Jump to content

Startmotor - dags att byta till mini?


JockeH

Recommended Posts

Hej!

Har haft lite strul med min startmotor ett tag, den vägrar att skicka ut startkuggen då och då och bara snurrar med ett irriterande ljud. Efter 2-3 omförsök när detta händer så fungerar det bra igen.

Bendixdrevet misstänkt bov i dramat så jag har nu tagit bort och rivit startmotorn. Kan inte direkt se något synligt slitage, förutom att det syns att startmotorn hängt med ett tag. I "bendixen" sitter bara fyra klackar som går i splines på axeln i startmotorn, en av dessa kunde jag känna var lite mer sliten än övriga, men ändå rätt ok som det verkade.

Har även beställt renoveringskit från Hansen.

Det var ju ett riktigt skit att få ut startmotorn förbi header och tråg, tråget hamnade på backen och headersarna fick jag släppa bultarna på. Det här känns som ett gyllene läge att byta startmotor till en ministarter för att slippa uslas när grejjerna ska tillbaka och vid ev. framtida arbeten.

Någon som kan tipsa om beprövat bra men ändå rätt billig ministarter.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej,

kan bara rekommendera ministartern! Är du smart bygger du bort startrelät på samma gång eftersom det är inbyggt i en ministarter. Ett problem mindre. Köpte min från Enginekitracing.

Mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

Åxå en från Hansen. Inte monterad än. Intressant att det var inbyggt startrelä det hade jag inte koll på :oops:

om Ministartern har inbyggt startrelä, kommer reläet inte för nära hedersen med tanke på värmen, man kan ju eventuellt isolera hela starten, är själv inne på att byta till Ministartern, eller hur har ni andra gjort som har övergått till Ministartern.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

med startrelä menar jag de två kontakter längst bak inne i solenoiden som sluts när solenoiden drar och startar startmotorn. Så funkar de flesta europeiska bilarna men jänkarna har (hade) en fäbless för externa startmotorreläer. Det är nog solenoiden som är känslig för värme då den består av en spole av koppartråd. Fördelen med ministartern (den jag har iallafall) är att man kan välja läge på solenoiden relativt starterns monteringshål. Då kan man vrida bort den så långt från värmekällorna som möjligt.

Mvh, Mats

Link to comment
Share on other sites

Köpte min på Agw, hitatchi för 1600:-, liten och smidig, bara att rensa bort klumpen på skärmen och ett tips är dra ny plus till startmotorn samt nya jordkablar, blir bra mkt mer att åka med då.

Link to comment
Share on other sites

Köpte min på Agw, hitatchi för 1600:-, liten och smidig, bara att rensa bort klumpen på skärmen och ett tips är dra ny plus till startmotorn samt nya jordkablar, blir bra mkt mer att åka med då.

Blir till att köpa en ministarter för mig med. Lite osäker på vad jag ska ha bara, plånboken är tunn just nu.

AGW annonserar Hitachi ministart 1,9 HP 4:1 för endast 1000:-. Det låter så pass billigt att jag misstänker det kan bli dyrt i slutändan :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...