Jump to content

Vart/hur programmera nycklar?


fredrikla

Recommended Posts

Har köpt mig en Mustang GT -01. Fick givetvis bara med en nyckel vilket känns lite sådär om man strular till det.

Smidigaste vore kanske att åka till Grufman och låta dem fixa nya nycklar, bor dock 30 mil från dem så känns lite långt att åka.

Hade istället tänkt göra som så att jag fixar nyckelämnen på typ eBay eller Grufman och låter min lokala låssmed slipa till dem. Sen ska ju dock någon programmera in dem till bilen. Läst på mycket om själva programmeringen och vet rätt bra hur det går till, att däremot hitta någon som vet att de kan programmera in dem känns svårare. Mycket hysch-hysch och okunskap verkar det som...

Vart och pratat med min lokala Fordverkstad vilka trodde (men var inte säkra) att de kunde programmera dem och var villiga att prova om jag då fixade nycklarna själv. Hade ju Ford IDS och VDS eller vad de nu heter.

Har egentligen två funderingar som jag inte känner att jag lyckats reda ut.

1. Fungerar den diagnosutrustning som en svensk Fordverkstad har med en USA-bil, i detta fallet IDS och VDS då?

Har Ford Europa och USA samma utrustning och databaser till sina bilar rent datatekniskt?

2. Går det att programmera fel? När jag pratat med Grufman nämnde de att det på något vis gick att få bort gamla nycklar utan att få in nya och strula till allt ihop så man fick gå...

Ska försöka höra runt med lite fler Fordverkstäder. Någon måste ju fått frågan tidigare och veta något kan man ju tycka...

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ford bör utan problem kunna programmera dina nycklar. Det Grufman pratar om är att när man programmerar in nya nycklar så töms datorn i bilen på de gamla, gör man fel(fel tid, ordning) så tar inte bilen emot de nya nycklarna och de gamla är ju raderade... Men då är det bara att starta om proceduren!

Här får du en länk, vet inte om du redan läst: http://www.sn95forums.com/showthread.php?32239-Programing-a-PATS-key&highlight=program+keys

Lycka till!

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

Så diagnosverktygen ska fungera med både Europa- och USA-bilar med andra ord även om personalen på givetvis verkstaden bara har utbildning på de bilar som sålts i Sverige.

Den länken hade jag inte sett, var en bra sammanfattning. Är ju metod C som gäller för mig.

Har beställt två blanka nycklar på eBay nu iaf. Bara invänta dem så får vi hoppas verkstaden lyckas få in dem...

Link to comment
Share on other sites

Gamla nycklar raderas inte om man inte väljer att radera bort de. bara att lägga till nyckel är inga problem , hade du bott närmare mig kunde jag gjort det åt dig då jag har programmerare till det.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten uppdatering!

Då var nycklarna klara och programmerade. Köpte ämnen på eBay, lät min lokala låssmed slipa dem och sen fick Ford koda in dem.

Var enligt verkstaden (Brandt Bil) som vilken Ford som helst. Koppla in datorn, vänta tio minuter och sen koda in nycklarna.

Gjorde så att de la till nya nycklar först så det verkligen fungerade, sen tog bort alla nycklar för att få bort de som kommit bort eller dylikt för att sedan lägga in alla igen. Så nu kan jag åka utan att behöva vara livrädd för att slarva bort nycklarna och få en massa merjobb...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle rekomendera, men såg inte detta ämne tidigare.

Köp en nyckel till och programmera in del själv.

Du kan ha max 8 nycklar inkodade, sen kan man inte lägga till fler.

Har du 1 nyckel och vill lägga in en eller fler är det Ford som gäller.

Har du minst 2 nycklar i handen och som är inprogrammerade och vill lägga till fler. Då kan du enkelt göra det själv.

Som sagt detta är inget hysh pysh.

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle rekomendera, men såg inte detta ämne tidigare.

Köp en nyckel till och programmera in del själv.

Du kan ha max 8 nycklar inkodade, sen kan man inte lägga till fler.

Har du 1 nyckel och vill lägga in en eller fler är det Ford som gäller.

Har du minst 2 nycklar i handen och som är inprogrammerade och vill lägga till fler. Då kan du enkelt göra det själv.

Som sagt detta är inget hysh pysh.

Gjorde faktiskt så att jag köpte två nya nycklar plus den gamla. Så finns nu totalt tre nycklar inlagda av Ford.

Link to comment
Share on other sites

Det jag skulle rekomendera, men såg inte detta ämne tidigare.

Köp en nyckel till och programmera in del själv.

Du kan ha max 8 nycklar inkodade, sen kan man inte lägga till fler.

Har du 1 nyckel och vill lägga in en eller fler är det Ford som gäller.

Har du minst 2 nycklar i handen och som är inprogrammerade och vill lägga till fler. Då kan du enkelt göra det själv.

Som sagt detta är inget hysh pysh.

på det sättet raderas ju inte de nycklarna som du slarvat bort...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...