Jump to content

Janne provkör......Porsche igen!


JanneJ

Recommended Posts

Någongång i mitten av 70-talet släppte Porsche en folkbil som förvisso sålde i många exemplar men aldrig fick något genomslag hos riktiga Porschefrälsta.

924:an var ett hopkok av porsche-vw-audi med för liten andel Porsche i blandningen. Motorn var en 4 cyl på 2 liter och 125 hästar, den hade 4-växlad låda och trumbromsar bak.

Grundtänket var inte fel med växellådan monterad bak och en viktfördelning på nära 50/50, väghållningen var utmärkt och bilen var trevlig, men inte sportig.

Inte förrän de sista årsmodellerna 86-88 kom det någon större motor, i och för sig fanns det en turbomodell i slutet på 70-talet men den byggde fortfarande på 2-litersmotorn.

Bilen jag har provkört är av den sista årsmodellen och har tillägget S efter 924, bilen är i ett väl använt skick på flera sätt och man kan väl säga att den representerar i mångt och mycket hur en bil kan se ut efter 25 år.

Det där lilla tillägget S gör stor skillnad, motor, drivlina och bromsar kommer direkt från 944:an. Fortfarande 4 cylindrar men nu på 2,5 liter, 163 hästar, 5-växlad låda, skivor runt om, vikt runt 1200 kg, 0-100 på ca 7,5 sekunder, toppfart 220 km/h.

Porsche1_zpsb4b400b5.jpg

Det första man tänker på är hur liten bilen är, den upplevs som mycket låg i förhållande till de flesta vanliga bilar.

Insteget är enkelt och man sitter utmärkt.

Porsche2_zps327da390.jpg

Motorn är en pärla och känns kraftfull över hela registret. Bilen tar sig utan några besvär snabbt upp till olagliga hastigheter:)

Porsche3_zps1d491f2c.jpg

Väghållningen och bromsarna tillsammans med det lilla formatet gör att bilen snabbt känns som en del av föraren. På det här exemplaret har lederna till växelspaken sett sina bästa dagar, lådan sitter ju bak och det finns lite stänger mellan spak och låda.

Sammanfattningsvis är detta väldigt mycket skoj för pengarna, en lagom track day car som även kan köras till vardags.

Ägaren kommer att gradvis renovera och förbättra bilen och jag ser fram mot nästa provkörning.

Janne

Link to comment
Share on other sites

Den här Porschen råkar faktiskt vara min, tänkte ha den till lite banåkning på klubbträffar och andra trackdays.

Det kommer att bli en del uppdateringar för att göra den till en rolig och pålitlig busbil, men grundämnet är alldeles utmärkt måste jag säga efter en runda på våra vinterhala vägar. Man har den där direktkontakten mellan ryggslutet och bakhjulen som gör att det går att styra med gaspedalen i kurvorna ;)

Var ute efter en busbil och hade en Fox som alternativ men Porschen var så mycket billigare i inköp. Det blir en hel del pengar över till fälgar, däck, stötdämpare mm så valet var inte svårt.

Link to comment
Share on other sites

Den här Porschen råkar faktiskt vara min, tänkte ha den till lite banåkning på klubbträffar och andra trackdays.

Det kommer att bli en del uppdateringar för att göra den till en rolig och pålitlig busbil, men grundämnet är alldeles utmärkt måste jag säga efter en runda på våra vinterhala vägar. Man har den där direktkontakten mellan ryggslutet och bakhjulen som gör att det går att styra med gaspedalen i kurvorna ;)

Var ute efter en busbil och hade en Fox som alternativ men Porschen var så mycket billigare i inköp. Det blir en hel del pengar över till fälgar, däck, stötdämpare mm så valet var inte svårt.

Kul busbil! Grattis Janne ;) . Då kör du kanske på Gälleråsen? @

Link to comment
Share on other sites

Jag skall svära lite i kyrkan, och säga att även jag skulle föredra denna Porsche-modell före en fox.

Inget illa om en 3gen Mustang GT, men det skall bli intressant med en 944. Mycket egenskaper till bra pris.

Link to comment
Share on other sites

Tog en morgonrunda med Porschen idag, det känns som en bonus att ha en rolig bil som är försedd med vinterdäck. Småvägarna neråt Björketorp-Tostared är precis lagom kurviga och på en söndagsmorgon även ganska folktomma.

Bilen fortsätter att övertyga och imponera, balansen är underbar och motorn levererar på ett sätt som jag inte förväntar mig från en 4:a på 2,5 liter. Den är förvånansvärt tight i chassiet men det kommer ändå en omgång nya stötdämpare och bussningar.

Det enda smolket är körställning/ratt, jag måste sitta med lite för böjda ben för att nå ratten bra, och då tar låren i underdelen av ratten. Här finns utrymme för förbättringar.

