetsas vilket i så fall gör livet lättare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 3, 2013 Report Share Posted January 3, 2013 Jag har också funderat på större utgång på min 1968-tank, men då blir det svetsning som gäller. Personligen skulle jag inte chansa på en, delvis inifrån tanken, fastskruvad genomföring - som ju de allra flesta "bulkhead fittings" är. Det jag har läst om att svetsa i en använd tank (läs: full med bensinångor) är att det kan smälla som f-n. Visst, man kan skölja ur tanken med lite av varje, men ångorna är svåra att bli av med även om tanken är delvis vattenfylld vid svetsningen.En ny tank till en 1973:a kan man få för ca 170-175 dollar: http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/part-type/fuel-tanks/make/ford/model/mustang/year/1973 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Lindström Posted January 4, 2013 Author Report Share Posted January 4, 2013 Jag har också funderat på större utgång på min 1968-tank, men då blir det svetsning som gäller. Personligen skulle jag inte chansa på en, delvis inifrån tanken, fastskruvad genomföring - som ju de allra flesta "bulkhead fittings" är. Det jag har läst om att svetsa i en använd tank (läs: full med bensinångor) är att det kan smälla som f-n. Visst, man kan skölja ur tanken med lite av varje, men ångorna är svåra att bli av med även om tanken är delvis vattenfylld vid svetsningen.En ny tank till en 1973:a kan man få för ca 170-175 dollar: http://www.summitracing.com/search/department/air-fuel-delivery/part-type/fuel-tanks/make/ford/model/mustang/year/1973Tack för länken Ivar! Får se hur det blir men en ny tank känns lockande för då vet man att den inte är full i skräp... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
68-ht Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Hej!Ivar.Så sitter ju alla anslutningar i fuelcells, så varför inte?(skruvade alltså.)mvh,Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Hej!Ivar.Så sitter ju alla anslutningar i fuelcells, så varför inte?(skruvade alltså.)mvh,MickeFör att det är färskvara. efter några år kanske den måste kastas.En ny plåttank är bästSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
68-ht Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 För att det är färskvara. efter några år kanske den måste kastas.En ny plåttank är bästSkickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2Tanken, ja. men packningarna i nylon på plåttank, borde ju inte bli några problem, eller?Har ej provat själv, men gått och tänkt samma sak.By the way.. Per, hur gick det för din kompis med 302 falconen?Effekt? tider? Var vid racet i eskilstuna samtidigt, dock hjälpte jag en kompis med en vit nova 66 vid tillfället.men reagerade när det kom en bil med RIKTIG motor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 4, 2013 Report Share Posted January 4, 2013 Hej!Ivar.Så sitter ju alla anslutningar i fuelcells, så varför inte?(skruvade alltså.)mvh,MickeDärför att de flesta fuel cells används i racingsammanhang där det är givet att gå igenom/kolla sin utrustning betydligt oftare än i gatbilssammanhang. Men visst, en noggrann eller rent av pedantisk gatbilsägare kanske vill kolla o-ringarna på ut- och insidan av sin tank då och då. Själv så är jag varken så noggrann eller pedantisk att jag skulle orka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 För egen del blir det förmodligen något sånt här:http://www.ronmorrisperformance.com/miva/merchant.mvc?Store_Code=rmp&Screen=PROD&Product_Code=9112-69Mest för att få dit en retur utan att härja med tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 För egen del blir det förmodligen något sånt här:http://www.ronmorrisperformance.com/miva/merchant.mvc?Store_Code=rmp&Screen=PROD&Product_Code=9112-69Mest för att få dit en retur utan att härja med tanken.Det är sådan jag använder nu, men rörens innerdiameter är mindre än 6 an. Visserligen ska rören klara tryck upp till 40 psi, men jag är tveksam om det stämmer. Å andra sidan kan man inte ha för grova rör, för då blir det inget tryck - såvida man inte har en monsterpump. Här är en kille som har moddat en liknande enhet plus sin tank: http://www.nastyz28.com/forum/showthread.php?t=152084Förresten, AN-måtten är skumma, så här kommer en konverteringtabell:Innerdiameter2 an = 1/8" = 3,18 mm3 an = 3/16" = 4,76 mm4 an = 1/4" = 6,35 mm5 an = 5/16" = 7,94 mm6 an = 3/8" = 9,5 mm8 an = 1/2" = 12,7 mm10 an = 5/8" = 15,87 mm12 an = 3/4" = 19 mm16 an = 1" = 25,4 mm20 an = 1 1/4" = 31,75 mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 Har du pumpen i tanken? För egen del blir det extern pump så vilket tryck den klarar lär vara ett underordnat problem i och med att det blir på pumpens sugsida samt returen.Kommer att satsa på TBI så jag har lite lägre behov på trycksidan också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivar Posted January 5, 2013 Report Share Posted January 5, 2013 Har du pumpen i tanken? För egen del blir det extern pump så vilket tryck den klarar lär vara ett underordnat problem i och med att det blir på pumpens sugsida samt returen.Kommer att satsa på TBI så jag har lite lägre behov på trycksidan också.Nope, jag har en extern pump (Bosch 044). Väsnas en del, men bra tryck.På tal om bränslepumpar så har dessa saker blivit över: http://www.mustangclubsweden.org/showthread.php/18418-Br%C3%A4nslepump-filter-och-tillbeh%C3%B6r Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.