Jump to content

Bluddrar efter fullgas körning.


Cabbe70

Recommended Posts

Hej.

Har en liten issue med min Mustang. När jag gör en fullgas acceleration där jag låter bilen varva ut i ettan och tvåan och släpper på gasen när trean är ilagd också, så "bluddrar" den ett tag när man släpper efter på gasen och ligger på jämn gas.

Någon som har idéer om vad detta beror på? Jag misstänker själv att det kan vara något med att förgasaren behöver justeras.

Har en Edelbrock 500cfm med mekaniskt sekundär steg som sitter på ett Performer insug. Kör med setup från fabrik på förgasaren.

Motor i övrigt V8 302 standard med headders och nyligen "raggar renoverad" med nya lager, kolvringar, kamaxel, nyslipade ventiler m.m.

Växellåda FMX automat.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Hej.

Har en liten issue med min Mustang. När jag gör en fullgas acceleration där jag låter bilen varva ut i ettan och tvåan och släpper på gasen när trean är ilagd också, så "bluddrar" den ett tag när man släpper efter på gasen och ligger på jämn gas.

Någon som har idéer om vad detta beror på? Jag misstänker själv att det kan vara något med att förgasaren behöver justeras.

Har en Edelbrock 500cfm med mekaniskt sekundär steg som sitter på ett Performer insug. Kör med setup från fabrik på förgasaren.

Motor i övrigt V8 302 standard med headders och nyligen "raggar renoverad" med nya lager, kolvringar, kamaxel, nyslipade ventiler m.m.

Växellåda FMX automat.

/Dan

Hej.

Ingen som har någon ide' om vad det kan vara?

/D

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du säger att den "bluddrar" så kan man anta att den går fett. Och det kan bero på förgasaren tex. Skulle kunna bero på högre bränsletryck och en flottörnivå som blivit för hög.

Skumt dock för det borde gå på samma bränsle blandning oavsett om du gasar ur eller inte. Tändningen skulle möjligen kunna kärva på dina vikter i fördelaren och fastna i utslaget läge.

I detta läge har jag faktiskt inte nån vidare koll. Och är typ sämst på edelbrockförgasarna ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har en liten issue med min Mustang. När jag gör en fullgas acceleration där jag låter bilen varva ut i ettan och tvåan och släpper på gasen när trean är ilagd också, så "bluddrar" den ett tag när man släpper efter på gasen och ligger på jämn gas.

Någon som har idéer om vad detta beror på? Jag misstänker själv att det kan vara något med att förgasaren behöver justeras.

Har en Edelbrock 500cfm med mekaniskt sekundär steg som sitter på ett Performer insug. Kör med setup från fabrik på förgasaren.

Motor i övrigt V8 302 standard med headders och nyligen "raggar renoverad" med nya lager, kolvringar, kamaxel, nyslipade ventiler m.m.

Växellåda FMX automat.

/Dan

En bredbands lambda är guld värd i såna här lägen. Men jag tror att den går lite fett också. Samt att du bör se över din tändning för att vara säker.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Har ny fördelare monterad, har kollat flottörnivåer också, ingen skillnad. Den beter sig lika konstigt om jag varvar upp motorn och låter den gå ner på

tomgång utan belastning. Strax innan den når tomgång så börjar den bluddra och gå väldigt ojämnt, hela motorn hoppar. Efter ett tag så rättar det till sig igen. Har kollat efter tjuvluft också, men inte hittat någon sådan.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Är detta en maskin med mekanisk bränslepump? Detta är svårt att se kanske men det är möjligt att den ökar trycket för mycket för nålventilen när du varvar. Och då flödar den över. Prova utan luftfilter och se. Akta så du inte råkar få i nån växel ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag hade börjat om från början med bränsle och tändning. Och skaffat en bredbandslambda. Isär med fugge och kolla tändningen, tändkablar, spole och soppapump.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tack för tipsen.

Kan berätta att följande är redan utbytt. Tändkablar, tändspole, tändstift, fördelarlock, fördelararm och hela resten av fördelaren. Har monterat Ignitor, men även provat med brytare, samma resultat. Tändning ställd enligt spec. 6 grader förtändning på tomgång utan vacuum anslutning. Så det lutar åt förgasaren eller eventuellt bränslepumpen. Jag får jobba vidare på problemet.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte det är tändrelaterat. "Bluddring" är sällan det. Det är oftast en fet okontrollerad blandning. Kolla soppatrycket som nästa steg alternativt låt nån filma ner i förgasaren med mobilen och se om de kommer soppa när du släpper gasen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Tack för tipsen.

Kan berätta att följande är redan utbytt. Tändkablar, tändspole, tändstift, fördelarlock, fördelararm och hela resten av fördelaren. Har monterat Ignitor, men även provat med brytare, samma resultat. Tändning ställd enligt spec. 6 grader förtändning på tomgång utan vacuum anslutning. Så det lutar åt förgasaren eller eventuellt bränslepumpen. Jag får jobba vidare på problemet.

/Dan

Får du reaktion på gången om du justerar nålarna till tomgångskretsen? Det jag tänker på är om du ligger så galet till att spjällen är så mycket öppna på tomgång så att tomgången går på fuggens huvudkrets.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Får du reaktion på gången om du justerar nålarna till tomgångskretsen? Det jag tänker på är om du ligger så galet till att spjällen är så mycket öppna på tomgång så att tomgången går på fuggens huvudkrets.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Min tanke först, men då skulle det inte uppstå efter att du släpper gasen, utan jämt.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke först, men då skulle det inte uppstå efter att du släpper gasen, utan jämt.

Helt Sant. Fast det behövs inte vara mkt fel heller. Bilen rättar sig till efter nån sek... tjuvluft el kretsfel i fuggen eller båda i komb. Sen tycker jag att 6º i tändning är lite lågt. Mellan 8 och 10º känns bättre :)

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tycker även jag att 6 grader är lågt. Men vi vet inte hur mycket vakumet adderar. Och hur vass maskinen är. Jag brukar alltid hamna runt 14-20 grader initialt och max 36 på smallblockare. ca 10-14 grader till med vakumet.

Men tändning är baserat på bränsle. Fetare = mindre förtändning, Snålare = mer förtändning + starkare gnista.

Link to comment
Share on other sites

Tycker även jag att 6 grader är lågt. Men vi vet inte hur mycket vakumet adderar. Och hur vass maskinen är. Jag brukar alltid hamna runt 14-20 grader initialt och max 36 på smallblockare. ca 10-14 grader till med vakumet.

Men tändning är baserat på bränsle. Fetare = mindre förtändning, Snålare = mer förtändning + starkare gnista.

Bredbands lambda is da shit :) vet ju inte heller vilken kam som sitter i... spelar ju in ganska mycket. Hur mkt vacum finns i maskin. Mm.mm

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hej.

Motorn är standard förutom förgasaren och headers. Har kollat vaccum, ligger på 0,7 bar på tomgång, jämt och fint. Har justerat blandarskruvarna efter vaccumet.

Har haft isär förgasaren, och kan med mina begränsade kunskaper inte se något fel, blåst i alla kanaler. Tog bort isolerplattan som jag hade monterat mellan förgasare och insug och provkörde utan den, samma resultat. Har även ställt om tändningen till ca 10 grader.

/Dan

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...