Jump to content

Blir man klar nån gång..


Johan HT-66

Recommended Posts

Tänkte dela med mig av hur det sett ut sen jag köpte min Musse 2010.. Ständigt nya idéer om vad som ska göras å vad man vill förbättra.. tror nog att jag aldrig blir klar.. :D

post-6159-144839242035_thumb.jpg

Så såg den ut första sommaren.

post-6159-144839241907_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Första vinter så lade jag ner några timmar på karossen, lite rost lagning å ny lack.

post-6159-144839242928_thumb.jpg Efter många timmar med att få karossen plåt ren och inte lite svetsande så en tidig Maj 2011 skulle allt åter monteras. :)

post-6159-144839242139_thumb.jpg

post-6159-144839242262_thumb.jpg

post-6159-144839242299_thumb.jpg

post-6159-14483924235_thumb.jpg

post-6159-144839242644_thumb.jpg

post-6159-144839242794_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

I rasande fart så återmonterades det, en del nytt krom, nya gummi lister, stereon flyttades till handsfacket. Men efter några veckor så var det bara att rulla ut ur garaget.

post-6159-144839243292_thumb.jpg

Att det ska vara nån orginal bil har inte vart min tanke, men vill ändå inte kapa sönder karossen, lr förstöra inredning. Fälgarna är ju långt ifrån orginal...

post-6159-144839243046_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter sommaren 2011, med motor som gick bra men ville ha en skvätt olja då och då... Så tyckte jag att bilen skulle få en renoverad maskin.

Kom i kontakt med en annan cmc medlem, vilken hade nästan en komplett motor i delar. Vissa delar hade knappt 100 mil, så affär blev det av. Komplettera med lite delar, vattenpump, insug, luftfilter, ventilkåpor mm...

post-6159-144839243519_thumb.jpg

post-6159-144839243406_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Sen var det dax för motor byte, ur åkte den gamla i åkte den "nya"... Vid uppstart så ville den först inte gå på alla 8, men var bara en lite insug läcka. Sen ville den inte växla, men det var bara vakumslangen på modulatorn som glidit av.

post-6159-144839243753_thumb.jpg

post-6159-144839243543_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Innan jag kände mig helt klar för sommaren 2012 så monterades nya stötdämpare och fjädrar fram. Blev lagom låg fram för mitt tycke. Lite bussningar bytes oxå, och så tillverkade jag ett "monaco stag".

post-6159-144839244163_thumb.jpg Några xtra mätare monterades vid motor bytet oxå.

post-6159-144839243985_thumb.jpg

post-6159-14483924405_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan HT66,

Ser snyggt ut men jag hade tagit bort överdragen på kylslangarna och slangarna till värmeelementet för de skämmer enligt min mening. Snyggare med bara gummislangar men smaken är som baken....

Mvh/Anders

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan HT66,

Ser snyggt ut men jag hade tagit bort överdragen på kylslangarna och slangarna till värmeelementet för de skämmer enligt min mening. Snyggare med bara gummislangar men smaken är som baken....

Mvh/Anders

Tack :)

men som du skriver, smaken är som baken ;)

Link to comment
Share on other sites

När sedan sommaren 2012 var slut så började man fundera på vad ska göra för bilen 2012-2013. Det blev till en början nyrenoverad låda och ny converter.

Det som står på tur nu är lite bakaxel fix.... ;)

post-6159-144839244357_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Idag tog jag en vända i garaget. Diff och byta av uväxling, pressa på lager å montera ihopp lite. Nu väntar de jätte roliga med att skimsa in ring å pinion.

Känns tryggt att jag införskaffa en xtra axel att utföra den här "operationen" på.

post-6159-144839260428_thumb.jpg

post-6159-144839260089_thumb.jpg

post-6159-144839260243_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Idag tog jag en vända i garaget. Diff och byta av uväxling, pressa på lager å montera ihopp lite. Nu väntar de jätte roliga med att skimsa in ring å pinion.

Känns tryggt att jag införskaffa en xtra axel att utföra den här "operationen" på.

[ATTACH=CONFIG]24378[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]24379[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]24380[/ATTACH]

Praktiskt med en exta axel ;) . Bra jobbat med mussen Johan :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Seriöst med en "vagga" enbart för att hänga upp diffklumpen :)

Och jag skulle verkligen rekomendera att du byter allt på axeln när du ändå är igång. Hjullager och p-boxar är inga dyra saker i sammanhanget, och det känns bättre i själen om man vet att allt är ok :)

Link to comment
Share on other sites

Ja du "angry_buddha", vaggan byggdes av lite "skrot" som jag hade låg :)... Men väldigt praktiskt, då den står på hjul å går lätt att rulla undan då man inte jobbar med den.

Har tänkt att byta allt på axeln om jag byter hela. Men har inte bestämt mig än, kanske bara byter klumpen i axeln som jag har på bilen.

Mest troligt gör jag iordning hela axeln, skönt att veta att allt är nytt.:D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Ja visst är det så Lars, du har så rätt :)

Har om det skulle krångla alltid trummor å backar från axeln som sitter på bilen nu. Kommer bli en fixande men bromsarana, har ett skivbroms kitt som jag tänkt montera oxå.. :D

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då har man på börjat bytet av bakaxel... :)

Kan förstå att många Mustang ägare ligger hemma å funderar hur tar man ner en axel en FREDAG kväll.. ;) jag har svaren, å tipsen....

Förutom tumverktygen, behövs en skopa 556 ( lr liknande) men det många glömmer är 3-4 goa öl!! :D

Börja med att hissa upp bilen, glöm inte pallbockar! ta en klunk öl, spraya 556, ta en lite öl, känn på alla muttrar ( ev. muttra lite å ta en klunk öl ) du blir förvånad att alla muttrar lossar :D tar en hel öl. Lossar alla muttrar å bromsledningarna ( nyp åt bromsslangen med lämpligt verktyg, svetstång..) ta lite mer öl.. med hjälp av domkraften så hissar du ner axeln.. å har du glömt att sätta domkraften under axeln så kommer du märka det... :D

Trevlig helg, på söndag får vi hoppas det går lika bra att montera "nya" axeln.. men då får det bli kaffe.....

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Tack för tipsen Johan, undrar om det fungerar när jag ska ta bort mina transportaxlar och montera de riktiga axlarna. (De sitter ju inte fast så om man hoppar över 556 och tar nån extra klunk pilsner så borde det väl funka oxo:confused:)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Bakaxel på plats. Blev två prov/inkörnings vändor, inga missljud än.... diffen verkar fungera bra, men har inte vågat gasa på nått än, vill få grejorna inkörda först. Sitter ju en ny renoverad låda på bilen oxå, antar att den oxå behöver lite inkörning???

post-6159-144839278214_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...