Qenth July 9, 2004 Report July 9, 2004 Hej igen.Förstår inte hur givaren fungerar. Hittar inget ut tag för kablar, eventuelltatt man ska koppla till jord här, skickar en bild. Citera
ht67 cmc 1502 July 9, 2004 Report July 9, 2004 Det är väl "givaren" till tankmätaren som din röda pil pekar på? När nivån i tanken ändras så ändras också resistansen i givaren vilket i sin tur påverkar tankmätarens värde. Det ska alltså gå en kabel från givaren till tankmätaren. Om du har 2 st. anslutningar vid tanken så ska den ena gå till jord. Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 9, 2004 Report July 9, 2004 Hej.Mustanger från 65-70 har tanken hängande i karossen därför är redan tanken jordad. 65-70 har en anslutning alltså plus fråntankmätaren, senare Mustanger tillverkadeefter 70 så hänger tanken i band under bilen vilket då gör att jordning blir osäker. Därför så har man fom 71 två ansluningar till tankgivare plus och minus. :wink:Jag vet att det finns tankgivare på tidiga modellerdär det är två anslutningar. Kan vara utbytt till nyare (ersättning) vid rep avfel på givare.Det finns också givare som har anslutning för varningslampa för att varna vid låg bränslenivå. Citera
Qenth July 10, 2004 Author Report July 10, 2004 God morgon. Snabba svar i det här forumet, gillar det skarpt.Tanken ligger i karossen, sydd med en massa bullt runt kanten, alltså regält jordad. På givaren fins bara en jeng-tapp att koppla Elen till. Givaren tätas av en gummi-packning, som gör att den kanske behöver jordas separat? Om den då behöver jordas separat, räcker det väl med en kabel kopplad till närmsta bullt, utan att borra nytt hål?Är det så att det är en pluss-kabel som ska på tappen, förstår jag inte hur det fungerar. Hur kan mätaren läsa av nivån då? Är helt tappad bakom flötet när det gäller EL. ( bland annat ) Citera
Leffe N cmc712 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Tankmätaren "skickar ut" en plus-signal (alltså inte direkt från tändning eller batteri) som jordas genom givaren i tanken. Resistensen genom givaren varierar beroende på hur hög nivån i tanken är tack vare en flottör som är kopplad till en potentiometer (variabelt motstånd). Citera
Pelle cmc 375 July 10, 2004 Report July 10, 2004 För mig ser det ut som någon bytt muttern som håller anslutningsstiftet på plats, kolla så den inte har kontakt med gods. Skickar med bilder på en ny givare så kanske det klarnar för dig.// Pelle Citera
ht67 cmc 1502 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Här är en ritning som jag hoppas hjälper lite. Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Hej.Det gängade stiftet är till för att skjuta på enkabelsko typ ABIKO röd eller blå rund hona. Det är bara på eftermarknads tankgivare somdet sitter en mutter fastskruvad på stiftet. Man kan givetvis också använda en vanlig kabelskomed runt hål och en mutter. FORD original är stiftet fast gjutet i ett plastmatrial och ej fastskruvad med mutter i botten på stiftet. :wink: Citera
Qenth July 10, 2004 Author Report July 10, 2004 Är både glad och tacksam för dom fina svaren, nu tror jag att jag förstår hur givaren fungerar. Det är alltså pluss från mätaren, till tanken som gäller, och i tanken sitter det ett sorts motstond som känner av om den är full eller halv full, eller tom. Bilderna på den nya givaren + ritningen var till stor hjälp. Bilder säger mer än ord för mig och kanske andra. I morgon ska jag borra upp ett nytt hål, för kabeln till givaren, men det tar emot att borra flera hål i skråvet. Ha en bra kväll Musse-gubbar. Citera
ht67 cmc 1502 July 10, 2004 Report July 10, 2004 Hej!Jag skriver ett extra inlägg. Bättre med för mycket info än för lite. :wink: De flesta nyare mätare matas med en plus och en minus för att mätaren ska fungera. Tex. inbyggd belysning mm. Sen kopplar man givarkabeln till en separat anslutning på mätaren som oftast är märkt på nåt sätt. Tex. "Sender" eller bara "S".När det gäller tankmätaren i det här fallet är jag inte så säker på att det är så.Se inte givarkabeln som en pluskabel med fundering på spänning och ström(även om det är så), utan jag tror det är lättare att förstå funktionen om man bara ser den som en signalkabel när den kopplas till besintanken, i sin tur styr hur tankmätaren visar.Enligt el-schemat för -67 så ska det kopplas 2 st kablar till tankmätaren. En gul-vit och en svart-grön. Om den ena av dem ska kopplas till givaren i bensintanken så verkar det vara den gul-vita som ska dit.Men det blir ju ganska tydligt när du tittar på baksidan på tankmätaren och ser vilka anslutningsmöjligheter som finns. Min tankmätare har lagt av så det handlar bara om dagar eller så, tills jag själv står inför samma sak! Är du fortfarande osäker när du ska koppla in det så är det bara att återkomma så får vi försöka hjälpa dig mer! Citera
Lygdman cmc813 July 11, 2004 Report July 11, 2004 Enklaste sättet att förklara är väll att kabeln från tankgivare fungerar som jord kabel till mätaren och det är olika mycket resistans som avgör hur mycket mätaren visar, och som bilden visar (Qenths bild) så är det bara en anslutning på tankgivaren och på den går det bra att ansluta kabeln med en vanlig ringkabelsko (om det inte är 100% strikt orginal, då vet jag inte riktigt vad som krävs).Och det man behöver tänka på är att kabelskon inte ska ha direkt kontakt med chassit utan bara med skruven (som dom skrev tidigare det bör vara en plast genomföring eller liknande för skruven)Hoppas allt blev klarare nu ju fler kockar desto godare soppa.... ? Citera
Qenth July 11, 2004 Author Report July 11, 2004 God morgon Gubbs.För flera år sedan skrapade, bårstade, blästrade jag bensin-tanken, för den såg inte kul ut då. kommer ihåg att jag tog ur givaren då, för att komma åt rosten runt givaren. Så vist känner jag igen apparaturen när jag ser de nya fina på bilderna som ni skickade. Plast-pluggen som isolerar jäng-tappen syns även på min bild, bara att jag har lyckats måla över rubbet. Tänker borsta av gängorna, för att sedan dra på två muttrar till kabel-skon. Har också hittat en kabel ända i skuffen vid skärmens fram-kant på förar sidan, den är visserligen svart, inte gul-grön, men vet inte vart den ska, får testa den och hoppas det blir rätt.Givaren fungerade innan jag strippade bilen, så jag hoppas den ska fungera igen, annars vet jag nu att det finns nya fina sådana att annskaffa. :wink: Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.