Radioman February 7, 2013 Report February 7, 2013 HejsanNu är det nära ...Nya motorn är målad och klar. Ja den har bara gått några timmar men det var fel färg när jag köpte den. I år hoppas jag det blir fart igen på finbilen som stått flera år utan att köras pga. elände..I min signatur ser ni vad jag har för grejor. Jag bifogar också lite tekniska data på kamaxel och ett diagram på den gamla vs. den nya motorn.Min fråga är teknisk och jag vill ha bästa kompromiss för cruising och långkörning men ändå bra ax.Jag är inne på att ändra bakaxelutväxlingen till 3.55 eller 3.78 nånting. Med någon typ av diffspärr. Men kanske skall jag behålla min 4V orginalturbin? Vill inte ligga med en slirande konverter i 70km/h.Jag tycker det är en djungel att hitta en bra kombo för bakaxeln. Bra kvalitet men inte det bästa/dyraste. Heller inget billigt skit om jag nu gör slag i saken.Hoppas på tips och förslag här. Funderar på att själv byta "klumpen" där bak men kanske skall man skruva ihop de nya delarna hos någon som är van och sedan bara göra bytet själv? "Ur med drivaxlar och i med ny klump" låter det här ibland.... Låter lätt ;-) Fast drivaxlarna sitter utav h**e har jag hört.Tackar för alla förslag och förstå sig på åsikter.351c_2013.pdf Citera
PeterF February 8, 2013 Report February 8, 2013 Tjenix. Vet du vad du har för turbinstall idag? I princip kan man säga att byte av bakaxelutväxling är det roligaste och det smidigaste. Så har du inte kamaxel som jobbar på lite högre varv så hade jag kört på orginal turbin. Slirar gör det om du gör tvärtom, alltså en högt stallad turbin och som det var på min tex, en utv på 2.79, då låser inte turbin och det ligger och slirar.Och har du inte tummen placerad mitt i handflatan så fixar du bakaxeln smidigt själv. Citera
Radioman February 9, 2013 Author Report February 9, 2013 Hej PeterSom du ser på bifogade bilder så är kammen inte helt snäll. 60 grader överlapp. Ganska nödvändigt med den kompressionen som är nu, så den får sitta kvar. Tror att insuget ändå gör att jag får hyfsad trottel respons på lägre varv. Det lutar åt att orginalkonvertern får sitta kvar (stall ca. 1600-1800rpm) och att jag ger mig på bakaxeln. Citera
PeterF February 9, 2013 Report February 9, 2013 Hej PeterSom du ser på bifogade bilder så är kammen inte helt snäll. 60 grader överlapp. Ganska nödvändigt med den kompressionen som är nu, så den får sitta kvar. Tror att insuget ändå gör att jag får hyfsad trottel respons på lägre varv. Det lutar åt att orginalkonvertern får sitta kvar (stall ca. 1600-1800rpm) och att jag ger mig på bakaxeln.Det ser ut som att vi har liknande kamaxlar. Jag 11.5 i komp. 3000rpm i stall och 3.80 i utväxling. Den blir ganska hetsig lite över 3000rpm.Så med din kam vore det faktiskt gott med högre stall Citera
Radioman February 10, 2013 Author Report February 10, 2013 Jag har nog 11.5 i komp också. Det du säger gör mig lite osäker.. Beslutsångest. Men man bör ju göra detta samtidigt? Byta konverter och bakaxelutväxling. Ett högt stallvarv och en 3.00 bakaxel är väl inte så bra. Så högt som 3000rpm blir väl lite jobbig? Slirar hela tiden. Jobbigt i cruising kön? 2200-2500 nånting tänker jag och 3.55 i baken. En kompromiss men vad tror du? Kan det bli en bra kompromiss? Vilka grejor skall jag köpa? Gillar att handla på Summit racing. Citera
PeterF February 10, 2013 Report February 10, 2013 Jag har nog 11.5 i komp också. Det du säger gör mig lite osäker.. Beslutsångest. Men man bör ju göra detta samtidigt? Byta konverter och bakaxelutväxling. Ett högt stallvarv och en 3.00 bakaxel är väl inte så bra. Så högt som 3000rpm blir väl lite jobbig? Slirar hela tiden. Jobbigt i cruising kön? 2200-2500 nånting tänker jag och 3.55 i baken. En kompromiss men vad tror du? Kan det bli en bra kompromiss? Vilka grejor skall jag köpa? Gillar att handla på Summit racing.Jo lite beslutsångest blir det alltid, Men är du osäker så börjar du med utväxlingen och känner dig fram. Enl rekomendation som jag fick så ska man inte ligga under 3.80 i utv med ett turbinstall på 3000rpm. 2200-2500 i stall borde funka fint till 3.55.Kör Summit om du säker på vad du ska ha. Jobbigt att behöva skicka tillbaka. Citera
Radioman February 11, 2013 Author Report February 11, 2013 Fast det hade ju varit vackert att få i en ny konverter nu innan nya motorn är på plats.Denna verkar bra http://www.summitracing.com/parts/tci-482200/overview/make/ford Men när jag tittar på TCI's hemsida så finns inte det artikelnumret med. Kanske är det samma som till C4 och C6 lådorna? http://www.tciauto.com/tc/torque-converters/street-strip.htmlHar slängt iväg en fråga till TCI och samma fråga till Summit. Jobbigt att beställa fel grejor.Sedan är det detta med vad man behöver för saker till bakaxeln. Måste man byta lager mm? Är denna diffen bra? http://www.summitracing.com/parts/dtl-912a587Och detta behövs?http://www.summitracing.com/parts/sum-740901http://www.summitracing.com/parts/sum-g7918Är jag på banan alls?mvh// Ove Citera
JanneJ February 11, 2013 Report February 11, 2013 Kanske är jag helt ute och cyklar men hade jag haft en bil som enbart skulle användas på gatan och har en motor som drar bra från låga varv inte valt någon 3000 varvs converter. Jag upplever att jag ligger under 3000 varv på 95% av min körning. Citera
