Jump to content

408" Cleveland?


Macke

Recommended Posts

Kör med autolite tror jag, minns inte riktigt, köpte 7or i stället för 5or, dvs två snäpp kallare, ska jag bara ärlig har jag ingen susning när fördelaren slår ut helt men std fördelaren brukar vara rätt sena. Ska meka lite nån kväll när jag har tid och testa i helgen. Går ju snyggt dom den står nu utan spikningar eller fuffens men jag vet ju att det finns mer att hämta!

Köpte en ny flexalite fläkt i dag, om den ger nätt eller inte vet jag inte men man får ju snedlugg när man varvar nu och den gamla är rätt ful.

Minns inte vilket stiftgap jag ställde på men tror det var mindre än 1.15 iaf. Är ju ett tag sen...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vill inte avbryta er i er intressanta diskussion.

Men fundera bara på en sak.

Om jag minns rätt var det förgasare på din 408.

hur är förgasaren i så fall bestyckad ?

Inte så att den överfettar på dom höga varvtalen som stryper effekten?

Har du provat och bestycka om den något?

Eller har du lambda och ser att den får rätt blandning?

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jo, jag har bestyckat ner den i omgångar, går riktigt fint nu men misstänker att den går lite fett på andra porten, tror att det förstärks av att den tänder lite sent, därför den reagerade så mkt på lite mer tändning, börjar med att få lite mer tändning för att "komma tillbaka" till 320hp, sen får jag väl känna hur det känns.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Köpte en ny flexalite fläkt i dag, om den ger nätt eller inte vet jag inte men man får ju snedlugg när man varvar nu och den gamla är rätt ful.

Hjälpte en kompis igår faktiskt med en Flexalite i en Falcon och resultatet blev kanon!

Det var elfläkt innan och temperaturen sjönk från skakiga 210F till 190F när Flexalite jobbar

Fläktkåpa tillverkade jag förvisso i plåt men bara den gör en hel del för kylningen

post-2532-144839474305_thumb.jpg

Minns inte vilket stiftgap jag ställde på men tror det var mindre än 1.15 iaf. Är ju ett tag sen..

Det gör mycket att ställa stiften på 1.15mm med MSD. Blir en starkare och tryggare start på förbränningen

Link to comment
Share on other sites

"Kör öppen vevhusventilationen, fick finare gång när jag tog bort den från förgasar ingången, tror du man bör ha sug?"

Gjorde precis som du, hade en orolig tomgång (hög) med rätt inkoppling, pluggade därför förgasaren och körde med öppen ventilation och då blev tomgången perfekt, nackdelen var bara den att efter några mil så kröp den där lilla gummipackningen mellan insuget och blocket (alldeles vid oljetryckgivaren) ur och det började läka olja, fixade nya packningar samt ny PCV ventil med hållare och kopplade tillbaks allt riktigt och sen har det funkat perfekt, tänk att man alltid har förmågan att göra fel innan man gör rätt, blir rätt dyrt i längden.;)

Link to comment
Share on other sites

Gick igenom lagret ac Pcv ventiler på jobbet i dag och hittade en modell som verkar funka bra i liggande läge och hade slang vänliga anslutningar så då var det löst. Blir ut i garaget och modifiera tändkurvan, montera ventil och nya fläkten i kväll.

Link to comment
Share on other sites

Justerat till tändkurvan så den slår 24 istället för tidigare 20 i fördelaren, kändes väl helt ok att glida runt med barna i nu, snäll och fin tomgång, var inte läge för buskörning men med tanke på att jag vred tillbaka tändningen efter bromsningen bör jag ha hamnat på ungefär samma ställe. Nästa steg blir att byta nål och minska 4% wot bränsle, eftersom den svarade så bra på lite mer tändning så misstänker jag att den är överbestyckad fortfarande. Har stegvis bestyckat neråt då 351an dränkte sig och inte ville varva ut för några år sedan, jag kommer nu att ha std bestyckning i gasaren, ett bra utgångsläge mao. Får hoppas det blir körning i helgen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ingen körning i helgen! Så här såg bromsningen ut iaf. Tips och tankar kring varvar den inte vill varva mottages gärna, slirar ca 150-200 varv i lådan så peaken ligger på 5000 igentligen.ve6y3a5y.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Har kikat lite och jämfört mot desktop dynon och kurvorna ser rätt jämna ut till mellan 45-5000, skulle motorn följa kurvan så borde ca 30hk till finnas vid 5500 och stanna kvar till 6000, bara att justera på!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Nä, den går absolut inte dåligt, är stark och drar bra men registret är mkt kortare än förväntat, vet att dynoprogrammet är ett grovt verktyg men bomma toppeffekten med nästa 1000rpm känns lite häftigt. Sen gav den direkt 6hk till på bakhjulen med lite mer tändning, så då drar jag slutsatsen att det inte brinner tillräckligt fort, dvs fet blandning, sen tändning eller både och? Därför jag ändrade tändkurvan (för att behålla 320hp utan spikningar på lägre varv) och bestyckat ner ett steg, bara av nyfikenhet. Det komiska är att edelbrocken nu är std bestyckad, hade problem för några år sen att den inte ville varva, kollade bestyckningen, då visade sig den vara rejält uppställd med soppa, bestyckade ner och såg över tändningen med bl.a. Ny tändspole och då försvann "varvstoppen" som slog till vid 5200, den orkade inte varva utan bara svartrök!

