Jump to content

Hur kopplar jag bort blinkersen på USA bakljusen ?


Pex

Recommended Posts

Äntligen fått hem min mustang GT 95 från tyskland...

Eftersom det nu blinkar rött på bakljusen så måste jag koppla bort dessa och byta till oranga blinkers inför reg-besiktningen.

Mätte upp sladdarna dit och det visar sej att blinkers och bromsljus ligger på samma sladd in i lykthusen ????

Hur har ni andra gjort för att koppla bort dessa, någon som kan ge ett konkret svar ?

tack på förhand...

Link to comment
Share on other sites

Hej! Du har 2 alternativ.

1. dra ny kabel från batteriet med säkring till bromskontakten och där efter bak till bakljusen. OBS! Då släpper inte farthållaren när du trampar på bromsen.

eller:

2. på koffertluckan har du ett bromsljus, dra kabeln vidare därifrån till de övriga bromsljusen

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara tala om hur jag löste det med Blinkers/bromsljus problematiken så näste man slipper undra...

Det visade sej att signalen/sladden från bromspedals-brytaren delade upp sig i 2 vägar..

Den ena gick direkt till extra-bromsluset på bagage-luckan.

Den andra gick upp till blinkers-omkopplaren och kopplades i denna ihop med blinkers-signalen. Jag bara ryckte ut sladden som var röd med blått streck på, så kopplades bromsljuset på samma sladd som blinkersen bort.

Så nu har jag en ren bromsljus signal via extra-bromsluset och en ren blinkers signal. Var man väljer att koppla in dessa är upp till var och en.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

bra inlägg pex! skulle va trevligt o se teknik trådar med lite how-to's och bilder som skulle kunna hjälpa till andra entusiaster. kanske forum adminsen kan skapa en teknik how-to kategori, ngt o fundera på.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ni som byggt om och använt kablarna för bromsljus till enbart blinker. Fick ni problem med hastigheten på blinkersen då ?

Det är ju 2 bromslampor som blinkar normalt och när man sätter en gul i backljuset blir det ju bara en med annan impedans.

Link to comment
Share on other sites

Jag glömde tillägga att jag kopplade in dolda lampor (21 W) parallellt med dom oranga positions ljus som jag hade som blinkers för att få ned hastigheten på blinket inför reg-besiktningen, har tänkt använda backljuset som blinkers med oranga lampor....

På min 94:a räckte det med en 21 W lampa per blinkers för att den skulle blinka normalt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...