Jump to content

sjunkande pedal


mobcharge

Recommended Posts

Tjena har ju haft lite frågor om mina bromsar innan..

nu är alla slangar bytta, alla belägg och allt är luftat som det ska,vacumet till servon är pluggat (då jag trodde det var den som läckte).

inga läckage någonstans.

men pedalen sjunker fortfarande.. och emmelanåt drar bilen abusrt mkt åt höger vi inbromsning.

förslag?

och nej bromsoken sitter inte "bakåfram" ;)

Link to comment
Share on other sites

Vet om det är samma för dig men jag mekade med en gammal opel record en gång i tiden och då drog den också helslumt åt ett håll när man bromsade. Jag hade kollat allt i bromsväg också kollat så den bromsade lika på båda hjulen. Men till slut såg jag att det däringa staget som sitter framför hjulupphängningen som skall hålla tillbaka det hela hade gått av så hela hjulet vred på sig när man bromsa. Alltså hela hjulupphängningen trycktes bakåt då ej staget kunde hålla emot Anledningen till att jag inte såg det från första början va att staget gick ihop såpas fint när man inte bromsade när bilen rulla.

Låter iofs som att ditt problem kan vara något annat då det låter som att det är trögt att pressa igenom bromsvätskan till en utav bromsoken.

En kompis till mig hade även problem med att den drog år ett håll men det va en utav hans bromsslangar som va gammal och hade täppt till sig. Men va jag hörde så hade ju bytt alla slangar så det kan nog inte vara det heller.

Link to comment
Share on other sites

Att pedalen sjunker och det inte droppar ut bromsvätska någonstans, låter ju som att det skulle vara tätningarna inne i huvudcylindern som släpper igenom. Hade samma problem på min förra (-72a HT) när den stått 1½år under renovering, trampade jag hårt på pedalen så var den normal men om jag släppte efter lite eller tramade mjukt så sjönk den ganska kraftigt.

Vet inte om det lönar sig att renovera (jag har gjort det med lyckat resultat 2ggr) för nya huvudcylindrar påstås vara ganska billiga.

Att det drar snett ibland kan bero på att oken kärvar, det fenomenet hade jag oxå på HTn. Jag filade av glidytorna på oket och okfästet och smorde på med kopparfett. Sen har det funkat felfritt i flera år.

Link to comment
Share on other sites

Själva bytet är ganska enkelt. Var bara noga med att kolla hur prylarna sitter när du tar isär cylindern, så du får ihop allt i rätt ordning. Har du se´n Haynes-boken (eller liknande) så har du ju sprängskisser att gå efter oxå. Problemet när man renoverar huvudcylindern är att den ibland är rejält rostskadad i cylinderloppet, pga. att det legat vatten i den. På dom jag renoverat har jag klarat mig med att hona cylindern med hjälp av ett verktyg med två slipstenar på, som man sätter i en vanlig borrmaskin. Finns på nästan alla bildelsfirmor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...