CMC 1061 Berra January 28, 2013 Report January 28, 2013 Hallå skulle vilja höra vilka tips man kan få. Har en 351W som går varm på 3-4 cylindrar. Den går att köra långa sträckor. Om man kör lungt. Men så fo$$rt man drar på lite. Så stiger tempen. Har kollat tomgångs körning. Då är tempen på 6 grenrör 180 grader på dom två som går varma är det 320 grader. Kylaren är ok.så den kan vi ta bort i saman hanget. Jag har troligtvis listat ut felet. Men alltid kul att höra andras tankar. Citera
ivar January 28, 2013 Report January 28, 2013 Spännande, nästan som frågesport! Utan att veta vad du har för "hårdvara" i din motor kan det finnas olika orsaker;- Topparnas och/eller insugets ojämna vattenkanaler stryper tillflödet av kylvatten till just de cylindrarna- Olika typer av tändstift har olika värmetal, och det sitter kanske stift med låg värmeavledningsförmåga- Avgaserna är förhindrade att flöda ut fritt- Ehh, och säkert fler orsaker... Citera
CMC 1061 Berra January 28, 2013 Author Report January 28, 2013 Om det vore fel ställda ventiler. Så borde inte motorn gå helt perfekt. Tycker jag. Det är en hydral kam. alu toppar, Torker insug. Kamman drar 3000 - 7000 varv. Värderna kommer jag inte ihåg. Det är headers supercomp Headers. Allt fungerar perfekt men som sagt får värme problem vid gaspådrag som sedan inte vill släppa. Men kör jag lungt så får jag inte värme problem. *På tomgång är det inte värme problem. Men upptäckt differänsen på 3,4 cyl mot dom övriga cyl.. Kan ha lite tendens till doppning vid gaspådrag. Citera
stickan ht-68 January 29, 2013 Report January 29, 2013 Om det vore fel ställda ventiler. Så borde inte motorn gå helt perfekt. Tycker jag. Det är en hydral kam. alu toppar, Torker insug. Kamman drar 3000 - 7000 varv. Värderna kommer jag inte ihåg. Det är headers supercomp Headers. Allt fungerar perfekt men som sagt får värme problem vid gaspådrag som sedan inte vill släppa. Men kör jag lungt så får jag inte värme problem. *På tomgång är det inte värme problem. Men upptäckt differänsen på 3,4 cyl mot dom övriga cyl.. Kan ha lite tendens till doppning vid gaspådrag.Min gick varmare på 4:an medan dom andra var jämna. Justerade om på 4:ans avgas efter ett tips och problemet försvann. Jag är ingen expert på detta område,vardagsmekaniker kan man säga, men hur det hjälpte kan jag inte förklara men det blev bra i alla fall. Jag märkte i alla fall inget på motorns gång, den gick jämt och fint. Citera
ThomasFB February 4, 2013 Report February 4, 2013 Distributionsproblem i insuget=går magert, flödesproblem på avgassidan, fel på tändningen, sen tändning, eller högre friktion i cylinder, ventilproblem, kan också vara flödesproblem i kylsystemet, felmonterade kylslangar. Cylindrar längst bort från vattenpumpen går ofta hetare. Gissningar över nätet som att spela på tipset. Citera
ivar February 4, 2013 Report February 4, 2013 Spänningen är olidlig! CMC 1061 Berra, avslöja vad det är!! Citera
björn andersson February 4, 2013 Report February 4, 2013 hej jag gissar på att blandningen är för låg eller tjuvluft runt förgasaren Citera
CMC 1061 Berra February 14, 2013 Author Report February 14, 2013 Det är förgasaren som problemet ligger. Men den går magrare på porten bak. Varför vet jag inte än. Men undersöker för fullt. Munstucken är helt rätt. Ska plockas ned allt i förgasaren. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.