tomhed April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 Har nyligen blivit ägare till en 65:a med skivor fram och trummor bak. Bromscylindern skall vara renoverad, efter luftning av hela bromssystemet är det dags för provkörning och provbromsning ett antal gånger, systemet bygger upp ett tryck så efter en 10-15min är framhjulen mer eller mindre låsta men inte bakhjulen. Trycket släpper om nippel öppnas på ett framhjul. Tacksam om någon kan komma med ett tips.Nybliven Mustang-ägare:confused: Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
lazze April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 Hej är det bromsservo på bilen? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
PAL April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 Bara en gissning, men det låter som om bromsslangarna fungerar som en backventil. Gamla? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bosse N April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 (redigerad) Håller med PAL. Byt bromsslangar. Det är nog där problemet är att de är gamla och "svampiga". Har haft samma problem dock inte på Mustangen. Ändrade %s av %s (%s) Bättre uttryck Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 Bromsslangarna är första misstanke, nummer två är bromspedalens återgång. Om den inte tillåts gå tillbaka helt kommer det att bygga tryck i systemet på det sätt som du beskriver.Janne Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomhed April 26, 2013 Author Report Share April 26, 2013 Hej är det bromsservo på bilen?Nej det är inte bromsservo Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
tomhed April 26, 2013 Author Report Share April 26, 2013 Slangarna skall vara nya enligt tidigare ägare, men återgång av pedalen är inte kontrollerat. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne April 26, 2013 Report Share April 26, 2013 Hade exakt samma symptom på min 65-a, det är länge sedan så jag hoppas jag minns det rätt.När jag renoverade huvudcylindern på den så stoppade jag i alla delar i repsatsen men det visade sig att det skiljer på delar om det är skivor eller trummor fram, jag hade skivor.Det är nåt slags ventil/strypning ( outlet check valve ? ) som skiljer mellan trummor och skivor (kanske ska finnas med i ena fallet men inte det andra).Skivbromsar genererar mycket lite kraft tillbaka till huvudcylindern medan trumbromsar ger betydligt mer tryck åt det hållet, alltså när pedalen släpps.Jag kan ju inte lova att det är samma fel men symptomen är samma och det verkar hänt andra också.Testa att släppa trycket uppe vid huvudcylindern genom att försiktigt lossa på röranslutningen, tänk på att bromsvätskan förstör lacken så var försiktig.Om trycket i systemes släpper när röret lossas uppe vid huvudcylindern så bör det ju inte bero på slangarna. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
sören April 30, 2013 Report Share April 30, 2013 Slangarna skall vara nya enligt tidigare ägare, men återgång av pedalen är inte kontrollerat.ta bort backventils brickfjäder på huvudbromscyl sitter fram på kolven hade samma trassel på min bil sen lufta sen ut i vår värmen! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.