Kompisen blev inspirerad av mitt Porscheköp och köpte och hämtade själv en 944:a igår, ska ner och titta på den ikväll.

Magnus: jag kommer förbi under veckan, vi ses.

Link to comment
Share on other sites

Kompisen som blev inspirerad kom hem med den här: ( står på vinterhjul därav den klena utfyllnaden av skärmarna )

9441_zps38a4e744.jpg

En 944:a årsmodell 1984, lite omtanke behövs men inget allvarligt. Pris runt 25'..

Han har också en Mustang 67 cab i garaget ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Porschen har fått välbehövlig omsorg av plåten. Lite rost vid bakre skärmkanten var en av uppgifterna:

Rost1_zps402ec0b2.jpg

Rost3_zps67653c72.jpg

Rost4_zpsca85afac.jpg

Rost5_zps518c9d1d.jpg

Rost6_zps385ebc43.jpg

Sedan var det en hel del bucklor som fick masseras ut innan det bar av till lackeraren.

Link to comment
Share on other sites

Hos lackeraren fanns det en del annat..

Rost12_zps87381024.jpg

Lackering1_zpsdd1c947b.jpg

Jag ville ha en "lagom" bra lackering, blir det för bra vågar jag inte använda bilen på bana. Nu är det som det är med bra yrkesmän, det blev lite onödigt bra ;)

Rost13_zps8a5d986b.jpg

Här är vi hemma igen och har fått dit stötfångare och lite annat:

Storservice1_zps878d72f3.jpg

Nu vidtog storservice med byten av alla oljor och filter.

Genomgång av bromsarna och byte av bromsvätska till ATE Blue racing.

Reparation av diverse elfel, numera fungerar:

blinkers/varningsblinkers

eltakluckan

elhissarna

Termostaten till kylfläkten

instrumentbelysningen

elspeglarna

vindrutespolningen

Link to comment
Share on other sites

Härligt att "läsa" dig Janne!

Du har varit flitig med porschen, den kommer att bli riktigt riktigt bra :thumbup: .

Tack Anders :)

Väntar på ett chassiekit med coilovers från England, ska bli kul att testa!

GAZ_Gold_web-17-600-600-80_zps3fd904d1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Som vanligt Janne kul läsning. Blir spännande fortsättning. Hoppas jag. Eller rätare sagt vet jag att det blir så.

Det kan du lita på Berra!

Chassiet är monterat, provkörning och justering pågår. Justerbara fjäderbenslagringar beställda.

Är rädd att det håller på att spåra ur redan....men vad sjutton, nått kul ska man ha.

Har anmält mig till Porscheklubbens träff på Knutstorp den 21 april, hoppas det finns platser kvar.

Vi hörs

Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Visst blev det körning på:

Knutstorp6_zpsf9fd65ff.jpg

Jag körde i klassik som innehöll alla frontmotorporschar och 911 upp till 1988. Det var open pitlane i 2 timmar så det fanns gott om tid att köra.

Det var första gången jag provade bilen på bana så jag fokuserade på att köra så mycket som möjligt för att hitta känslan i bilen. Körde ca 10 varv åt gången, gick in i depå, kollade så att allt såg bra ut, lät bromsar och däck svalna lite och chauffören dricka.

Efter ett par omgångar började jag få känsla för bilen och kunde trycka på lite mer. NGK partiet med vänstern upp mot idioten gick bättre och bättre, bilen var i bra balans och det gick att ligga på ordentligt.

Idioten frammanade naturligtvis understyrning och jag testade olika varianter för att komma genom men allt resulterade i mer eller mindre kasande framhjul.

Ner mot kvällsposten och lito var det skön balans i bilen och i den kuperade delen innan rakan fick jag med mig bra fart ut på rakan.

I inbromsningen på rakan satt jag och önskade mig lite mer pedalkänsla, bromsarna tog som de skulle men jag vill gärna känna tydligare när det närmar sig gränsen för att låsa upp.

Högern efter rakan var också ett ställe där det var understyrt, men där är det mer chassiejusteringar som krävs.

För att vara första gången med bilen var jag nöjd, balansen var riktigt bra och den känns väldigt lätthanterlig. Mina Bridgestone RE002 klarade sig riktigt bra för att vara ett gatdäck.

Nu blir det några små åtgärder inför nästa banmöte..

Knutstorp3_zps5d9a0e09.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

På allmän begäran kommer här fortsättningen....;)

Bilen har i dagsläget varit med på 8 banmöten med Porscheklubben, här är en bild från depån på Kinnekulle:

Kinnekulle1_zpse2524ef2.jpg

Lite film från Anderstorp:

och från Knutstorp:

Mera kommer, var så säkra :D

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...