Jump to content

Recommended Posts

Hejsan! på min -69:a fastback sitter en hö-fläkt med wisco/slirkoppling, den för ett jädrans oväsen och är inte speciellt behaglig att lyssna på så jag funderar på att köpa mig två 10" sugande el-fläktar och sätta på insidan kylet istället, skulle detta fungera föra att minska ljudnivån? jag undrar dessutom om de har tillräckligt med kyleffekt då de levererar 650 cfm styck vilket då blir 1300 cfm sammalagt? :P har ni bättre förslag för att minska ljudnivå så upplys mig gärna :D Tackar på förhand. Mvh Linus ;)

Hm.. jag trodde slirkopplingen var en lös enhet och att det var den som förde oväsen. Jag har ingen slirkoppling, men en ganska lång distans mellan remskivan och fläkten, som jag förmodar ersätts med en slirkoppling om man vill ha en sån. Själva fläkten låter ju inget.

Ja den långa distansen ersätts av en slirkoppling men jag vet inte varför vissa har och vissa inte men slirkopplingen låter ju inget utan det är den ofantligt stora fläkten som låter högljutt likt en hö-fläkt konstant då bilen är igång :-/

Kan inte så mycket om dessa årsmodeller.

Men när jag hade en 78 Lincoln som slirkopplingen slutade funka på, mao satt fast.

Då trodde jag hade ett rea plan innan jag köpte en ny slirkoppling och satte dit.

Fördelen med en slirkoppling att ger fullt varvtal vid låga motorvarv och sedan börjar slira vid högre varvtal, då har du oftast tillräckligt kylluft från fartvinden.

Kan inte så mycket om dessa årsmodeller.

Men när jag hade en 78 Lincoln som slirkopplingen slutade funka på, mao satt fast.

Då trodde jag hade ett rea plan innan jag köpte en ny slirkoppling och satte dit.

Fördelen med en slirkoppling att ger fullt varvtal vid låga motorvarv och sedan börjar slira vid högre varvtal, då har du oftast tillräckligt kylluft från fartvinden.

Problemet med min är att slirkopplingen är hel och fungerar, den går och slirar som den ska men själva fläkten dvs fläktbladen låter så jädrans högt att man finner det otrevligt att sitta och lyssna på vilket var anledningen till att jag frågade om man kunde spara kyleffekten men minska ljudet med el-fläktar? :)

Hej. Montera en elektrisk tryckande kylfläck, det finns fläktar som fungerar till båda riktningar, kasta om el plus-minus. Jag har själv både och, behöver det troligen inte med ny kyl i aluminium, det var inget du frågade men jag kunde inte låta bli. Ditt problem är av sådan typ så att det också finns fler lösningar, jag skulle om jag var du sätta dit en ny slirkoppling. När dom fungerar så är dom nästan helt tysta, allternativt sätt dit en fast fläkt, typ original eller en tillbehörsfläkt 7blad stål flextyp, bladen ställer sig i högvarv, heltyst. Utöver detta kan man montera en el-fläkt, obs dessa är inte tysta, ett jäkla surr när den arbetar;).

Nu är jag nog ute och halkar på lite svag is men vad jag kunnat läsa mig till här på forumet så är kylsystemet i gamla mustanger ett av de bästa i klassen. När jag fräschade upp min mustang vintern 2011-2012 med benägen hjälp av Göran Forsberg på SET Enginering Team i Bålsta, rådde han mig att byta den uttjänta kylaren mot en original tre-raders i stället för en eftermarknads Griffin aluminiumkylare, och det har jag inte ångrat. Jag har nu ny originalkylare och original fläkt utan slirkoppling och jag kan stå timtals på tomgång utan överhettning med original vattenpump. Skall tillägas att motorn inte är trimmad och jag mest kör cruising. Fläkten hörs inte, utan överröstas (förmodligen) av det dova ljuvliga mullret från V8:an.

Hej. Nej du Bosse du har så rätt när det gäller kyleriet och du har gjort ett bra val, men för att ämnet skall bli rätt igen så är det i första hand fläkt och slirkoppling. Säger åter igen, bytt till ny original slirkoppling eller fast fläkt för att få tyst på oljudet.:)