Jump to content

Vilken bensin?


NackaBosse

Recommended Posts

Jag har hittills kört på 95 oktan, men tycker mig märka nu att bilen knackar lite på gaspådrag vid högsta växeln. Har soppan blivit sämre? Tankar på Preem och jag tänkte prova med 98 oktan i stället. Körde till den Preem-mack nära mig som jag vet haft 98 oktan, men nej, där fanns bara 95 numera. Shell hade för några år sedan nåt de kallade för V-Power. Finns den kvar? Vad tankar ni i våra gamla järnspisar? Finns ju tillsatser från typ RedLine, som skall vara oktanhöjande. Hjälper det?

Link to comment
Share on other sites

Ja tror nog att det bara är Shell som har det kvar tyvärr, det fanns i Uppsala förra tankningen i alla fall, men om den heter V pover än törs jag inte svära på!

Link to comment
Share on other sites

Hej

Kör normalt alltid på 98 men min motor är lite ändrad mot original :-). De milen man kör spelar det ingen roll vad det kostar extra. Jag tror definitivt inte att du behöver något oktanhöjande medel utan endast blytillsats om du ej fixat ventilerna så de klarar att köras på oblyad bensin.

Du kanske ska kolla om tändningen står rätt?

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse!

Det är viktigt att du har blyersättningsmedel i tanken också! Annars kan ventilerna

ta skada. Med det i tanken kan du köra på 95. Du kommer inte att känna nån skillnad

mellan 98 och 95.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej. Det här med fjärde eller tredje gång är för mig ett bra sätt att spara lite ören och motor. Det jag menar är att köra så nära tomt som det är möjligt och därefter tanka fullt Power bränsle. Efter en sådan upptankning är det för mig ganska vanligt att man småtankar som inför en närortsträff eller liknade. Det blir oftast (för mig) 20-30 liter och den utspädningen är iofs en sänkning av oktan, men av gynsamt slag till nästa beräknade Power påfyllning. OBS så gör jag, är viktigt att poängtera:think:.

Link to comment
Share on other sites

Så är det. Vi har rätt mycket teorier var och även och även jag presenterar enbart det som visat funka för min del. Att blaska i lite blyersättning varje gång jag tankar är något t o m jag kommer ihåg, så problemet är minimalt

Sent from beside my Saturday beer

Link to comment
Share on other sites

Torrkörning är bland det bästa man kan göra :)

Sent from my balkony with a view of my mach1 who hasn't rolled in to the garage because she is wating to be washed after W&W

Link to comment
Share on other sites

Vid besök i Sverige i juni träffade jag en av Ford bröderna Karlsson på Shellmacken i Mora. Har alltid tankat V-power

men han sade att Statoils 98 oktan skall vara bättre numera eftersom Shells nuvarande V-Power inte är vad den brukade vara.

Vid nästa tankning provade jag och bilen (Shelby 289 HP med 11:1 pop-up kolvar) gick bättre än med V-power.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Link to comment
Share on other sites

Vid besök i Sverige i juni träffade jag en av Ford bröderna Karlsson på Shellmacken i Mora. Har alltid tankat V-power

men han sade att Statoils 98 oktan skall vara bättre numera eftersom Shells nuvarande V-Power inte är vad den brukade vara.

Vid nästa tankning provade jag och bilen (Shelby 289 HP med 11:1 pop-up kolvar) gick bättre än med V-power.

Mvh Bosse Sewallius CMC 342

Har upplevt samma sak, fast jag kör på OKQ8:as 98 oktan, bilen går bättre faktiskt.:cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kör med 98-oktan och med blytillsats från Statoil. Har kört med detta sedan jag fick hit bilen från stora landet i väster 2011.

Motorn är en total renoverad och lätt trimmad 302 cui (gjordes 2012). Lite vassare kam, aluminiuminsug, Holley 4-port 570 cfm, MSD tändsystem, kolvar med högre kompression.

Renovering och trimning är gjord på Amerikanska Motorimporten i Arlöv, uppborrning och honing gjord på MMR i Malmö. Bilen var i ett kanoskick när den kom hit, allt utom motorn som var ett utslitet vrak från 1970. Går riktigt fint har inte ens tänkt tanken att fylla i 95-oktan, då alla jag pratat med sagt att jag skall tanka 98 med blytillsats.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hade samma fundering när jag stod med nyckeln i handen och skulle åka hem efter inköpet. Nu föll det sig, att det var inte så mycket att fundera på, för det bara fanns ett handtag på pumpen. Så det var bara att tanka och hoppas att man klara sig hem.

Efter en natts sömn, lite eftertanke och en hel del sökande, både här på forumet och på andra ställen, så fick det hela vara för min del. Jag kommer att tanka det som finns, visst kommer jag att föredra 98 men står jag med tom tank och har bara 95 att tanka så blir det helt enkelt bara det, jag kommer inte att slå i en skvätt för att jaga runt på en annan mack som har 98.

Inte heller kommer jag palta med blyersättning, oktanbooster, etc. Helt enkelt för jag kan inte se nyttan av det när min nyttjandegrad av motorn inte kommer i närheten där de kanske fungerar. Det finns en länk i en annan tråd, postad av Equus, till en snabbutredning i frågan till MHRF:s förbundsstämma:

http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf

Inte för att trampa på massa tår, men personligen så känns alla dessa tillsatser som 1800-tals kvacksalveri, där "effekten" av medlen förs vidare via pratet på stan än opartiska motortester och där innehållsförteckningarna är grumligare än vattnet i Mälaren. De få hundratalet mil om åren får för min del gå på "ren" bensin.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...