Jump to content

Gillar ni blues?


pools

Recommended Posts

OK! Lasse! Har du Spotify? Om inte, installera det, det är gratis. Där hittar du hur

mycket som helst. Just nu lyssnar jag på Jimmy Rogers. Gammal traditionell blues.

Hur läckert som helst.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag vet att jag berättat tidigare, jag arbetade på skivbolaget EMI i 15år och under dessa år från början av

1970 så blev det mycket av den tidens populär musik, i mitt fall all typ av den tidens hårdrock, blues, RMB

mm.:cool:

Dumt nog slutade man alldeles för tidigt, det ploppar ju upp nytt som är gammalt fortfarande,

att spela gitarr, trummor, bas, är bara ett måste, blir mest stränginstrument. :thumbup:

En sak som måste nämnas är att jag har tinnitus som ett arv, därför är det alltid musik på i mitt garage och

när jag är ensam hemma för att dölja pipljudet, tanten blir tokig på mitt musik spelande när hon är hemma.:lolno:

Link to comment
Share on other sites

Du menar att du spelar själv? Jag också, gitarr då. Förr på det ljuva 60-talet då

man växte upp skulle ju alla ha ett eget band. Man började då i källaren hos nån

kompis, samlade ihop trumset, förstärkare och gitarrer. Så fick man texterna från

Bildjournalen. Accorden fick man ta ut själv. Hi..hi vad kul det var. Men sanningen

och säga så kom vi aldrig upp ur källarna. Det blev inget av oss. Men kul hade vi.

För en massa år sedan provade vi igen, då med halvproffs, en som hade spelat bas

med ett dansband som var ganska populärt i Umeå-trakten, och en förskollärare

som var en fena på en massa instrument. En gammal kompis på synt, jag själv på

trummor. Vi hade rätt kul några månader, men det hela rann ut i sanden igen. Men

djävligt kul hade vi! :D

Tinnitus har jag också, inte på grund av musiken, utan p.g.a. en sprängolycka. Men

jag har inget större besvär av det. Jag är väl van, kan jag tro, fick det när jag var 14.

Nu är jag 62.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Tinnitus, det verkar inget kul. Kan ni njuta av syrsornas sång i sensommarkvällen? Det kan jag.

När det gäller musik letar jag oftast på Youtube. Där finns massor att hämta. Finns det flera versioner av samma låt, välj den där det står "HQ" om det finns(High Quality).

Sen är de bara att kopiera länken och konvertera till mp3 med http://www.youtube-mp3.org/sv

Ladda ett USB-minne formaterat i FAT, inte NTFS (det fungerar inte) med filerna och plugga in i din bilstereo om den har uttag för att spela mp3-filer från ett USB-minne. Blir riktigt bra faktiskt, helt ok för att lyssna i bilen. Låtarna spelas upp i bokstavsordning efter filnamnet.

Apropå blues, ja, det skall börjas i tid.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen P-O.

Jo vi spelade på ungdomsgårdar och fick sällan sluta eller gå hem när det egentligen var slut, det blev mest covers men

en del eget också. Vi försökte en tid att göra eget men som med allt annat och med mig så blev det så krångligt så

Yes och Genisis var enklare att lyssna på.:lolno: Tänk att du är så gammal och har tinnitus, oljudet från inre delen av

huvudet är något jag också vant mig vid, det är mest när man skall till att sova som det hörs mest. Botemedlet har

blivit tidsbegränsad sov TV, trågigt program = somna tidigt, bra program = ställ om sov tid.

Åter till Blues och sådant, jag suger in det mesta i den kategorien, det har blivit legal knark att tända på och det finns

så förbaskat mycket nytt som är bra.:thumbup: Men som med det mesta så är återfallen i den gamla skivhögen en fröjd varje gång.

Ibland undrar jag faktiskt hur många gånger man lyssnat på en och samma låt då plattan kan vara från 1968 eller så,

ett exempel är ju ZZ Top, betänk att deras första platta är från slutet 60tal.:think:

Du Bosse, Se nedan.

Tanten brukar fråga om jag hör syrsor i sommarkvällen eller när fågelungar i våra

holkar kommit ur äggen.

