Johan HT-66 January 18, 2013 Report January 18, 2013 Tänkte dela med mig av hur det sett ut sen jag köpte min Musse 2010.. Ständigt nya idéer om vad som ska göras å vad man vill förbättra.. tror nog att jag aldrig blir klar.. Så såg den ut första sommaren. Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 Första vinter så lade jag ner några timmar på karossen, lite rost lagning å ny lack. Efter många timmar med att få karossen plåt ren och inte lite svetsande så en tidig Maj 2011 skulle allt åter monteras. Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 I rasande fart så återmonterades det, en del nytt krom, nya gummi lister, stereon flyttades till handsfacket. Men efter några veckor så var det bara att rulla ut ur garaget. Att det ska vara nån orginal bil har inte vart min tanke, men vill ändå inte kapa sönder karossen, lr förstöra inredning. Fälgarna är ju långt ifrån orginal... Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 Efter sommaren 2011, med motor som gick bra men ville ha en skvätt olja då och då... Så tyckte jag att bilen skulle få en renoverad maskin.Kom i kontakt med en annan cmc medlem, vilken hade nästan en komplett motor i delar. Vissa delar hade knappt 100 mil, så affär blev det av. Komplettera med lite delar, vattenpump, insug, luftfilter, ventilkåpor mm... Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 Sen var det dax för motor byte, ur åkte den gamla i åkte den "nya"... Vid uppstart så ville den först inte gå på alla 8, men var bara en lite insug läcka. Sen ville den inte växla, men det var bara vakumslangen på modulatorn som glidit av. Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 Innan jag kände mig helt klar för sommaren 2012 så monterades nya stötdämpare och fjädrar fram. Blev lagom låg fram för mitt tycke. Lite bussningar bytes oxå, och så tillverkade jag ett "monaco stag". Några xtra mätare monterades vid motor bytet oxå. Citera
weiter January 18, 2013 Report January 18, 2013 Hej Johan HT66,Ser snyggt ut men jag hade tagit bort överdragen på kylslangarna och slangarna till värmeelementet för de skämmer enligt min mening. Snyggare med bara gummislangar men smaken är som baken....Mvh/Anders Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 Hej Johan HT66,Ser snyggt ut men jag hade tagit bort överdragen på kylslangarna och slangarna till värmeelementet för de skämmer enligt min mening. Snyggare med bara gummislangar men smaken är som baken....Mvh/AndersTack men som du skriver, smaken är som baken Citera
Johan HT-66 January 18, 2013 Author Report January 18, 2013 När sedan sommaren 2012 var slut så började man fundera på vad ska göra för bilen 2012-2013. Det blev till en början nyrenoverad låda och ny converter.Det som står på tur nu är lite bakaxel fix.... Citera
Johan HT-66 February 21, 2013 Author Report February 21, 2013 Idag tog jag en vända i garaget. Diff och byta av uväxling, pressa på lager å montera ihopp lite. Nu väntar de jätte roliga med att skimsa in ring å pinion.Känns tryggt att jag införskaffa en xtra axel att utföra den här "operationen" på. Citera
Anders Lindström February 21, 2013 Report February 21, 2013 Idag tog jag en vända i garaget. Diff och byta av uväxling, pressa på lager å montera ihopp lite. Nu väntar de jätte roliga med att skimsa in ring å pinion.Känns tryggt att jag införskaffa en xtra axel att utföra den här "operationen" på.[ATTACH=CONFIG]24378[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]24379[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]24380[/ATTACH]Praktiskt med en exta axel . Bra jobbat med mussen Johan Citera
