NackaBosse October 2, 2013 Author Report October 2, 2013 Det var intressant läsning i den länkade artikeln. Den är ju i och för sig rätt gammal men slutsatsen jag drog var att om man inte varvar motorn långa stunder över 4.000 varv eller utsätter den för högre belastning än 75% så skulle blyersättningsmedel vara överflödigt. Om man nu trots allt använder det är det bättre att "glömma" pytsa i det ibland då överdosering inte är bra. Detta gäller för oss med gamla järnspisar. De som bygger högprestandamotorer har säkert eliminerat problemet helt genom lättmetalltoppar med härdade ventiler och ventilsäten. Citera
Patrik Mustang67 October 2, 2013 Report October 2, 2013 Sitter en standard utbytes 289 i min Musse från jasper. Den byttes år 2001. Jasper är stora på utbytesmotorer i USA och jag kontaktade dom angående detta. 91 oktan blyfritt som är det häftigaste i USA är helt ok för denna motor så jag kör bara 95. Alla deras "gamla" utbytesmotorer fungerar på blyfritt. Citera
NackaBosse October 3, 2013 Author Report October 3, 2013 Hej Patrik!Tog du hem motorn själv eller var den redan utbytt när du skaffade mustangen?Inte dags för mig, bara nyfiken.Menar du att det bara finns 91-oktanig bensin i USA? Citera
Patrik Mustang67 October 3, 2013 Report October 3, 2013 Hej Bosse,den satt i när jag köpte den. Fick med kvitton och garanti så jag kunde uppge motornummer som Jasper Kollade upp. Har en egen sida som heter jasperengines.com . Det finns också 87 och 89 oktan i USA. Det högsta är 91 som jag känner till men det kan finnas variationer mellan olika stater. ? Är mest i michigan och mellanvestern med hyrbil. Citera
Lars Oscarsson cmc383 October 6, 2013 Report October 6, 2013 Hej.INFO, Betänk att oktantalet i USA inte beräknas på samma sätt som i Europa, USA har en annan typ av sammansättning på bränsle, som tex bensin mm, hårda miljökrav.Detta med oktantal måste räknas om för att hamna i samma klass USA, Europa. Citera
pools October 7, 2013 Report October 7, 2013 Har du sagt a så får du säga b. Hur beräknas oktantalet i USA, jämfört med Europa?Ett oktantal borde väl vara detsamma överallt? Eller är det inblandningen som menas?Det är ju en ett kemiskt ämne. Jag kommer ihåg metanserien från kemin i grundskolan.Etan, metan, propan, butan, pentan, heptan, hexan, OKTAN, nonan och decan. C8H18var oktan om jag minns rätt! Den var enklast att komma ihåg, eftersom det var 8:orhela vägen så att säga.Mvh.P-O Citera
CMC-49 October 7, 2013 Report October 7, 2013 Man använder sig av en beteckning som kallas RON vad jag har fått fram från många olika sidor på nätet så har vi samma RON system.så i Europa har vi finare bensin än de i USA. På Min Shelby GT500 står det min 91 ron på tankluckan och jag kör på 95 går hur bra som helst.Och även mina äldre bilar har jag alltid kört på 95 inga problem.Så märker man skillnad mellan 95/98 i sin gammelmotor så tro jag det mest är inbillning. Citera
CalleC October 8, 2013 Report October 8, 2013 Jag kör med 98 oktan från OKQ8 med deras blyersättning enligt vad som står på flaskan. Min motor är en 302 med toppar från någon 289:a (osäker på exakt spec eftersom det inte är jag som har byggt motorn).Vad gäller oktantal anges i Sverige RON. I USA anges PON, vilket är medelvärdet av RON och MON. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.