Taljoxens ungar kommit ur äggen HÖR DU, mitt svar blir VA, näää det hörs inget.:roll:

Men som jag skrev till P-O musiken som man lyssnar på hör jag fortfarande och det är tur det, så jag

är ganska nöjd ändå.

Link to comment
Share on other sites

Tinnitus, det verkar inget kul. Kan ni njuta av syrsornas sång i sensommarkvällen? Det kan jag.

När det gäller musik letar jag oftast på Youtube. Där finns massor att hämta. Finns det flera versioner av samma låt, välj den där det står "HQ" om det finns(High Quality).

Sen är de bara att kopiera länken och konvertera till mp3 med http://www.youtube-mp3.org/sv

Ladda ett USB-minne formaterat i FAT, inte NTFS (det fungerar inte) med filerna och plugga in i din bilstereo om den har uttag för att spela mp3-filer från ett USB-minne. Blir riktigt bra faktiskt, helt ok för att lyssna i bilen. Låtarna spelas upp i bokstavsordning efter filnamnet.

Apropå blues, ja, det skall börjas i tid.

Hej Bosse!

Tack för den videon! Det är ju helt djävla otroligt hur den 10-åriga killen lirar!:P Och texten till den

låten han spelar, man får ju tårar i ögonen. Det var precis vad jag fick! Jag grät faktiskt.

Jag har nu letat upp honom på Spotify, och lyssnar just nu. Vad månne bliva av honom? Jag hoppas

bara att han får vara med hyggliga musiker som inte drar ner honom i knarkträsket. Det vore fruktansvärt.

Det händer tyvärr alltför ofta med unga musiker som kommer sej upp i smöret. Men det verkar som om

Buddy Guy tagit honom under sina vingar, så det blir nog bra.

Ännu bättre än USB-minne är ett SD-kort på några Gb. Då behöver man inte byta musik på hela sommaren.

Har haft lite problem med datorn några veckor, men nu är det snart slut med det. Satte in en SSD.

Oj, oj, oj vilken fart! :-) Nu är det BIOS:en som tar längst tid att ladda. Men sen den är klar har jag

skrivbordet framme efter c:a 25 sek. Sammanlagt c:a 70 sek. Nu är det kul att starta upp datorn igen!

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Ett nytt bluestips.

Om ni gillar jazz-blues. Jimmy Whitherspoon. En helt fantastisk

bluesröst och en blueskänsla som ingen annan. Lyssna på "Sweet Slumber" från

albumet "The Blues Is Now" Finns på Spotify. Lyssna på hela albumet, för det är

Brother Jack McDuff som spelar orgel. Mmmmmm.... skön gammal jazzblues!

Mvh.

P-O

(Återkommer med fler bluestips senare.)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Tänk att du är så gammal och har tinnitus, oljudet från inre delen av

huvudet är något jag också vant mig vid, det är mest när man skall till att sova som det hörs mest. Botemedlet har

blivit tidsbegränsad sov TV, trågigt program = somna tidigt, bra program = ställ om sov tid.

"Så gammal och har tinnitus"? Va då gammal? Jag är inte äldre än jag gör mej! Jag kör ju fortfarande Mustang!:P

Och kommer att göra till den dag... jag inte kan längre.;)

Min lösning på tinnitus, är talböcker som jag har i min Samsung S2. På MYCKET låg volym! Då somnar man snart.

Om inte boken är väldigt spännande förstås. Sen får man leta upp senaste kapitlet nästa natt.

Jag säger natt, eftersom jag sällan går i säng före kl. 12. Behöver inte så mycket sömn numera.

5 timmar blir bra.

Och på morron när man vaknar vid 5, sätter man in öronmusslorna igen och lyssnar en stund,

innan P1 börjar sina sändningar kl. 6. Då får man nyheterna och vädret.

P1 är faktiskt nåt att rekommendera, deras korrespondenter är fantastiskt duktiga. Lyssna bara

några mornar så får ni höra.

Hare bra Lasse! Jag antar att du kommer med ett svar, eller vi kanske skulle chatta med pm istället?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...