Jump to content

Alternativ kylning


Recommended Posts

Hejsan! Idag ser min fläkt ut såhär, den för en massa oväsen (den överröstar avgasljudet), det är inte behagligt att sitta och lyssna på fläkten när man kör och trycker man till på gasen vill man ju självklart höra avgasljudet och inte fläkten, så min fråga är ju då vilken är den effektivaste och bästa ersättaren för denna fläkt som låter mindre men ändå kyler bra? :D så att den inte kokar om man är ute på cruising eller liknande, och även vart man kan hitta och köpa dessa? :cool: (helst i Sverige). Mvh Linus

post-7858-144839301844_thumb.jpg

post-7858-144839301603_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Linus!

Det kan tänkas att slirkopplingen (bimetall) har gått sönder så fläkten varvar lika mycket som motorn.

Ser att du inte har någon fläktkåpa mellan kylaren å fläkten. Du tappar rätt mycket kyleffekt utan den (ev låter även fläkten mindre om den snurrar i en "tunnel" ?)

Jag köpte en slirande fläkt till 351an på Hansen och det var hyllvara. Minns inte vad den kostade men det var ingen förmögenhet i a f :)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Anders!

Du har inte möjligtvis en susning om vart man skulle kunna få tag på en fläktkåpa?

Dessutom angående bimetallen, fläkten snurrar fritt när motorn är avstängd men så fort man startar den så varvar den precis som motorn så kan det fortfarande bero på samma sak? :shock: Mvh Linus

Link to comment
Share on other sites

Det torde gå att hitta en begagnad kåpa. Sätt in en annons på köpes ;) .

Jag är inte hundra på hur det funkar inuti men om den funkar så ska den greppa mer när den blir varm. Har åxå för mig att den bara ska öka till visst varvtal (3 000 ish?) för att sedan snurra med sin maxfart.

Link to comment
Share on other sites

Visco koppling kallas den bimetallen, eller Wisco beroende på vilken stavning man vill använda :P

Jag har en fungerande sådan under min säljes annons för en hundring om du vill testa byta.

Annars kan jag rekommendera att sätta dit en elfläkt med tillhörande tempgivare så fläkten startar när den behövs.

Det har jag gjort på flera mustanger med grymt bra resultat. Om man dessutom monterar ett aluminumkyl så behöver fläkten nästan aldrig gå :)

Link to comment
Share on other sites

Jag har köpt både Griffin kyl och fläkt ifrån Arvika el och motor. Dubbelradig 3" kyl. Kostar 2595kr

Finns billigare alu kyl hos andra leverantörer, med jag tyckte att de flesta hade tvivelaktiga svetsar. Detta var snyggt och passade grymt bra. Jag tillverkade även egna gummiupphängda fästen. Du är välkommen att höra av dig om du vill veta hur jag monterat mitt.

Link to comment
Share on other sites

Jag valde att prioritera bromsarna först, dom tar otroligt dåligt då det är trummor runt om, så det blir till att köpa skivor till i fram först, efter det ska jag beställa kylet, fläkten och tempgivare! :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...