January 29, 201312 yr comment_124137 Hej på er!Manuell i stället för automat till 427 sbf strokern? Vad finns det för plus och minus? Krångligt med pedal, kopplingswire, svänghjul, tryckplatta eller annat? Vilken låda vore lämplig? Blir det mycket ombyggnad av kardantunnel o dyl? Önskar nog en låda (automat eller manuell) med 0,7ish överväxel för att dämpa effekten av 3,7 utväxlingen.Jag är jättetacksam för all eventuell input. Alla kommentarer uppskattas!/Anders
January 30, 201312 yr comment_124139 Manuell alla dagar i veckan!Alltid när jag kör en V8 med manuell låda fattar jag hur mycket bilkörning jag går miste om med min automat.Ha det göttJanne
January 30, 201312 yr comment_124148 Stoppa i en TKO-låda nu så länge dollarn är vettig. 0.68 på femman borde ge dig en go landsvägsbil också, kanske räcker med den modellen runt 0.8 också.
January 30, 201312 yr Author comment_124150 Tack för svaren Janne och John! Jag undersöker möjligheten till att välja manuell. Har annars hittat en automat som verkar mycket vettig http://www.broaderperformance.com/ford-aode-4r70w/94-4r70w-transmission-package.html . Manuellt i Foxen gör mig lite sugen på dito i Mach1an . Håller med dig Janne man KÖR bil lite mer med manuell .Hur krångligt skulle det vara att konvertera? Nån som gjort det i en 70-73a?
January 30, 201312 yr comment_124151 Förmodligen smidigare och mer plats än i en 67/68?# passande svänghjul - rätt storlek och vikt på obalansen# en bra koppling som pallar vridet från din stroker# urtrampningsarrangemang - stag, vajer eller hydraulik - jag kör själv hydrauliskt lager på min 67a med gott resultat# en lämplig växellåda - de flesta moderna manuella borde vara mindre än din nuvarande C6 så din kardantunnel klarar sig nog# modifiering/ny växellådsbalk# passande yoke och kardan med rätt längd# ny hastighetsmätarvajer om inte din nuvarande passar# komplettering av pedalställ för en trampa extra/ny bromspedal eller modifiering av gamla# glöm inte att koppla om startspärren för park/neutral # ta väck och plugga ev. vacuum/stag som tidigare styrt automaten# ny regbesiktning inkl. vägning om vi ska vara petiga med allt vad det innebär...
January 30, 201312 yr Author comment_124152 Förmodligen smidigare och mer plats än i en 67/68?# passande svänghjul - rätt storlek och vikt på obalansen# en bra koppling som pallar vridet från din stroker# urtrampningsarrangemang - stag, vajer eller hydraulik - jag kör själv hydrauliskt lager på min 67a med gott resultat# en lämplig växellåda - de flesta moderna manuella borde vara mindre än din nuvarande C6 så din kardantunnel klarar sig nog# modifiering/ny växellådsbalk# passande yoke och kardan med rätt längd# ny hastighetsmätarvajer om inte din nuvarande passar# komplettering av pedalställ för en trampa extra/ny bromspedal eller modifiering av gamla# glöm inte att koppla om startspärren för park/neutral # ta väck och plugga ev. vacuum/stag som tidigare styrt automaten# ny regbesiktning inkl. vägning om vi ska vara petiga med allt vad det innebär...Tack John för ett genomtänkt och uppspecat svar! Det är förmodligen lättare att åka automat med Mach1an. Jag får väl knåpa lite med Foxen så jag kan avreagera mig om suget på manuell låda blir för stark
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.