Jump to content

Val av ljuddämpare


Rudhan

Recommended Posts

Jag har en cab -68 som jag hellre glider i än tar ut max ur, den har ett fantastiskt ljud på tomgång och lågvarv, och även fullgas. Mitt bekymmer är att ligga och marscha i 80 eller över är nästan outhärdligt, särskilt med taket uppe. Min sambo har tagit för vana att ta med öronproppar när vi ska någonstans.

Avgassystemet som sitter på är inte gammalt och i bra skick, annars hade jag bytt utan att tveka. Det är två tum, dubbelt hela vägen med H-pipa och två Simons-dämpare. Som jag förstår det är Simons inriktigade på lite sportigare system.

Skulle jag kunna byta bara dämparna? Och vad föreslår ni i så fall, som hellre är tyst än sportigt, även om det även dämpar bort en del av V8-mullret?

Link to comment
Share on other sites

Magnaflow har bra grejer. Googla lite finns massa ljud+bildklipp med olika dämpare.;)

Tack! Jo, jag har googlat, och lyssnat, men det går liksom inte att bedöma volymen, den måste nog upplevas live. Men det finns gott om mumsigt V8-muller på youtube...

Vilka fabrikat idag liknar det som satt på från fabrik? Ljudmässigt då.

Link to comment
Share on other sites

Tack! Jo, jag har googlat, och lyssnat, men det går liksom inte att bedöma volymen, den måste nog upplevas live. Men det finns gott om mumsigt V8-muller på youtube...

Vilka fabrikat idag liknar det som satt på från fabrik? Ljudmässigt då.

Testa med att förlänga slutrören. Och skruva ditt ngn blyvikt

Link to comment
Share on other sites

Testa med att förlänga slutrören. Och skruva ditt ngn blyvikt

Tycker dom är rätt långa redan.

post-6468-144839344025_thumb.jpg

Blyvikter har jag inte hört förut, det ska vara för att minska resonans antar jag? Var, och hur mycket, brukar man skruva dit?

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara lite knepigt att höra , men åk till en träff o. lyssna på några olika då.:D

Det finns ävan en duktig firma i Bromma dom kan du åka till direkt o. få råd.

Kommer inte ihåg vad dom heter , men nån annan här vet säkert.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har lite av samma problem som rudhan. Var fäster ni vikterna, baktill, i mitten eller fram?

/Dan

en del funkar det bra på en del inte; det är bara att testa sig fram annars gör ett kryss i metall och montera i rören det handlar om att "slå" sönder ljudet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...