Radioman February 11, 2013 Author Report February 11, 2013 (redigerad) Frågan är om den drar så bra från låga varv. Därav funderingar på konverter och axelSkickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Ändrade %s av %s (%s) typo Citera
PeterF February 12, 2013 Report February 12, 2013 Fast det hade ju varit vackert att få i en ny konverter nu innan nya motorn är på plats.Denna verkar bra http://www.summitracing.com/parts/tci-482200/overview/make/ford Men när jag tittar på TCI's hemsida så finns inte det artikelnumret med. Kanske är det samma som till C4 och C6 lådorna? http://www.tciauto.com/tc/torque-converters/street-strip.htmlHar slängt iväg en fråga till TCI och samma fråga till Summit. Jobbigt att beställa fel grejor.Sedan är det detta med vad man behöver för saker till bakaxeln. Måste man byta lager mm? Är denna diffen bra? http://www.summitracing.com/parts/dtl-912a587Och detta behövs?http://www.summitracing.com/parts/sum-740901http://www.summitracing.com/parts/sum-g7918Är jag på banan alls?mvh// OveDu är helt med på banan. Fast ett lagerbyte kanske inte är nödvändigt, det är mera en smaksak.Som janne säger så är det väldigt mkt beroende på vad man ska ha bilen till. Glida el busa lite Citera
Radioman February 12, 2013 Author Report February 12, 2013 Bilen är byggd som en gatracer med centerlinefälgar och 305'or till däck bak. Den är en aning upprumpad med highjackers annars tar däcken i bakfälgarna.Jag är nöjd med det och vill ha den sån och jag vill både busa lite vid nåt rödljus t.ex. och kunna glida någorlunda normalt. Även stå i en cruisingkö. Jag vill inte riva ner en nyihopsatt motor som testats i några timmar för att trimma ner att bättre passa min nuvarande utväxling och konverter.Därför startade jag denna tråden. Med TCI konvertern så är den lägsta (högsta?) rekomenderade utväxlingen bak 3.00. Så jag kan börja med att byta konverter smälla dit motorn och sedan ta bakaxeln senare.Bara man kunde få besked om den passar. Man kanske behöver separat oljekylare till växellådan nu också? Citera
PeterF February 13, 2013 Report February 13, 2013 Bilen är byggd som en gatracer med centerlinefälgar och 305'or till däck bak. Den är en aning upprumpad med highjackers annars tar däcken i bakfälgarna.Jag är nöjd med det och vill ha den sån och jag vill både busa lite vid nåt rödljus t.ex. och kunna glida någorlunda normalt. Även stå i en cruisingkö. Jag vill inte riva ner en nyihopsatt motor som testats i några timmar för att trimma ner att bättre passa min nuvarande utväxling och konverter.Därför startade jag denna tråden. Med TCI konvertern så är den lägsta (högsta?) rekomenderade utväxlingen bak 3.00. Så jag kan börja med att byta konverter smälla dit motorn och sedan ta bakaxeln senare.Bara man kunde få besked om den passar. Man kanske behöver separat oljekylare till växellådan nu också? Gött. Då har du ju bilden klar för dig vad du vill ha för typ av bil. Tyvärr är det ibland svårt att det där bästa mellantinget.Oljekyl bör du absolut ha och det sitter det som standard på fmx. En ny extern kyl tex en 15 raders är ju kanoners Citera
Radioman February 13, 2013 Author Report February 13, 2013 (redigerad) På min kyls oljan via uttag i det vanliga kylet. Orginal? Det är inte att rekommendera har jag hört. Köper ett separat.Fick svar både från Summit och TCI. Den konvertern jag tittade på tillverlas inte längre. De hade dock en kvar på Summit.Frågan är om man skall sträcka sig lite till. Beställa en custombyggd http://www.broaderperformance.com/18-ford-fmx. Kvalitét Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2 Ändrade %s av %s (%s) Tillagd länk Citera
PeterF February 13, 2013 Report February 13, 2013 På min kyls oljan via uttag i det vanliga kylet. Orginal? Det är inte att rekommendera har jag hört. Köper ett separat.Fick svar både från Summit och TCI. Den konvertern jag tittade på tillverlas inte längre. De hade dock en kvar på Summit.Frågan är om man skall sträcka sig lite till. Beställa en custombyggd http://www.broaderperformance.com/18-ford-fmx. Kvalitét Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Ja det stämmer att orginalkylet till lådan går igenom vattenkylet. Långt ifrån optimalt. Per Berglund här på forumet har handlat med Broaderperformance, Dom är tydligen väldigt seriösa och kan sin sak. Citera
Radioman February 24, 2013 Author Report February 24, 2013 Då var beställningen lagd hos Summit Racing. Bara för att denna video var så bra så blev det köp av kittet. Har beställt det som är med i dessa 4 videos. Sträcker mig också till 3.7 i utväxling i stället för 3.5 som jag först planerade. Till sommarens semester planerar jag att göra diffbytet.Det blev en TCI turbin tillslut. Mest pga. att jag är sent ute. Vill ha bilen på vägen innan aprils slut.Skall börja uppdatera min hemsida strax med vad som händer. Mest för min egen skull. Men är det någon mer som kan ha glädje av vad jag håller på med så är det ju bra. Man delar ju med sig, eller hur? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.