Jump to content

Konvertera till manuell eller inte?


Recommended Posts

Hej på er!

Manuell i stället för automat till 427 sbf strokern? Vad finns det för plus och minus? Krångligt med pedal, kopplingswire, svänghjul, tryckplatta eller annat? Vilken låda vore lämplig? Blir det mycket ombyggnad av kardantunnel o dyl? Önskar nog en låda (automat eller manuell) med 0,7ish överväxel för att dämpa effekten av 3,7 utväxlingen.

Jag är jättetacksam för all eventuell input. Alla kommentarer uppskattas!

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

Stoppa i en TKO-låda nu så länge dollarn är vettig.

0.68 på femman borde ge dig en go landsvägsbil också, kanske räcker med den modellen runt 0.8 också.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren Janne och John!

Jag undersöker möjligheten till att välja manuell. Har annars hittat en automat som verkar mycket vettig http://www.broaderperformance.com/ford-aode-4r70w/94-4r70w-transmission-package.html .

Manuellt i Foxen gör mig lite sugen på dito i Mach1an :). Håller med dig Janne man KÖR bil lite mer med manuell :rolleyes: .

Hur krångligt skulle det vara att konvertera?

Nån som gjort det i en 70-73a?

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen smidigare och mer plats än i en 67/68?

# passande svänghjul - rätt storlek och vikt på obalansen

# en bra koppling som pallar vridet från din stroker

# urtrampningsarrangemang - stag, vajer eller hydraulik - jag kör själv hydrauliskt lager på min 67a med gott resultat

# en lämplig växellåda - de flesta moderna manuella borde vara mindre än din nuvarande C6 så din kardantunnel klarar sig nog

# modifiering/ny växellådsbalk

# passande yoke och kardan med rätt längd

# ny hastighetsmätarvajer om inte din nuvarande passar

# komplettering av pedalställ för en trampa extra/ny bromspedal eller modifiering av gamla

# glöm inte att koppla om startspärren för park/neutral :P

# ta väck och plugga ev. vacuum/stag som tidigare styrt automaten

# ny regbesiktning inkl. vägning om vi ska vara petiga med allt vad det innebär...

Link to comment
Share on other sites

Förmodligen smidigare och mer plats än i en 67/68?

# passande svänghjul - rätt storlek och vikt på obalansen

# en bra koppling som pallar vridet från din stroker

# urtrampningsarrangemang - stag, vajer eller hydraulik - jag kör själv hydrauliskt lager på min 67a med gott resultat

# en lämplig växellåda - de flesta moderna manuella borde vara mindre än din nuvarande C6 så din kardantunnel klarar sig nog

# modifiering/ny växellådsbalk

# passande yoke och kardan med rätt längd

# ny hastighetsmätarvajer om inte din nuvarande passar

# komplettering av pedalställ för en trampa extra/ny bromspedal eller modifiering av gamla

# glöm inte att koppla om startspärren för park/neutral :P

# ta väck och plugga ev. vacuum/stag som tidigare styrt automaten

# ny regbesiktning inkl. vägning om vi ska vara petiga med allt vad det innebär...

Tack John för ett genomtänkt och uppspecat svar!

Det är förmodligen lättare att åka automat med Mach1an. Jag får väl knåpa lite med Foxen så jag kan avreagera mig om suget på manuell låda blir för stark ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...