Kan ju även vara topparna som flödar för dåligt, holley röd pumpen som ger för lite soppa eller nått annat, men det är ju alltid kul att testa och optimera lite!

Får jag märkbart bättre snurr åker jag nog och bromsar igen bara för skojs skull.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo, igentligen, får se hur det blir med det dom är gjort, blir det ingen skillnad är det nog nått annat som begränsar. Tar det stegvis, är i startgroparna (för fjärde gången) att dra igång projekt lackering då det behövs så håller igen lite med övriga utgifter just nu.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är optimering kul.

Men är du nöjd lär du ändå inte märka av 10-20hk hit eller dit

Är det standard 2V Cleveland toppar du har så är det inga större problem med för dåligt flöde så där behöver du inte fundera.

Topparnas problem är spikning som du kanske märkt av.

Soppa pumpen är inga problem med heller och den är "way overkill" faktiskt. Man kommer långt med en vanlig standard eller enklare högvolym pump.

Holley röd drar ner bil känslan 1000% också!

Något som du däremot märker av är C6 lådan som är rena rama bojsänket för hästkrafter.

Den tjuvar otroligt med effekt och siffror mellan 40-60Hk är inte alls ovanligt.

Ställ det emot C4 lådan som drar 50% mindre!

Förutom förlust siffror så är C6 innefektiv och växlar långsamt då dess trumma är en tung massa att bromsa i växlings ögonblicken.

Är inte med på om du har en vanlig 351 eller är den strokad till 408 cui i nuläget.

Ska faktiskt ikväll skruva med en nybyggd 408C :)

Link to comment
Share on other sites

Jodå, är ett fyrbultat 72a block med arp bultad helbalanserat och vikjusterade stakar/kolvar inom 0,1g 408" scat kit i underdelen, portade 2v toppar, xcellerator insug, 1,75" headers och en kam dom ger 224/234@0,05 med 0,536/0,562 lyft, 2800rpm turbin och 3.55 i bakaxeln. Största problemet är väl igentligen att ta sig iväg utan att det tokspinner, är rätt skoj att kunna ligga och glida fram och bara behöva tvärdutta på gasen för att lämna två snygga svarta spår i asfalten... ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Låter inte som det är något problem annat än undermåliga däck då effekten är så låg.

Det finns alltså ingen anledning att leta efter mer effekt som bilen inte kan använda den ändå.

Om effekten bara ryker bort så lätt är det nog ide kolla över fästet först.

Ett bra bett är mycket roligare än att bara ryka bort det.

Angående 2V topparna så kanske dom ändå är för restriktiva för 408cui om du vill jaga fram mer effekt.

Strokad motor vill ju dessutom inte ge högre effekt på högre varv så det ligger kanske rätt ändå.

Vridet ökar istället.

Den 408an jag jobbar med nu har CHI-toppar så det blir intressant att bromsa den och se vad det ger!

Link to comment
Share on other sites

Hört mkt bra om dom topparna, med skaplig kam hamnar man nog kring 550hp vid 6000rpm enligt "internet"... Bli nog grym, jag satsade på bottendelen den hör gången, toppar är ju relativt snabbt att byta. Synd bara att allt drar iväg så fort.

Har tänkt köpa nå bättre däck, har 235/45 nu och dom är lite små så blir 235/245-50 17" för att fylla hjulhusen bättre.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ja då förstår jag det bolmar! :)

235 räcker inte och krävs nästan intill slicks och kvalitativ gummiblandning.

Jag har själv 275 och det var okej första året när gummit var nytt... Nu 3år senare är det halt igen.

Men ändå när de var nya så var jag ändå tvungen värma på ordentligt för att få fäste

Var noga med kvalitet så du inte köper suddgummin typ Cooper eller BF Goodrich

Link to comment
Share on other sites

Hm, jo, 7" breda fälgar är lite spett, ryms ju betydligt bredare med lite mer fälg på insidan, tror på 245 och ta ur skärmkanterna lite. Kikade på jobbet i dag men hittade inga däck som matchade mönstret på framdöcken riktigt i 245/50-17. Får hoppas det inte regnar hela helgen så man hinner testköra lite och se hur det blev med bestyckning/tändning, är rött nöjd som den går då den känns sjukt stark men lite längre register skulle ju liksom ge ett gynsammare läge när man går genom växlarna. Undvek dom "moderna" kammarna typ xe då dom ger ett kortare register och mer vrid i början då jag misstänkte att spikningstendensera skulle bli större och ville ha ett längre register för att matcha utväxlingen bättre. Kanske man har för snäll kam i slutändan men som 351a var det mest varven den ville gå på trots performer insuget.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Framsteg!

Bilen gick klockrent på helgens crusing i Umeå, körde nog 30 mil i helgen, helgens lärdom är att en oljekylare behövs då mkt vrid och högt stall inte främjar låga temp på lådan, ligger i garaget och väntar.

Var just ute och testade dra ur den ordentligt och vilken skillnad med nerbestyckningen och mer tändning, inga spikningar, kan trycka fullt i nästan alla lägen ( finns en lite bogg i 1-1500 rpm på driven i låg far om man riktigt sparkar ner pedalen i golvet, dvs inget som påverkar normal körning) och hipps vipps fick man testa på varvstoppen på 6000 rpm... Varvar ut betydligt lättare nu. Tom oljeläckaget verkar ha minskat en aning, har dock köpt ut en tätning och olja men ger väl motorn några timmar till och byter i höst. Känns bra just nu!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...