Johan HT-66 February 21, 2013 Author Report February 21, 2013 TackJo inte helt fel med en xtra axel, vet inte än om jag bara byter "klumpen" lr om jag gör i ordning hela axeln. Man måste ju ha nått att göra nästa vinter oxå..... Citera
angry_buddha March 1, 2013 Report March 1, 2013 Seriöst med en "vagga" enbart för att hänga upp diffklumpen Och jag skulle verkligen rekomendera att du byter allt på axeln när du ändå är igång. Hjullager och p-boxar är inga dyra saker i sammanhanget, och det känns bättre i själen om man vet att allt är ok Citera
Johan HT-66 March 1, 2013 Author Report March 1, 2013 Ja du "angry_buddha", vaggan byggdes av lite "skrot" som jag hade låg ... Men väldigt praktiskt, då den står på hjul å går lätt att rulla undan då man inte jobbar med den.Har tänkt att byta allt på axeln om jag byter hela. Men har inte bestämt mig än, kanske bara byter klumpen i axeln som jag har på bilen.Mest troligt gör jag iordning hela axeln, skönt att veta att allt är nytt. Citera
Johan HT-66 March 24, 2013 Author Report March 24, 2013 Blev en vända i garaget idag.. Montera ihop bakaxeln, snart dax att köra ner bilen och byta oxå Tog hjälp av "farsgubben", åkte till hans jobb å svarva ur trummorna. Citera
Lars Oscarsson cmc383 March 24, 2013 Report March 24, 2013 Hej.Det ser jättebra ut, men var berädd på att dian inte stämmer längre för original bromsbackar,anligningen av bromsbacken blir lite mindre p.g.a. att böjningen på bromsbacken eftersom diametern på trumman blir något större:roll:. Citera
Johan HT-66 March 24, 2013 Author Report March 24, 2013 Ja visst är det så Lars, du har så rätt Har om det skulle krångla alltid trummor å backar från axeln som sitter på bilen nu. Kommer bli en fixande men bromsarana, har ett skivbroms kitt som jag tänkt montera oxå.. / Johan Citera
Johan HT-66 April 5, 2013 Author Report April 5, 2013 Då har man på börjat bytet av bakaxel... Kan förstå att många Mustang ägare ligger hemma å funderar hur tar man ner en axel en FREDAG kväll.. jag har svaren, å tipsen.... Förutom tumverktygen, behövs en skopa 556 ( lr liknande) men det många glömmer är 3-4 goa öl!! Börja med att hissa upp bilen, glöm inte pallbockar! ta en klunk öl, spraya 556, ta en lite öl, känn på alla muttrar ( ev. muttra lite å ta en klunk öl ) du blir förvånad att alla muttrar lossar tar en hel öl. Lossar alla muttrar å bromsledningarna ( nyp åt bromsslangen med lämpligt verktyg, svetstång..) ta lite mer öl.. med hjälp av domkraften så hissar du ner axeln.. å har du glömt att sätta domkraften under axeln så kommer du märka det... Trevlig helg, på söndag får vi hoppas det går lika bra att montera "nya" axeln.. men då får det bli kaffe...../ Johan Citera
turbo57 April 6, 2013 Report April 6, 2013 Tack för tipsen Johan, undrar om det fungerar när jag ska ta bort mina transportaxlar och montera de riktiga axlarna. (De sitter ju inte fast så om man hoppar över 556 och tar nån extra klunk pilsner så borde det väl funka oxo:confused:)/Leif Citera
Johan HT-66 April 6, 2013 Author Report April 6, 2013 Jooo Leif, de sitter säkert fast..hehe , du kanske drog åt bultarna lite för hårt.. men som du skriver en xtra klunk, så lossar de säkert . / Johan Citera
Johan HT-66 April 7, 2013 Author Report April 7, 2013 Bakaxel på plats. Blev två prov/inkörnings vändor, inga missljud än.... diffen verkar fungera bra, men har inte vågat gasa på nått än, vill få grejorna inkörda först. Sitter ju en ny renoverad låda på bilen oxå, antar att den oxå behöver lite inkörning??? Citera
turbo57 April 7, 2013 Report April 7, 2013 Funkar det lika bra med kaffe som bärs?:confused:/Leif Citera
Johan HT-66 April 7, 2013 Author Report April 7, 2013 Japp, kaffe de e bra de å så får man ju köra efter oxå. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.